خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

عربستان و امارات اصلی‌ترین بازنده تنش احتمالی در منطقه خواهند بود/ جایگزینی نفت ایران به راحتی امکان‌پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۶۴۷

رییس‌جمهور ایالات متحده هفته گذشته و با تکیه بر ادعای دو هم‌پیمان خود در منطقه خاورمیانه مبنی بر توان جایگزینی نفت ایران در بازار جهانی ادعا کرد می‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند. ادعایی که در مرحله نخست آن هم از سوی کارشناسان سیاسی امری غیر قابل وقوع به نظر می‌رسد.

به گزارش ایلنا، مدت زمان معافیت‌های نفتی ایران در حالی هفته گذشته از سوی ایالات متحده به پایان رسید و این کشور اعلام کرد این معافیت را تمدید نخواهد کرد که ترامپ به پشتوانه نفت کشورهایی همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی اعلام کرده است که می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

البته ادعای این دو کشور حاشیه خلیج فارس به علاوه ایالات متحده را باید ورای مساله دشمنی با جمهوری اسلامی بررسی کرد که در سال‌های اخیر همواره در حوزه درگیری‌های لفظی بروز و ظهور پیدا کرده است.

پیش‌تر بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان درباره ادعای یکی از مقام‌های سعودی درباره اینکه به ازای کاهش هر بشکه صادرات نفت ایران، عربستان دو بشکه نفت جایگزین کرده است، گفت: چنین گزافه‌گویی‌هایی ممکن است آقای ترامپ را راضی کند اما بازار هرگز چنین ادعاهایی را باور نمی‌کند. بازار و افزایش قیمت‌ها بهترین گواه است که با کمبود روبرو شده و بدرستی نگران کمبود شدید نفت است.

مهمترین هدف عربستان افزایش قیمت نفت است
عربستان و امارات اصلی‌ترین بازندگان تنش احتمالی در منطقه

حسن هانی‌زاده،‌ کارشناس مسائل جهان عرب در همین رابطه و در این خصوص که هم‌پیمانان نفت‌خیز ایالات متحده در منطقه چه هدفی را با این ادعا دنبال می‌کنند در گفت‌وگو با ایلنا گفت: در واقع عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی سه رژیم شرور منطقه‌ای هستند که علیرغم اینکه می‌دانند هیچ کشوری قادر به جایگزینی نفت ایران در کوتاه‌مدت نخواهد بود؛ دولت ترامپ را تشویق کردند تا صادرات نفت ایران را تحریم کند.

وی ادامه داد: شرایط به گونه‌ای است که در حقیقت سال‌ها طول می‌کشد و حتی در شرایط فعلی ناممکن است که عربستان یا هر کشور دیگری بخواهد تولیدات نفت خود را افزایش دهد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: هدف سعودی‌ها این است که قیمت نفت به بالاترین سطح ممکن برسد تا از قِبل آن دولت ریاض بتواند کسری بودجه خود را تامین کرده و ولخرجی‌های بی رویه خود در سال‌های اخیر را جبران نماید. لذا به نظر می‌رسد مهمترین هدف عربستان، افزایش قیمت نفت است و اگر صادرات نفت ایران قطع شود، بازار جهانی دچار ناپایداری خواهد شد.

هانی‌زاده در خصوص اقدامات احتمالی ایران و احتمال ایجاد تنش در منطقه هم گفت: ایران قطعا جایگزین‌هایی دارد و هم آمریکا و هم عربستان سعودی می‌دانند به اهداف خود نخواهند رسید و ایران با سازوکارهایی همچنان نفت خود را صادر خواهد کرد.

وی ادامه داد: تصور عربستان این است که از طریق تحریک ترامپ می‌تواند به گونه‌ای رفتار کند که نوعی برخورد نظامی بین ایران و آمریکا رخ دهد؛ یعنی همان اتفاقی که در سال ۱۹۹۱ در جریان حمله عراق به کویت به وقوع پیوست و اجماع جهانی علیه صدام شکل گرفت، این بار نیز می‌توانند با شکل دادن اجماعی جهانی نفوذ ایران در منطقه را کاهش دهند.  

وی افزود: این تلقی ریاض قطعا اشتباه بزرگی است چرا که در صورت بروز احتمالی درگیری در منطقه، کشورهایی مانند امارات، بحرین و عربستان اصلی‌ترین بازنده خواهند بود و بیشترین آسیب را دیده و منطقه دچار بحرانی غیرقابل کنترل خواهد شد که هم فروش نفت همه کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم ویرانی‌های آن تنها متوجه ایران نخواهد بود.

هانی‌زاده همچنین در خصوص اقدامات احتمالی جمهوری اسلامی ایران در صورت سنگ‌اندازی در روند فروش نفت خود گفت: قطعا ایران جایگزین‌ها و برگ‌های برنده زیادی در اختیار دارد که می‌تواند با اشراف موجود بر تنگه هرمز مانع صدور نفت این کشورها از خلیج فارس شود.  لذا در حقیقت این کشورهای ضعیف و ناپایدار منطقه مانند عربستان سعودی و امارت هستند که آسیب‌هایی جدی از ادعای نسنجیده خود خواهند دید.

جایگزینی نفت ایران به راحتی امکان‌پذیر نیست

رضا میرابیان، سفیر پیشین ایران در کویت هم در گفت‌و‌گو با ایلنا در رابطه با ادعای این دو کشور حاشیه خلیج‌فارس، گفت: مساله اصلی در خصوص ادعای هرکشوری آن چیزی است که روی زمین اتفاق می‌افتد و در این خصوص هم ما شاهد افزایش قیمت نفت هستیم و قطعا سعودی‌ها براساس قولی که داده‌اند نمی‌توانند به آن حجم مورد نظر ایالات متحده افزایش تولید نفت داشته باشند و عوامل دیگری وجود دارد که بازار نفت را دچار ناپایداری و شکنندگی کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ایران اعلام کرده اجازه نخواهد داد کشوری جایگزین این کشور در فروش نفت شود، آیا این سخنان نشانگر آغاز درگیری در منطقه خواهد بود، گفت: سیستم جمهوری اسلامی بر خویشتن‌داری و هوشیاری است و بنا نیست ایران آغازگر تنش در منطقه باشد. تهران منتظر رفتار عملی دیگر کشورها است و سخن جمهوری اسلامی ایران پیامی به آن کشورها است و آنها هم این پیام را دریافت کرده‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین در خصوص اینکه آیا ترامپ می‌تواند کشورهای خریدار نفت ایران را مجاب به توقف این خرید کند، ‌گفت: جایگزینی نفت به راحتی امکان‌پذیر نیست و پالایشگاه‌های این کشورها براساس نفت ایران تنظیم شده و ترکیه و هند و چین همچنان پافشاری دارند که نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز