خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

احتمال تعطیلی کارخانه روغن نباتى شیراز در آینده‌ای نزدیک/ زمزمه فروش کارخانه به خریدار غیر بومی / بلا‌تکلیفی بیش از 200 کارگر

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۸۰۲

بیش از 4 سال است که تجهیزات کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز به بهانه مسائل زیست محیطى و تامین سرمایه براى خرید مواد اولیه به فروش رفته است و 200 کارگر آن نیز بلا تکلیف مانده‌اند. این در حالی است که فروش تجهیزات کارخانه نه تنها چشم انداز روشنی برای این کارخانه و کارگران آن ایجاد نکرده بلکه زمزمه فروش کلی کارخانه و انتقال آن به جای دیگر نیز بیش از هر زمانی بلندتر به گوش می رسد.

به گزارش ایلنا «نرگس شیراز» در سال‌هاى اخیر با مسائل و مشکلاتى دست و پنجه نرم مى‌کند که به گفته برخى از کارگران آن، تداوم تولید و روند حیات آن را نشانه رفته و امنیت شغلى و حیات فعالیت مولد شان را به خطر انداخته است، این در حالی است که در حال حاضر عده‌ای در تلاش انتقال این کارخانه به پایتخت هستند.

 دبیر اجرایى خانه کارگر فارس در مراسم روز کارگر نسبت به وضعیت قرمز کارخانه روغن نباتى شیراز هشدار داد و گفت: بسیارى از کارخانه‌هاى ما به دلیل ضعف مدیریتى به استان هاى دیگر انتقال یافتند.

على راستگو گفت: عده‌اى هستند که قصد دارند کارخانه روغن نباتى را به تهران انتقال دهند این در حالی است که در سال هاى گذشته کارخانه قالى‌بافى فارس به کاشان انتقال یافت.

از سویى دیگر اکبرى نماینده مردم شیراز هم با بیان اینکه به نظر مى‌رسد صاحبان کارخانه روغن نباتى شیراز انگیزه‌اى براى ادامه فعالیت و سر پا نگه داشتن این کارخانه ندارند مى‌گوید: طبق جلسات و بازدیدى که از مجموعه کارخانه روغن نباتى شیراز و با صاحبان آن برگزار کردم مسئولان این مجموعه تمایلى براى ادامه فعالیت و انتقال این کارخانه در شیراز ندارند.

على اکبرى در گفت و گو با ایلنا مى‌افزاید: اگرچه قرار بود که این کارخانه به منطقه ویژه اقتصادى انتقال یابد اما تاکنون این موضوع به جایى نرسیده است.

وى با بیان اینکه واگذارى‌  کارخانجات و واحدهاى تولیدى به مالکان جدید  از مشکلاتى است که صنعت با آن دست و پنجه نرم مى‌کند، ادامه مى دهد: صاحبان جدید کارخانه روغن نباتى شیراز روغن‌هاى خام و مواد اولیه‌ای را  که براى کارخانه خریدارى می‌شوند را در شهرهاى دیگر مانند سیرجان استفاده مى کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه بخشى از خط تولید و ماشین آلات کارخانه روغن نباتى شیراز به دیگر شهر‌هاى کشور انتقال داده شد‌ه‌اند،مى افزاید: این در حالی است که هنوز مشخص نیست این منطقه کجاست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزى مجلس ادامه مى دهد: در شرایط فعلى نیاز است تا سازمان صمت و مجموعه هاى استان باید به صورت جدى به این موضوع ورود پیدا کنند به‌ طوری که برای  رفع و حل مشکلات تولیدى باید آن را به کارگروه رفع موانع تولید ارجاع دهند و به حل مشکلات آن بپردازند.

عضو فراکسیون امید با اشاره به اینکه در نگاه مدیران این مجموعه انگیزه‌اى براى ادامه فعالیت این کارخانه وجود ندارد بیان مى کند: مدیران و صاحبان این کارخانه برای رفع و بررسى مشکلات این مجموعه هیچ مکاتبه‌اى با نمایندگان مردم شیراز در مجلس انجام نداده اند.

وى خاطر نشان مى‌کند: غیر بومى بودن مالکان و صاحبان بعضى از کارخانه ها مشکلاتى را ایجاد کرده است که  نیاز است در زمان واگذارى چنین مجموعه هایى دقت عمل بیشترى صورت بگیرد.

به گفته اکبری مدیران کارخانه روغن نباتى شیراز در جلسات حضور پیدا نمى کنند.

زمزمه خروج کارخانه روغن نباتى از شیراز

مهرزاد مویدى عضو شوراى عالى کار هم با بیان اینکه انتقال کارخانه روغن نباتى شیراز هنوز قطعى نشده است مى گوید: در حال حاضر تنها زمزمه خروج کارخانه روغن نباتى از شیراز به گوش مى رسد.

وى در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه شواهد موجود از فعالیت کارخانه روغن نباتى موضوع انتقال این مجموعه از شیراز را تایید مى کند مى‌افزاید: تجربه تعطیلى شرکت‌هایى مانند لامپ سازى فارس و … بیانگر این موضوع است که انتقال کارخانه روغن نباتى شیراز هم دور از واقعیت نیست.

وى خاطر نشان مى کند: به نظر مى رسد که صاحبان کارخانه روغن نباتى شیراز تمایلى براى ادامه فعالیت این کارخانه ندارند.

مویدى با اشاره به اینکه به دلیل نداشتن تولید در کارخانه روغن نباتى کارگران بیکارند ادامه مى دهد: پرداخت نکردن حقوق کارگران، پرداخت حق بیمه آنها به صورت اجبار از دیگر مشکلات کارگران این مجموعه محسوب مى شود.

وى با اشاره به اینکه ادامه فعالیت این کارخانه در هاله‌اى از ابهام قرار دارد مى‌افزاید: طبق صحبت‌هایى که با شوراى اسلامى کار داشتیم آن ها همواره اذعان مى‌کردند که کارگران این کارخانه در حالت بلاتکلیفى به سر مى برند.

عضو شوراى عالى کار مى افزاید: این در حالی است که مدیران این کارخانه در استاندارى موضوع راکدى و عدم فعالیت مجموعه روغن نباتى را تکذیب کردند.

 مویدى خاطر نشان مى کند: با توجه به اینکه وضعیت کارخانه هایى مانند لامپ فارس و نقره نخ شیراز هم در مقطعى از زمان راکد و بعد تعطیل شد گمان می رود که متاسفانه روغن نباتى شیراز هم به سرنوشت این دو کارخانه دچار شود.

عضو شوراى عالى کار با بیان اینکه انتقال کارخانه روغن نباتى سبب تعطیلى آن مى‌شود، ادامه مى‌دهد: از آنجا که زمین کارخانه روغن نباتى ارزش زیادى دارد بنابراین صاحبان این کارخانه همواره تمایل به فروش زمین این مجموعه دارند تا ادامه فعالیتش.

به گفته وى دلالانى هم وجود دارند که صاحبان این کارخانه را به فروش زمین این مجموعه تشویق مى کنند.

مویدى با اشاره به اینکه تحت هیچ شرایطى از تعطیلی کارخانه‌ها استقبال نمى‌کنیم ادامه مى دهد: افرادى که توانایى راه اندازى کارخانه ندارند باید کار را به افراد زبده بسپارند.

وى با اشاره به اینکه تکلیف 200 کارگر و خانواده کارگران روغن نباتى نامشخص است ادامه مى دهد: این در حال ست که آثار اجتماعى این مهم روزانه خودش را نشان مى دهد.

مویدى در ادامه با اشاره به اینکه کارخانه قند فسا نیز در حال نابودى است تصریح کرد: این در حالى است که نمایندگان استان در مجلس به جاى حل و رفع مشکلات کارخانه‌ها به مسایل حاشیه اى پرداختند.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز