خبرگزاری کار ایران

ضابطیان مطرح کرد:

در کودکی تلویزیون بازی می‌کردم/ معتاد سفر کردن هستم

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۱۸۰

منصور ضابطیان در یک گفتگوی رادیویی از کودکی‌ها و جوانی خود، گرایشش به سمت رادیو و تلویزیون، سفرهای متعدد خود و نگارش سفرنامه سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور ضابطیان مجری و برنامه‌ساز تلویزیون میهمان برنامه «فرش بنفشه» رادیو ایران بود و در پاسخ به حامد نجم‌الهدی مجری این برنامه درباره تغییر رشته‌اش اظهار کرد: من در رشته علوم آزمایشگاهی درس می‌خواندم اما همه آدم‌ها یکسری اشتباهاتی در زندگی خود می‌کنند. در سال‌های جوانی همچون ۱۷ سالگی، آدم درگیر شرایط اجتماعی بوده و خودش را کشف نکرده اما بعد از چند سال وقتی به سنی رسیدم که فکر کردم باید بروم به سمت چیزی که بیشتر علاقه دارم، این کار را کردم.

وی افزود: درست کردن کتاب، مجله و تلویزیون بازی جزو سرگرمی‌های بچگی‌ام بود. با یکی از دوستانم بازی می‌کردیم و یک بار من مجری و او تماشاگر می‌شد و بار دیگر برعکس و به این صورت تلویزیون بازی می‌کردیم. اغلب کسانی که در بزرگسالی کاری انجام می‌دهند اگر کنکاش کنید می‌بینید آن کار بازی دوره کودکی‌شان بوده است. پزشک، ساختمان ساز یا پلیس موفق در دوره کودکی خود بازی شغلشان را انجام می‌داده‌اند.

تهیه‌کننده «رادیو هفت» ادامه داد: خوشحالم به این مسیر آمدم. مجموعه زندگی بخش‌های مختلفی دارد و آدم از اشتباهاتش درس می‌گیرد. حتی بعدها می‌بیند آن اشتباهات هم در کلیت زندگی توانسته جریانی را پیش ببرد.

ضابطیان درباره عشق به سفر اظهار کرد: زندگی مجموعه‌ای از علاقمندی‌های مختلف، پیروزی‌ها، شکست‌ها و انتخاب‌های درست و غلط است که یک پرسونا از آدم می‌سازد. علاقمندی‌ها گاهی تبدیل به شغل و گاهی به چیزی که موازات شغل پیش می‌رود تبدیل می‌شود. بخشی از زندگی من هم سفر بوده است.

وی درباره کشورهایی که به آنها سفر کرده، گفت: این کشورها فهرست طولانی دارد و در کتاب‌هایم از آنها نام برده‌ام. تا به حال به ۴۰ کشور سفر کرده‌ام. متاسفانه سفرهای داخل کشور به سفرهای کاری محدود شده است، اما خوشبختانه در طول سال به خاطر حرفه‌ام یا جلسات نقد و بررسی کتاب به جای جای ایران سفر می‌کنم و اگر فرصتی پیش بیاید سعی می‌کنم از این فضا فاصله بگیرم و به همین خاطر تعداد سفرهای خارج از ایران بیشتر بوده است.

این مجری تاکید کرد: من در بیشتر اوقات به کشورهایی می‌روم که شاید دیگران کمتر بروند و تفاوت فرهنگی برایم خیلی جالب است. سفر از یک استان به استان دیگر کشور شاید شما را با ۲۰ درصد تفاوت فرهنگی روبرو کند، اما در کشور دیگر شما با ۹۰ درصد تفاوت فرهنگی روبرو می‌شوید و این موضوع هیجان سفر را بیشتر می‌کند.

ضابطیان یادآور شد: اولین سفر خارجی‌ام به ترکیه بود. آن موقع قرار نبود چیزی بنویسم، مثل آدم‌های دیگر فقط به سفر رفتم. اما چند سفر بعدی به خاطر فعالیت مطبوعاتی که داشتم دوستان پیشنهاد کردند گزارش‌هایی بنویسم و به خاطر استقبالی که از گزارش‌ها شد، آنها را در قالب کتاب «مارک و پلو» جمع آوری کردم و بعد تصمیم گرفتم به جای گزارش یک‌دفعه کتاب بنویسم و آثار بعدی اینطور رقم خورد.

وی در پاسخ به اینکه سفرنامه در دنیای دیجیتال امروز چه تاثیری دارد، گفت: زمان‌هایی است که شما سفرنامه می‌نویسید، ولی زمانی هم راهنمای سفر نوشته می‌شود. مردم از طریق اینترنت می‌توانند راهنمای سفر را در هر سایتی پیدا کنند اما آن چیزی که در سفرنامه‌های من برای مردم جذاب است این بوده که آدمی شبیه خودشان مثل دوستی که برایشان خاطره می‌گوید از سفرهایی که رفته برایشان تعریف می‌کند. این خیلی شخصی بوده و نگاه سفرنامه‌نویس را در خود مستتر دارد، بنابراین در هیچ جایی نمی‌توان مشابهش را پیدا کرد. حال اگر آن آدم این شانس را داشته باشد که مردم قلمش را دوست داشه باشند و در نوشته‌هایش صداقت ببینند آثارش را دنبال می‌کنند.

تهیه‌کننده «رادیو شب» در پاسخ به اینکه بهتر است چه موقع از سال به سفر برویم و چقدر در سفرهایش خوشگذرانی می‌کند، بیان کرد: هرموقع که احساس خلا کردیم. سفر برای خیلی‌ها مثل من یک اعتیاد است. برای هر آدمی یک طور بوده و این سوال پاسخ مشخصی ندارد. هرکسی یک علاقمندی دارد و  خوشگذرانی یک چیز نسبی است. کسی با خرید، دیگری با زل زدن به افق و فرد دیگر با راه رفتن خوش گذرانی می‌کند. اگر من بگویم یکی از خوشگذرانی‌هایم به ویژه اگر به شهر مدرنی رفته باشم، حضور در کتابفروشی از اول صبح تا ۴ بعدازظهر برای ورق زدن کتاب‌های عکس است، شاید به من بخندند و بگویند هزینه کرده‌ای و به کشور دیگر رفته‌ای تا در کتابفروشی کتاب ورق بزنی؟ اما برای من خوشایند است.

وی افزود: همچنین راه رفتن زیاد، پیاده‌روی، کشف آدم‌ها و هم‌صحبت شدن با آنها و رفیق پیدا کردن‌، سفر را برای من معنادار می‌کند اما ممکن است برای کسی دیگر نشانه‌ای از خوشگذرانی نباشد.

ضابطیان درباره بهترین خاطره‌اش از سفر گفت: من علاقمند به شکلات هستم و در شهر کراکوف در لهستان جایی به نام چاکلت فکتوری بود که هر چیزی می‌آورد با شکلات همراه بود. یادم نمی‌آید در زندگی‌ام جوش زده باشم اما برای اولین بار در زندگی‌ام آنقدر زیاده روی کردم که وقتی به کشور بعدی که رفتم، نمی‌توانستم به پشت بخوابم. چون شانه‌ها و کمرم پر از جوش‌های دردناک شده بود اما می‌ارزید.

این برنامه‌ساز درباره زیباترین نقاط دنیا و ایران که به آنها سفر کرده اظهار کرد: در سوئیس تصاویر اعجاب انگیزی از طبیعت دیدم. همینطور در ویتنام و برزیل. در این سه کشور زیباترین مناظر طبیعی را دیدم. یکی از ویژگی‌های ایران تنوع اقلیم‌ها است که در کمتر کشوری می‌بینید که این همه اقلیم متفاوت باشد. بین فاصله شیراز تا بوشهر جنگل‌های بلوطی است که واقعا یکی از زیباترین جاهایی است که دیده‌ام همینطور فاصله شیراز تا یاسوج جاده بسیار زیبایی است. از جاده چالوس هم که همه خاطره دارند. خلیج فارس هرجایی که بگویید زیبا است.

وی در این باره که زمانی گفته بود جزیره هرمز زیباترین جای ایران است، توضیح داد: زیباترین بود اما اکنون با جمعیتی که به این منطقه هجوم برده نمی‌دانم هنوز آن زیبایی‌ها را داشته باشد یا نه. ولی یکی از اعجاب آمیزترین نقاط جهان کرانه خلیج فارس است و همه جای آن از بندر کنگ، بندر سیراف و هرجایی که دست بگذارید زیبایی عجیب و غریبی دارد.

ضابطیان درباره اینکه در نوروز هم سفری رفته گفت: بله اما خیلی سفر جدی نبوده است. من زمان‌هایی را در طول سال در شمال زندگی می‌کنم و برایم مثل خانه می‌ماند و حس سفر ندارم. همچنین نوروز تهران فوق‌العاده بوده و بهترین زمان آن است. در  نوروز شما تازه می‌فهمید تهران چقدر زیبا است. چون در طول سال آنقدر کار دارید یا در حال رانندگی هستید که حواستان به این است کسی به شما نزند و به همین ترتیب بدو بدو به ادارجات و موسسات می‌روید و زیبایی را نمی‌بینید. اما در نوروز هوا خوب است و می‌بینید که کوه‌ها چقدر نزدیک هستند، چه ساختمان‌های زیبایی در محله‌های مرکزی و قدیمی پایتخت است که شما ندیده‌اید.

وی درباره تهران گردی هم اظهار کرد: من برای خودم از تجریش تا راه آهن تور می‌گذارم. چراکه شما تهران را در طول این خیابان می‌بینید و با تفاوت‌های مختلف اجتماعی و جغرافیایی یک خیابان آشنا می‌شوید. بزرگراه مدرس هم در بهار یکی از زیباترین بزرگراه‌های دنیا است و به خاطر تنوع طبیعی و بافت گیاهی که دارد واقعا زیبا به نظر می‌رسد و آسمان آبی هم به این زیبایی می‌افزاید.

مجری رادیو شب درباره اینکه آیا در خصوص ایران هم سفرنامه نوشته گفت: مدیر پروژه یک مجموعه هشت جلدی بودم که یک جلد آن را نوشتم. این کتاب مجموعه سفرنامه‌های ما به استان‌های ساحلی کشور است و من در آن درباره استان هرمزگان نوشته‌ام.

ضابطیان در پایان گفت: برای همه مردم ایران سال خوبی را آرزو می‌کنم و امیدوارم آنقدر فشارهای اقتصادی کم شود که همه مردم بتوانند به سفر بروند. امیدوارم که مردم سفر را به عنوان یک ضرورت در زندگی در نظر بگیرند و اولین چیزی نباشد که در مشکلات اقتصادی از سبد زندگی حذف می‌شود.

«فرش بنفشه» به تهیه‌کنندگی زهرا قائدی از شبکه رادیویی ایران روی آنتن رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز