خبرگزاری کار ایران

به بهانه هشتاد و نهمین تقابل دو تیم پرطرفدار پایتخت

نگاهی همه رکوردها و رکوردداران دربی پایتخت

asdasd
کد خبر : ۷۴۴۶۴۷

دربی تهران که تقابل دو تیم پرطرفدار فوتبال کشورمان است را به نوعی می‌توان بزرگترین بازی فوتبال آسیا دانست. دیداری که خیلی‌ها آمادگی روانی و ذهنی را تنها عامل موثر در رقم خوردن نتیجه آن می‌دانند.

به گزارش ایلنا، دربی امسال با دربی‌های قبل کاملا متفاوت است. دو تیم در شرایطی برابر هم قرار خواهندگرفت که در جدول رده‌بندی همسایه هستند و این بازی می‌تواند تا حد زیادی تعیین کننده سرنوشت قهرمانی در پایان فصل باشد. رکوردها و ترین‌ها همیشه برای علاقه‌مندان به فوتبال جذابیت خاصی داشته‌اند. در این گزارش قصد داریم نگاهی به رکوردهای تقابل‌های قبلی دو تیم داشته باشیم:

اولین بازی دو تیم

دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران برای اولین بار در روز 16 فروردین 1347 به مصاف هم رفتند که آن بازی با نتیجه 0-0 به پایان رسید. سرمربی استقلال در این بازی علی دانایی‌فر بود. هم‌چنین پرویز دهداری هدایت پرسپولیس را برعهده داشت.

اولین گلزن دربی، مردی که تا ابد ماندگار شد

دو دربی اول تهران گلی نداشت تا در سومین بازی اولین گل تاریخ دربی‌ها ثبت شود. احمد منشی‌زاده در دقیقه 8 آن بازی برای استقلال گلزنی کرد تا نام خود را در تاریخ دربی تا ابد ثبت کند. این دیدار در نهایت با برتری 1-3 استقلال به پایان رسید.

بیشترین حضور در دربی، همه رکوردها به نام پروین

چه به عنوان سرمربی و چه به عنوان بازیکن رکوردار بیشترین حضور در دربی علی پروین است. پروین 20 بار سابقه پوشیدن پیراهن پرسپولیس در دربی به عنوان بازیکن را دارد. بعد از او علیرضا نیکبخت با 19 بازی، محمود فکری، افشین پیروانی و امیرحسین صادقی با 18 بازی پشت سر پروین قرار دارند.

هم‌چنین پروین 25 بار سابقه سرمربی‌گری در دربی را در کارنامه دارد. بعد از او منصور حیدری با 18 بار هدایت استقلال در دربی رکورددار سرمربی‌گری آبی‌ها در دربی به شمار می‌رود.

البته محمود خوربین را می‌توان از لحاظی صاحب یک رکورد استثنایی دانست. خوردبین سابقه 54 بار حضور در این بازی را دارد. او در ابتدا به عنوان بازیکن و پس از خداحافظی‌اش از فوتبال به عنوان عضوی از کادرفنی تیمش (اغلب سرپرست) در این بازی حاضر بوده تا احتمالا تا ابد از این لحاظ دست نیافتنی باشد.

رکورددار گل‌زده در دربی، سرطلایی پرسپولیس آقای گل دربی‌ها

مرحوم صفر ایرانپاک با به ثمر رساندن 7 گل بهترین گلزن دربی‌ها به شمار می‌رود. بعد از او حسین کلانی 6 گل زده‌است. غلامحسن مظلومی، علی جباری و مهدی هاشمی نسب نیز با زدن 5 گل در رده‌های بعدی قرار دارند. نکته جالب در مورد 5 گل مهدی هاشمی نسب این است که 4 گل را با لباس پرسپولیس و 1 گل با لباس استقلال به ثمر رسانده‌است.

باتوجه به اینکه بهترین گلزن حاضر در ترکیب دو تیم علی علیپور با 2 گل می‌باشد به نظر می‌رسد این رکورد فعلا باقی بماند و کسی به این زودی‌ها نمی‎‌تواند به صفر ایرانپاک برسد.

سریع‌ترین و دیرهنگام‌ترین گلرنان دربی، هر دو به نام استقلال

علی سامره در ثانیه 48 دربی پنجاه و سوم موفق به بازکردن دروازه پرسپولیس شد تا از آن روز به بعد همه او را با لقب علی «30 ثانیه» صدا بزنند.

اسماعیل شریفات نیز با گلزنی در دقیقه 107 دربی هفتاد و سوم نام خود را در تاریخ دربی‌ها ثبت کرد. شریفات در آن بازی سومین گل آبی‌ها را به ثمر رساند تا در نهایت استقلال موفق شود با نتیجه 0-3 حریف خود را شکست دهد.

 هت‌تریک کنندگان دربی، هر دو از پرسپولیس

در شرایطی که در دربی همیشه حساسیت‌ها بر جذابیت غلبه داشته هت‌تریک در این بازی که اغلب هم کم‌گل بوده به نظر کار بسیار سختی می‌رسد.

در تاریخ دیدارهای دو تیم دو بازیکن از پرسپولیس موفق به هت‌تریک شده‌اند که هر دو بازی برای هواداران پرسپولیس بسیار ماندگار و خاطره‌انگیز شده‌است. همایون بهزادی در شهرآورد معروف 16 شهریور 52 سه گل از شش گل پرسپولیس را وارد دروازه استقلال کرد تا نقش مهمی در ثبت پیروزی پرگل قرمزها داشته باشد.

ایمون زاید، مهاجم ایرلندی پرسپولیس نیز در اولین بازی خود در دربی در کمتر از 10 دقیقه موفق به زدن سه گل به استقلال شد تا خالق یکی از ماندگارترین صحنه‌های تاریخ باشگاه پرسپولیس باشد. کاری که به نظر می‌رسد تکرار آن بسیار سخت و حتی شاید غیرممکن باشد.

بیشترین کلین شیت در دربی، رحمتی جلوتر از عابدزاده و حجازی

آبی‌ها همیشه در درون دروازه از مهره‌های بزرگ و قابل اتکایی برخوردار بوده‌اند و در ثبت رکوردها هم جلوتر از رقیب همشهری خود قرار دارند. سید مهدی رحمتی کاپیتان کنونی استقلال در 14 بازی سنگربان استقلال در دربی بوده که در این بازی‌ها موفق به ثبت 9 کلین‌شیت شده تا از این حیث رکورددار استقلال در دربی باشد.

با توجه به اینکه رحمتی هنوز هم یکی از مهره‌های اصلی استقلال و شفر است این فرصت را دارد تا رکورد خود را بهبود ببخشد. پشت سر رحمتی احمدرضا عابدزاده و ناصر حجازی قرار دارند که به ترتیب 8 و 5 بار موفق به بسته نگه‌داشتن دروازه تیم خود شده‌اند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز