خبرگزاری کار ایران

شهردار قم مطرح کرد:

پیش‌بینی افزایش بودجه ۹۸ شهرداری قم تا سه‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۴۰۷

شهردار قم گفت: دو هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان برای سال آینده برنامه‌ریزی کردیم در شرایطی که ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت که مصوبه شورا را داشته و فاینانس ۴۰۰ هزار یورو و هزار واگن قطعی و ثبت‌شده برای قم که بیش از هزار میلیارد تومان است در این بودجه دیده نشده که در این صورت بودجه شهرداری قم به بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش ایلنا از قم، سید مرتضی سقاییان‌نژاد امروز در نشست خبری که در سالن جلسات شهرداری مرکز قم برگزار شد، اظهار کرد: دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه در مقابل کل بودجه استان چندین برابر است به همین علت شهرداری محوریت اجرا را در شهر بر عهده دارد و اصحاب رسانه که برای قم و مردم این شهر کار می‌کنند با نگاه واقع‌بینانه می‌توانند در رفع چالش‌ها مشارکت قابل توجهی داشته باشند.

وی اضافه کرد: اگر سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف در قم برنامه‌محور نباشند نمی‌توانند شهر را به افق‌های مورد نظر برسانند و در این میان شهرداری به‌عنوان یک مجموعه‌ای که نقش اصلی را در مدیریت شهری دارد یک برنامه راهبردی را در دستور کار خود قرار داده که در این برنامه توانستیم به اهداف مورد نظر خود در قم از نظر علمی و آماری برسیم.

شهردار قم با تاکید بر اینکه تحریم‌ها بر روحیه کاری ما اثری نداشته و نخواهد داشت، عنوان کرد: هر چند در شرایط فعلی شاهد برخی نابسامانی‌ها در سطح کشور هستیم به‌عنوان نمونه این نابسامانی را در تامین اتوبوس‌های شهری مورد نیاز به‌خوبی قابل مشاهده می‌کنیم اما در هر شرایطی تلاش می‌کنیم تا اهداف شهری را در قم تحقق باشیم.

وی با اشاره به اینکه تهیه نقشه راهبردی قم مطالعه شده و درحال دنبال شدن است، مطرح کرد: ۱۱۰ میلیارد پروژه شهرداری قم شب گذشته افتتاح شد تا مردم بتوانند پیشرفت و توسعه را در شهر مقدس قم به صورت کامل احساس کنند.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه تفریغ ۱۱ ماه بودجه سال جاری نزدیک به ۹۵ درصد نقدی و غیرنقدی ۱۰۳ درصد تحقق یافته، تصریح کرد: دو هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان برای سال آینده برنامه‌ریزی کردیم در شرایطی که ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت که مصوبه شورا را داشته و فاینانس ۴۰۰ هزار یورو و هزار واگن قطعی و ثبت‌شده برای قم که بیش از هزار میلیارد تومان است در این بودجه دیده نشده که در این صورت بودجه شهرداری قم به بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی از افزایش سرانه فضای سبز شهری قم از ۱۳٫۲ به بیش از ۱۹  متر یاد کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا این سرانه به بیش از ۲۷ متر مربع برای هر شهروند برسد.

شهردار قم با اشاره به اینکه ۱۱۰ بوستان در سال جاری در شهر مقدس قم احداث شده است، اظهار کرد: احداث ۶ سالن ورزشی در منطقه ۶ تا فروردین‌ماه سال آینده، تکمیل پروژه باغ پرندگان تا قبل از تابستان و بهره‌برداری از بخش‌های مختلف پارک هزار هکتاری قم از جمله بوستان کوثر و باغ موزه دفاع مقدس از جمله برنامه‌های آتی شهرداری خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸  فاز نخست قطار شهرداری که قرار بود در سال جاری به بهره‌برداری برسد، راه‌اندازی می‌شود؛ ۱۱ مورد از تجهیزات قطار شهری نیازمند ارز است و باید از خارج کشور وارد شود به همین علت با مشکلات مختلفی در تامین این تجهیزات روبرو بوده‌ایم.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه تا پایان هفته جاری خط تبدیل کود کمپوست راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: تجهیزات به‌روزرسانی می‌شود و با به‌روزرسانی تجهیزات میزان زباله تدفینی در سال آینده به از ۷۲۰ تن به ۱۰۰ تن می‌رسد.

وی از فعالیت ۲۴ ایستگاه آتش‌نشانی در قم یاد کرد و گفت: این مجموعه‌ها استانداردهای لازم را رعایت کرده و در نقاط مختلف شهر درحال خدمت‌رسانی و تامین ایمنی شهر هستند.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه در چارچوب برنامه‌های قم ۱۴۰۰ برطرف‌سازی چالش‌های مخلتف شهری پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: آیینه افکار عمومی در اختیار رسانه‌هاست به همین علت اصحاب رسانه در رفع چالش‌ها نقش مؤثری دارند.

وی ادامه داد: بنده در ابتدا که وارد شهر قم شدم فکر می‌کردم که از نظر فرهنگی نباید در این شهر مشکلی داشته باشیم اما بعد متوجه شدم که در این شهر از نظر اجتماعی و فرهنگی مشکلات ما از برخی شهرها بیشتر است.

شهردار قم با اشاره به اینکه شهرداری به دنبال ایجاد فرهنگسرا و تشکیلات جدید نبوده است، مطرح کرد: از اواسط سال جاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم به صورت مستقیم به اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ورود و در این راستا نیز از ظرفیت بخش‌های مختلف نیز استفاده کرده است.

وی از تعیین خط‌ راه مشخص برای فعالیت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم در سال آینده یاد کرد و گفت: اصل و اساس فرهنگ شهروندی در سال ۹۸  با ۱۹۰ برنامه مختلف به نمایش گذاشته خواهد شد که در این برنامه‌ها مؤلفه‌های مهم در حوزه فرهنگ شهروندی شناسایی و مورد توجه قرار گرفته است.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: در اجرای طرح تغییر معابر عمومی در ۱۷ محله به دنبال حفظ آثار تاریخی هستیم اما هدف اصلی ما رضایتمندی مردم است و در صورتی که خلاف این موضوع تحقق یابد اجرای آن را ادامه خواهیم داد.

وی یادآور شد: طرح تفصیلی و طرح جامع شهر مقدس قم بعد از طی کردن مراحل نخستین در شورای عالی معماری و شهرسازی به شهر ابلاغ شده است که در برخی از تصمیم‌های این طرح شاهد مشکلاتی هستیم چراکه برخی از تراکم‌های بالا در برخی از مناطق دیده شده که قدرت سرمایه‌گذاری در آن پایین است که ما تلاش می‌کنیم این مشکلات را رفع کنیم.

شهردار قم اظهار کرد: خودکفایی شهرداری‌ها این مجموعه‌ها را به تراکم‌فروشی یا به عبارتی شهرفروشی هدایت کرد که امروز ۶۰ درصد بودجه شهرداری‌ها به صورت شهرفروشی تامین می‌شود که یک بودجه غیر پایدار است و این یکی از مشکلات شهرداری‌هاست درحالی‌که درآمد پایدار شهرداری‌ها از محل مالیات‌هاست که باید برای آن برنامه‌ریزی شود چراکه یکی از مشکلات در حوزه مالیات بر ارزش افزوده است و امیدواریم با تصمیم درست مجلس بتوانیم به این درآمد پایدار را رقم بزنیم.

وی با اشاره به اینکه پردیسان مشکلات مختلفی از جمله پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر و زیرساخت‌های ناقص را دارد، عنوان کرد: پیمانکارانی که در پردیسان پول‌هایی را دریافت کرده اما به تعهدات خود عمل نکردند مشکل‌ساز شده‌اند اما شهرداری وظیفه دارد عوارض مردم را در داخل محدوده شهر هزینه کند.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه شهرداری در صورت تصمیم‌گیری‌ها و توافق‌های استانی می‌تواند در محدوده‌های خارج از شهری نیز خدماتی را ارائه کند، مطرح کرد: در مورد محدوده بلوار آیت‌الله بروجردی شهرداری ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه و بستر را آماده‌سازی کرده است به همین علت منفعت آن باید به شهر قم برسد و شهرداری تلاش می‌کند تا این بلوار به‌عنوان نمونه باقی بماند و بوستان هزار هکتاری نیاز این محدوده است.

سقائیان‌نژاد از اجرای طرح‌های شهرداری قم با محوریت مناطق یاد کرد و گفت: در سال ۹۸ فاز جدیدی از طرح منطقه‌محورسازی شهرداری قم را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم به مناطقی برسیم که همه امور خود را به صورت جداگانه دنبال کند.

وی با بیان اینکه شهرداری به دنبال کاربردهای توریستی و فرهنگی از منوریل فعلی قم است، مطرح کرد: همه فکر می‌کنند که در پروژه منوریل وظیفه اصلی بر دوش شهرداری است درحالی‌که شهرداری نمی‌تواند به تنهایی برای این پروژه کاری خاصی انجام دهد.

شهردار قم با اشاره به اینکه توسعه و گسترش معماری اسلامی در شهر قم مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: مظاهر تمدن نوین اسلامی باید در زندگی مردم دیده شود و نماهای شهری یکی از مهم‌ترین این مظاهر است؛ ما دنبال این هستیم تا مخارج را به میزانی افزایش دهیم تا افراد نتوانند از طرح‌های رومی و نامعقول در ساخت و سازها استفاده کنند.

وی از مشارکت دستگاه‌های مختلف در راستای رفع مشکل کودکان کار یاد کرد و گفت: اگر مدیریت واحد شهری روزی شکل بگیرد مسئولیت به صورت کامل بر دوش شهرداری‌ها خواهد بود و می‌توانیم به شیوه مورد نظر کار را دنبال کنیم اما اکنون برخی کارها را نمی‌توان به صورت کامل به نتیجه رساند.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های شهرک‌های مختلف از جمله شهرک خودرویی باید در قم تامین شود، عنوان کرد: برای تامین این زیرساخت‌ها نباید فقط چشم انتظار شهرداری باشیم بلکه دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف باید در این راستا مشارکت کنند.

وی از افزایش هزینه‌ها به‌عنوان یکی از موانع پروژه‌های شهری قم یاد و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما برای تور باغ پرندگان هفت میلیارد تومان بوده اما با توجه به مباحث ارزی این مبلغ به ۳۰ میلیارد تومان هزینه یافته است؛ موانع اجرایی که ناخواسته رخ می‌دهد موجب می‌شود که شهرداری نتواند به وعده‌های خود برسد.

شهردار قم با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی در قم نوسازی شده، مطرح کرد: ۴۵۰ نفر در ایستگاه‌های مترو در حال فعالیت هستند اما این پروژه بسیار سنگین است؛ ۷۰ میلیارد تومان هزینه برای یک کیلومتر مترو هزینه نیاز بوده که این مبلغ با افزایش هزینه‌ها به ۳۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی به تلاش شهرداری برای مدیریت واحد بافت فرسوده قم اشاره کرد و افزود: سال آینده با تحولات و طرح‌هایی که در نظر گرفته‌ایم به نتایج متفاوتی در حوزه بافت فرسوده خواهیم رسید.

سقائیان‌نژاد گفت: انسجام مطلوبی در مدیریت‌شهری وجود دارد و شهرداری و شورا نگران تحریم نبوده و با دور زدن سدهای ایجاد شده برای پیگیری پروژه‌ها تلاش می‌کنند اما موضوعی که رهبر انقلاب در گام دوم مطرح کردند درباره جلوگیری از ترویج ناامیدی باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز