خبرگزاری کار ایران

اردکانیان خبر داد:

۹۰ درصد مطالبات برقی عراق پرداخت شده است/ مذاکره تهران و بغداد برای سامان دادن به رودخانه‌های مرزی

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۴۱۲

وزیر نیرو گفت: در طول ١٥ سال گذشته ٦ میلیارد دلار به عراق برق صادر کردیم و ٩٠ درصد بهای آن پرداخت شده و باقی آن نیز بازپرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، رضا اردکانیان در همایش مشترک تجاری و اقتصادی ایران و عراق در اتاق بازرگانی ایران گفت:  ما کشور در حال توسعه‌ای هستیم که برنامه‌هایی را برای رفاه مردم خود در دستور کار داریم و اجرای این برنامه‌ها مستلزم فضای آرامش در منطقه است.

وی ادامه داد: در همین راستا امنیت و آسایش عراق نقش مهمی در آسایش منطقه و برنامه توسعه ما دارد. از اینرو ما باید نقش تعیین‌کننده‌ای در آرامش کشور همسایه داشته باشیم. بنابراین نگاه ما به بخش بازسازی عراق نگاهی ورای نگاه تجاری است.

اردکانیان افزود: شرکت‌های وسیعی در دنیا هستند که از نظر فنی از وضعیت ما بالاتر هستند اما هیچگاه نگاهشان تطابقی با ایران ندارد و به عنوان بازار به کشور همسایه ما نگاه می‌کنند.

وزیر نیرو گفت: ما با این دیدگاه متفاوت و نقش برق موفق شدیم طی مذاکرات فشرده و تلاش‌های مستمر نمایندگی‌های سیاسی دو کشور با وزارت برق عراق تفاهم‌نامه برنامه‌ای سه ساله برای بازسازی صنعت برق عراق امضا کنیم.

وی افزود: این برنامه مشترک در سفر رییس‌جمهور کشورمان به عراق امضا شد و امروز در آستانه اجرایی شدن است. این مساله کاهش تلفات برق کشور عراق و افزایش سی درصدی تولید این کشور در صنعت تولید برق را به همراه خواهد داشت.

اردکانیان همچنین بازسازی نیروگاه‌های عراق، آموزش نیروها، تشکیل شرکت‌های مشترک و ساخت کارخانجات تولید تجهیزات را از دیگر موارد تفاهم دو کشور عنوان کرد و گفت: البته اجرایی شدن چنین برنامه‌ای وابسته به مشارکت بخش خصوصی ایران دارد.

وی افزود: معاونت‌هایی از وزارتخانه‌های دو کشور هماهنگ‌کننده این برنامه هستند و اولین جلسه در بغداد تشکیل شده و دومین جلسه نیز هفته آینده در تهران برگزار خواهد شد که از همین جا می‌خواهم این مسیر از حمایت‌های آقای عبدالمهدی از وزارت برق عراق همراه باشد.

وی ادامه داد: طبیعتا در طول این سه سال هر زمان نیازهایی برای صدور برق باشد با رعایت شرایط فنی خودمان این صادرات صورت خواهد گرفت.

اردکانیان گفت: ما در طول ١٥ سال گذشته ٦ میلیارد دلار به عراق برق صادر کردیم و ٩٠ درصد بهای آن پرداخت شده و باقی آن نیز بازپرداخت خواهد شد.

اردکانیان همچنین گفت: در سفر رئیس‌جمعور به عراق همچنین فرصتی فراهم شد که وزرای مسئول آب دو کشور با هم مذاکراتی داشته باشند. موضوع فعالیت در حوزه قرارداد ١٩٧٥ مورد تاکید گرفت که فرصت مغتنمی برای سامان دادن رودخانه‌های دو کشور را فراهم کرده است.

وی افزود: امروز هم منتظر علامت وزرای خارجه دو کشور هستیم که با تشکیل کمیسیون مشترک اجرایی شدن قرارداد الجزایر ما هم وارد کار شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز