خبرگزاری کار ایران

برآورد خسارت سیل به کشاورزی مازندران / خسارت‌ها جبران می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۸۹۴

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با حمایت و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی، خسارت های کشاورزان و باغداران جبران خواهد شد.

به گزارش ایلنا از سازمان جهاد کشاورزی مازندران، محمدعلی طهماسبی در جلسه مدیریت بحران استان مازندران که امروز با حضور استاندار و نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: ایران از کشورهای سیل خیز است و باید آمادگی لازم برای این بحران ها وجود داشته باشد.

وی گفت: دستورالعمل های لازم برای حذف و کاهش بوروکراسی های اداری در پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان بخش کشاورزی ابلاغ شده است.

طهماسبی، آسیب وارده به درختان را جدی دانست و افزود: اثرات این آسیب ها در ماه های آینده نمایانگر خواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با حمایت و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی، خسارت های کشاورزان و باغداران جبران خواهد شد.

در این جلسه، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان این که نمایندگان استان مازندران در ردیف بهترین نمایندگان مجلس بوده و دارای برند ملی هستند، بیان داشت: به عنوان اولین استانی که مورد بازدید نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس قرار گرفت، استان مازندران است چون اهمیت زیادی در تولید محصولات کشاورزی کشور دارد.

احمدعلی کیخا با قدردانی از مسوولین نظام به ویژه دولت و جهاد کشاورزی به دلیل حضور در عرصه و کمک به خسارت دیدگان سیل گفت: بررسی خسارت ها و کمک به خسارت دیدگان باید عاقلانه، منطقی و واقع بینانه باشد.

وی با اشاره به این که جلسات کارشناسی با وزیر جهاد کشاورزی و نیرو ادامه خواهد داشت و ردیف های پیشنهادی برای مقابله با سیل و بحران های طبیعی مورد بررسی قرار می گیرد، خاطرنشان ساخت: زهکشی، بیمه محصولات کشاورزی، تنفس جنگل و سایر مواردی که منجر به کاهش خسارت ها خواهد شد به صورت ویژه در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی می شود.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بخش کشاورزی قادر است اقتصاد جامعه را بهبود ببخشد و توسعه اقتصادی را بوجود آورد بشرط آن که منابع خوبی در اختیار این بخش قرار گیرد.

کیخا گفت: تحریم ها به نفع بخش کشاورزی بود و این بخش کمترین تاثیر را از تحریم ها دیده است.

وی اذعان کرد: برخی واحدهای تولیدی کشاورزی مازندران در منطقه و کشورهای همسایه بینظیر است که از توانمندی های این استان در بخش کشاورزی است.

در این جلسه، نماینده مردم شهرستان های بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با اشاره به این که مازندران از مهمترین استان های کشور در تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی کشور است، اظهار کرد: دولت باید نسبت به پرداخت غرامت خسارت سیل به صورت یکسان در تمام استان های خسارت دیده اقدام کند.

علی محمد شاعری گفت: اگر خسارت های وارد شده به کشاورزی استان جبران نشود، امنیت غذایی جامعه با خطر مواجه خواهد شد.

وی از دولت خواست نسبت به کاهش بروکراسی اداری در پرداخت غرامت ها اقدام و هرچه سریعتر اعتبارات لازم برای پرداخک تسهیلات و امهال بدهی اقدام نماید.

در جلسه مدیریت بحران مازندران، نماینده مردم شهرستان های ساری و میاندورود در مجلس نیز درخواست کرد تا دولت به تعهدات خود در قبال خسارت دیدگان استان به ویژه بخش کشاورزی اقدام کند.

علی اصغر یوسف نژاد گفت: خسارت وارده به کشاورزی استان بسیار جدی بوده و این خسارت ها باید فورا جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: مجلس آمادگی کامل دارد با کمک کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به اتخاذ راهکارهای مناسب تامین بودجه و اعتبارات لازم برای کشاورزان خسارت دیده اقدام کند.

در این جلسه، رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشاورزی استان در دو مرحله از سیل خسارت دید که مجموعا ۵۸۷ میلیارد تومان خسارت به این بخش وارد شد.

عزیز اله شهیدی فر یادآور شد: شیلات، دام و طیور، زراعت، باغ و آب و خاک از مهمترین بخش های خسارت دیده از سیل بود.

وی تصریح کرد: ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت و ۱۵۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به استان تخصیص داده شد که در اختیار خسارت دیدگان بخش کشاورزی استان قرار می گیرد.

شهیدی فر گفت: مازندران نیاز به ردیف اعتباری خاص برای مقابله با بحران های طبیعی دارد چون این استان هر ساله با بحران های گوناگون مواجه است.

براساس این گزارش، خسارت سیل به بخش کشاورزی استان حدود ۵۹۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

باغ های مرکبات و سیاه ریشه، توت فرنگی، مزارع کلزا، گندم و جو، دامداری و مرغداری و تاسیسات آب و خاکی در این سیل خسارت جدی دیدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز