خبرگزاری کار ایران

در جلسه مدیریت بحران استان مطرح شد؛

از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه‌ها تا نبود آب آشامیدنی و جیره خشک

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۳۲۳

در بازدید میدانی و جلسه مدیریت بحران رودخانه حاجی عرب، مسئولان مختلف شهرستان و استان قزوین به بررسی موضوع و زوایای این حادثه پرداختند تا کنترل آب رودخانه بخوبی انجام شده و به روستاهای پایین دست آسیبی وارد نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، به دنبال بارش‌های اخیر در سراسر کشور و استان قزوین، برای کنترل آب حاصل از بارش‌ها، استاندار برای تمام نیروها تا روز جمعه آماده‌باش اعلام کرد تا از خسارات و آبگرفتگی جلوگیری شود.

طغیان رودخانه حاجی عرب در شهرستان بوئین زهرا از جمله موارد مهم و اساسی بود که بطور ویژه مورد رسیدگی قرار گرفت و کنترل آب آن تاکنون ادامه دارد.

آقاعلی، معاون سیاسی - امنیتی فرماندار بوئین زهرا در این باره اظهار کرد: پس از اعلام نیاز تاکنون نیروها و خدمات مختلف از ارگان‌های شهرستان به منطقه اعزام شده و اکنون منطقه رودخانه حاجی عرب به وسایل نقلیه سنگین و کامیون نیاز دارد؛ اما متاسفانه شهرداری‌ها اعلام می‌کنند کامیون نداریم.

شهبازی، رئیس اداره راهداری شهرستان بوئین زهرا نیز در ادامه ابراز کرد: در هر صورت خوشبختابه با تلاش انجام شده از شب گذشه تاکنون نیم متر از سطح آب کاهش یافته اما در صورت افزایش سطح آب روستاهای پایین دست با مشکل مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: هم اکنون آب دوشاخه شده اما اگر این حجم از آب در مسیر واحدی باشد تمام آن در چند روستای فیض آباد، حسین آباد و ولی آباد متمرکز می‌شود و با مشکل مواجه می‌شویم.

شهبازی عنوان کرد: تامین کامیون و تغذیه فعالان و کارکنان نیاز اساسی ما در منطقه است، حتی آب برای نوشیدن نیز نداریم و خوراک از طرف مسئولان تامین نمی‌شود.

وی گفت: احداث دیوار سنگی در آینده باید صورت گیرد تا در سال‌ها و حوادث بعدی منطقه با مشکل مواجه نشود و این موضوع به تخصیص بودجه نیاز دارد.

غیاثوند، شهردار بوئین زهرا هم در این جلسه بیان کرد: منحرف کرن مسیر آب راه حل مناسبی است که با تلاش در حال انجام است و مجموعه بصورت جهادی در چند روز اخیر در این محل فعالیت کردند تا این موضوع انجام سود.

وی افزود: در گذشته در این مسیر برداشت بی رویه شن و ماسه صورت گرفته و باید این مجوزها پس از این متوقف شود، زیرا این اقدام پشت بند را خالی کرده است.

غیاپوند اذعان کرد: اطلاع از بالادست نیاز ضروری دیگر این منطقه است و دوشاخه شدن نیز باید همچنان ادامه پیدا کرده و تقویت شود تا آب رودخانه ورودی بوئین زهرا و روستاهای اطراف را با مشکل مواجه نکند.

 وی ادامه داد: تامین خوراک، نور و امکانات اولیه برای کار از ضرورت‌های لازم ما است؛ همچنین تیر برق‌های بلا استفاده و نخاله‌ها نیز باید به منطقه منتقل شود تا مشکل حل شود.

محمد حنیفه از اهالی منطقه بوئین زهرا گفت: تخریب ساخت و سازهای غیر قانونی با مجوز غیر قانونی چالشی است که در این منطقه وجود دارد. این ساخت و سازها هدایت آب و سیل را تحت تاثیر قرار داده است، که البته برای این موارد شکایت صورت گرفته و تمام اهالی سگزآباد از این موضوع شاکی هستند.

روح الله بابایی صالح، نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: تلاش‌های عوامل مختلف در کنترل سیلاب که به طور شبانه روز هم فعالیت دارند قابل تقدیر و تشکر است، اکنون شرایط بحران و اضطراری بوده و حفظ جان مردم دارای اهمیت است، لذا باید تمام دستگاه‌ها در منطقه حضور داشه و فعال باشند.

وی با اشاره به ساخت و سازهای غیر مجاز اظهار کرد: ساخت و سازهای موجود در معبر و مسیر رودخانه‌ها موضوعی استانی است و لازم است تیمی تخصصی برای آن شکل گرفته و این نوع ساخت و سازها بررسی شود و مسیرها بازگشایی شود.

بابایی صالح ادامه داد: در این نقطه، بحران چند روستا را تهدید می‌کند، از این رو وحدت و همکاری تمام ارگان‌ها ضروری است، ما باید به فکر مردم باشیم.

 نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس ابراز کرد: امروز تمام موارد کنترل شده و روخانه رودک و حاجی عرب در اولویت قرار دارد، لازم است تمام امکانات تجهیز شود تا به این مورد رسیدگی شود.

وی گفت:  برای کنترل آب بخش خصوصی همکاری لازم را دارد و باید سایر نهادها نیز پشتیبانی کنند و تا پایان بحران حضور فعال داشته باشند.

همچنین در این بازدید برخی افراد ازفعالیت ضعیف شهرداری و عدم تهیه خوراک کارکنان در منطقه و کم رنگ بودن حضور بخش دولتی و عمومی شهرستان انتقاد شد و رصایت از فعالیت راهداری و فرمانداری نیز اعلام شد.

 البته شهردار سگز آباد موارد فوق را نپذیرفه و بیان کرد که شهرداری در منطقه حضور داشته و عوامل و تجهیزات شهرداری شب گذشته نیز تا ساعات پس از نیمه شب فعالیت می‌کردند و اکنون نیز کامیون‌های درحال بارگیری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز