خبرگزاری کار ایران

در نطق میان‌دستور مطرح شد؛

انتقاد عضو فراکسیون امید از نقض حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۸۵۳

یک عضو فراکسیون کارگری مجلس گفت: با دخالت در امور شخصی و حریم خصوصی مردم تا محدود کردن زمینه دخالت آنان در مقدرات اساسی کشور، گاه با اعمال نظارت استصوابی و حذف تعداد زیادی از داوطلبین نمایندگی ملت را از داشتن مجلس شایسته محروم می‌کنیم و گاه با ایجاد محدودیت‌های اجتماعی و صنفی و سیاسی و بستن مسیر بر فعالان و کنشگران عرصه اجتماعی حقوق مردم را تضییع نموده و راه را برای عناصر فساد باز می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سهیلا جلودارزاده امروز در صحن علنی مجلس در نطق میان‌دستور خود گفت: به ملت بزرگ ایران عرض ادب و احترام دارم و امیدوارم عذر قصور این‌جانب را در ادای خدمت نمایندگی پذیرا باشند.

وی تاکید کرد: بی‌گمان تاریخ، تلاش و پایداری آگاهانه شما ملت در مسیر پرفراز و نشیب اصلاحات در امور کشور را فراموش نخواهد کرد و این اراده روزی محقق خواهد شد و شاهد ایرانی آباد و آزاد و جامعه‌ای اخلاقی و بالنده برخوردار خواهیم بود.

این نماینده مردم تهران با اشاره به ماه مبارک رمضان گفت: ‌در آستانه ماه رمضان، ماه خدا و بهار قرآن به خود و همگان توصیه می‌کنم یک بار معانی آیات قرآن را به طور کامل بخوانند مبادا که قرآن در میان ما محجور مانده باشد.

وی با مخاطب قرار دادن مجموعه حاکمیت جمهوری اسلامی اعم از قوای سه‌گانه و مدیران و کارگزاران و کارمندان گفت: شرط پایداری هر حکومتی اجرای عدالت و قرار گرفتن هر چیز در جایگاه خود و ادای حق هر صاحب حقی است و اگر این امر تخطی شود، چه آگاهانه و چه از سر غفلت، بنا به سنت الهی بعد از تذکرات و حجت‌های آشکار، خداوند حکم به عذاب و نابودی حاکمان می‌دهد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم اظهار کرد: من خودم و همه خدمتگزاران را توصیه می‌کنم به ادای حقوق هر ذیحقی و اجرای کامل قانون اساسی که با رأی اکثریت قاطع ملت به تصویب رسیده است. در این راستا چند تذکر ضروری به نظر می‌رسد.

جلودارزاده در تشریح این تذکرات گفت: مورد اول نقض حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی ملت است. از دخالت در امور شخصی و حریم خصوصی آنان تا محدود کردن زمینه دخالت آنان در مقدرات اساسی کشور، گاه با اعمال نظارت استصوابی و حذف تعداد زیادی از داوطلبین نمایندگی ملت را از داشتن مجلس شایسته محروم می‌کنیم و گاه با ایجاد محدودیت‌های اجتماعی و صنفی و سیاسی و بستن مسیر بر فعالان و کنشگران عرصه اجتماعی حقوق مردم را تضییع نموده و راه را برای عناصر فساد باز می‌کنیم.

وی ادامه داد: از آن جمله صدور مجوز هر گونه راهپیمایی اعتراضی کارگران در روز کارگر و سایر ایام است؛ حقی که در همه کشورها به رسمیت شناخته می‌شود و در قانون اساسی مورد تصریح قرار گرفته است و می‌تواند به عنوان یک سد قوی در مقابل مفاسد عمل کند. علاوه بر اینها هر بهانه‌ای برخوردهای خشن، بازداشت‌های بی‌اساس حقوقی و مبتنی بر سوءظن و دشمن‌انگاری آحاد ملت حتی فعالان مدنی و زیست محیطی ادامه دارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی گفت: در کنار آن امتیازدهی به نورچشمی‌ها و بعضاً آقازاده‌ها که چنین مورد قضاوت منفی مردم قرار گرفته‌اند و رانت‌های پیدا و پنهان شکاف‌های بین مردم و حاکمیت را روز به روز گسترده‌تر کرده است.

وی در بیان دومین تذکر خود با اشاره به موضوع نقض حقوق اقتصادی تصریح کرد: دو عامل اصلی آب را گل‌آلود و به کام مردم تلخ و ناگوار ساخته است و حاصلی جز ویرانی و فروپاشی اقتصاد در پی نداشته است. اول مسئله ربا که می‌فرمایند اگر از ربا دست برندارید بدانید که اعلام جنگ با خدا و رسولش را داده‌اید. با همین رویه موجبات افزایش فاصله طبقاتی و فقیر و غنی را فراهم کرده‌ایم.

وی افزود: از سویی برخی اختلاسگران چندده هزار میلیاردی و دریافت‌کنندگان حقوق‌های نجومی می‌شوند و از سوی دیگر ملت دست به گریبان فقر و بیکاری است تا آنجایی که حتی کارفرمایان آنان در معرض ورشکستگی و مصادره کارخانجات و در بند فقر قرار می‌گیرند.

جلودارزاده ادامه داد: مسئله دیگر نپرداختن حقوق قانونی و شرعی نیروی کار است. علیرغم تصریح در قانون اساسی، قانون کار و برنامه پنج ساله ششم، کارگران و بازنشستگان حتی موفق به دریافت نیمی از حق و دستمزد روزانه خود نمی‌شوند درحالی‌که آنها هزینه‌ها و همه بار سنگین سیاست‌ها و سوءمدیریت را به دوش می‌کشند. نمونه‌هایی از جمله تعویق در پرداخت بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی در همه سال‌های گذشته، عدم افزایش حقوق متناسب با تورم و تبعات کاهش ارزش پول ملی شرایطی را فراهم آورده که امکان زندگی با این شرایط بسیار مشکل است.

وی تاکید کرد: کارگران امروز دیگر در حاشیه شهرها هم نمی‌توانند یک اتاق برای زندگی فراهم کنند و بی‌خانمانی بازنشستگان نیز پدیده نوظهوری است که رخ داده است اما چه باید کرد؟ در مرحله اول و قبل از هر چیز اصلاح الگوی تفکر است که می‌تواند ما را در مسیر صحیح به حرکت درآورد. اینکه خود را خادم ملت بدانیم نه حاکم بر آنان و به انالله و اناالیه راجعون رجوع کنیم، به اوامر الهی رجوع کنیم، به اجرای عدالت  رجوع کنیم، به اعاده حقوق مردم و انجام وظایفمان در قبالشان رجوع کنیم.

نماینده مردم تهران در بخش دیگری از سخنان خود خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد و گفت: زندانیان سیاسی را که تنها جرمشان جور دیگر دیدن و اندیشدن است را آزاد کنیم یا حداقل براساس قانون محاکمه کنیم. حبس یک پرنده در قفس و ناله‌های او موجب عذاب و عقوبت است چه رسد به انسان‌هایی که دغدغه تعالی و توسعه امور مردم را داشته‌اند و اکنون بلاتکلیف و محروم از حقوق اساسی خود هستند.

این نماینده اصلاح‌طلب ادامه داد: 3000 روز از حبس خانگی زهرا رهنورد و یارانش می‌گذرد. شایسته است اکنون که در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم به این حصر پایان داده و موجبات وفاق ملی را فراهم کنیم.

وی با اشاره به دومین موضوع اقتصادی که پیش از این به آن اشاره کرده بود، گفت: سیستم پولی و نظام بانکی را به سمت دوری از ربا پیش ببریم و این لکه معصیت را از دامن اقتصاد ایران بزداییم. در این مسیر غیرمسلمانان در عمل و اوامر الهی از ما بسیار پیشی گرفته‌اند. نه بانک‌هایشان سودها و بهره‌های اینچنینی می‌پردازند و از ارزش پول ملی طی سالها و دهه‌ها اندکی کاسته می‌شود و نه صنایع‌شان ورشکسته می‌شود. به کلام خدا اعتماد کنیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی گفت: سومین مورد پرداخت حقوق را براساس انجام کار، قانونمند کنیم. تعیین عادلانه دستمزد وظیفه ماست و چهارم اینکه ویژه‌خواری، پارتی‌بازی، لابی‌گری، باندبازی و خصوصی‌سازیهای غیرشفاف و فروش و واگذاری اموال دولت و ملت با پروانه‌های قانونی و فراقانونی را متوقف کنیم و سرانجام فساد را در همان اولین جلوه‌های بروز، شناسایی و متوقف کنیم و پنجم اینکه به یاد بیاوریم و بشنویم صدای مردم را که همواره قانون‌مداری و شایسته‌سالاری و تشنج‌زدایی را از ما خواسته‌اند و در سایه این عمل کردند که با قاطعیت و صراحت امام راحل بازهم خواهیم توانست بگوییم آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز