خبرگزاری کار ایران

شهردار قم:

پروژه‌های نیمه تمام قم ۳ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان بودجه می‌خواهد

شهردار قم با بیان اینکه نزدیک به ۳ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در شهر قم وجود دارد، تصریح کرد: در سال ۹۴ ما تعدادی از این پروژه ها را اولویت بندی کردیم، و در دستور کار قرار دادیم، که همه آنها فعال شد و تعدادی از آنها نیز برای سال ۹۵ است، و در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا از قم، سیدمرتضی سقائیان نژاد شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اهتمام شهرداری قم در مورد رسیدگی به منظر و ظاهر این شهر، اظهار داشت: اخیرا جلسه ای با رئیس کل دادگستری و دادستان قم برای سامان دهی وانت بارها برگزار کردیم، و طی آن تصمیم های لازم برای سامان دهی آنها اتخاذ شد.

وی با بیان اینکه برای وانت بارهایی که حدود سه سال در قم سکونت دارند، شناسنامه صادر می شود و محل هایی را به صورت موقت که هر یک ماه یا سه ماه تغییر می کند، نیز در اختیار آنها قرار داده می شود.

شهردار قم با بیان اینکه کلیه وانت بارها و همچنین دستفروشان می توانند هر شب از ساعت ۲۲ در این اماکن به کسب و کار مشغول شوند، تصریح کرد: با هماهنگی های انجام شده با دستگاه قضایی این وانت بارها در ساعات روز و زمانی که مردم در این اماکن تردد می کنند، مجاز به ایستادن و فروش اجناس و کالاهای خود نیستند.

سقائیان نژاد تصریح کرد: با توجه به معضلاتی که به دلیل استقرار بی رویه وانت بارها در محل های مختلف برای شهروندان ایجاد کردند، این طرح از نیمه فروردین ۹۵ به صورت جدی به اجرا گذاشته می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان به اینکه تاکنون یکی از مشکلات اصلی شهرداری قم نداشتن برنامه بوده است، تصریح کرد: این کار با جدیت دنبال می شود و تلاش ما بر این است، که تا اواسط سال ۹۵ انجام شود و در حالا حاضر اتاق های فکر در این باره تشکیل شده وطبق یک نقشه راه حرکت خود را دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: تا آن زمان که برنامه وجود ندارد، قاعدتا باید بر حسب پروژه محوری حرکت کنیم که همین کار نیز انجام شده است.

شهردار قم با اشاره به تصویب بودجه سال ۹۵ و همچنین اصلاحیه بودجه سال ۹۴ شهرداری در جلسه اخیر شورای اسلامی شهر، تصریح کرد: درمجموع مبلغی نزدیکی به یکهزار و ۳۳۸ میلیارد تومان به تصویب رسید، در حالی که پیشنهاد شهرداری یکهزار و ۳۵۰ میلیارد تومان بود.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۳ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در شهر قم وجود دارد، تصریح کرد: در سال ۹۴ ما تعدادی از این پروژه ها را اولویت بندی کردیم، و در دستور کار قرار دادیم، که همه آنها فعال شد و تعدادی از آنها نیز برای سال ۹۵ است، و در دستور کار قرار گرفته است.

سقائیان نژاد با بیان اینکه پروژه های اصلی شهر قم اعم از قطار شهری و منوریل فعال است، تصریح کرد: دو پروژه پل میثم و همچنین تقاطع عمار و یاسر که برای شهر قم خیلی ضروری است ،نیز فعال شده، البته نه به آن صورتی که انتظارات را بر آورده کند.

وی ادامه داد: در خصوص این دو پروژه نامه نگاری های متعددی انجام پذیرفته، تا تکلیف آن تا پایان سال مشخص شود، و بتوانیم معضل این دو پروژه را نیز حل کنیم

شهردار قم با اشاره به پروژه های جدیدی که برای سال آینده مطرح است، گفت: دو پروژه روگذر و زیرگذر محمود نژاد دربلوار جمهوری از جمله این پروژه ها است که طرح و مباحث مربوط به آن تا پایان همین ماه آماده می شود و از ابتدای سال ۹۵ نیز کار عملیاتی آن شروع خواهد شد.

وی پل روی بلوار حضرت زینب (س) یا خیابان موازی با خیابان امام (ره) را از دیگر پروژه های جدید عنوان کرد، و افزود: این پروژه در تصحیح و باز کردن گره کور خیابان امام خمینی نقش مهمی دارد، که طرح و نقشه فاز اول و دوم آن نیز تا پایان امسال انجام می پذیرد.

وی همچنین با اشاره به دور برگردان یا قسمت انتهاییی بلوار غدیر به عنوان یکی دیگر از پروژه های در دست اجرای شهرداری قم برای سال آینده، تصریح کرد: همه کارهای این پروژه از ابتدای سال ۹۵ آغازمی شود، و پروژه های دیگر نیز وجود دارند که تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

شهردار قم در ادامه گفت:در مورد پروژه قطار شهری نیز جلسه ای را با شرکت واگن سازی پارس داشتیم چرا که گلوگاه این پروژه تهیه سه ران واگن است و این شرکت قول داده در عرض ۱۰ ماه در صورتی که قرار دادشان ادامه داشته باشد، سه ران واگن را تحویل دهند.

وی تصریح کرد: اگر این سه ران واگن داده شود، به طور حتم این مساله کلیدی حل می شود، و فقط معضل بعدی در مورد این پروژه ایستگاه های آن است، که البته ضرورتی ندارد که همه ۵ یا ۶ ایستگاهی از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری به انجام برسد.

سقائیان نژاد اضافه کرد: ما می توانیم یک در میان این ایستگاه ها را آماده کنیم، چرا که اگر سه تا ایستگاه آماده شود که این امکان با دو شیفته کردن کار پروژه قابل عملیاتی شدن است، به نظر می رسد بتوانیم تا پایان سال ۹۵ فاز نخست قطار شهری که حدود ۵.۲ دهم کیلومتر است را راه اندازی کنیم.

سقائیان نژاد همچنین با بیان اینکه پروژه منوریل نیز به ۱۸ واگن نیاز دارد، تصریح کرد: برای تهیه این تعداد واگن اقدامات لازم بر اساس نظارت یک شرکت ایتالیایی در حال انجام است، و به شدت تلاش داریم تا اواسط سال ۹۵ این پروژه نیز راه اندازی شود.

این مسئول با اشاره به پروژه های تقاطع امام علی (ع) و عمار و یاسر به عنوان پروژه های جدید و جایگزین شده شهری قم، تصریح کرد: این پروژه در حدود ۶ الی ۷ ماه تحویل شهر داده خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه تقاطع شهید کریمی به عنوان دیگر پروژه جدید و در حال احداث در قم، تصریح کرد: این پروژه نیز تا اواسط سال ۹۵ آماده خواهد شد، بنابراین در قسمت طرح های عمرانی وضعیت مناسب است، و نگرانی خاصی نداریم البته پروژه فاز ۵ عمار و یاسر یکی از پروژه هایی است که ۹۳۷ پلاک در آن پیش بینی شده و نزدیک به ۵ هزار ۷۰۰ میلیارد ریال نیز هزینه بدنه و مسیر آن شده است.

شهردار قم افزود: ما دنبال این هستیم که بدنه را آزاد نکنیم و قالب ریزی آن را از نظر نمای شهری مشخص کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم تا خود آنها آزادسازی آن راانجام دهند، و کارپیشرفت خوبی داشته باشد و شهرداری نیز بیشتر قسمت مسیر آن را دنبال کند، که این موضوع هزینه های شهرداری را از ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال کاهش می دهد، که بی شک این امر شدنی است.

وی گفت: اگر شهرداری بخواهد رقم ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال را دنبال کند این رقم درشتی است، و برای تامین آن دچار مشکل می شود.

سقائیان نژاد با بیان اینکه اوراق مشارکت برای این پروژه خریداری شده است، تصریح کرد: باید مسائل حقوقی آن را حل کنیم که این مساله با شخص استاندار و معاونت فنی و عمران آن در میان گذاشته شده است لذا قرار شده این موضوع را در یک جلسه دیگر نهایی کنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که فاز ۵ عمار و یاسر برای مردم و شهروندان ایجاد کرده است، تصریح کرد: سالیانی است که بدنه در طرح قرار دارد و مردم نیز که می خواهند کار خود را انجام دهند به این خاطر به آنها پروانه داده نمی شود، ولی مردم باید به صورت دلخواه عقب نشینی های خود را انجام دهند و شهرداری نیز به آنها پروانه بدهد و این یکی از کارهایی درستی است که باید دنبال شود.

شهردار قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث مرمت و بازسازی بافت های فرسوده به عنوان یکی از سیاست ها شهرداری قم، تصریح کرد: سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) تشکیل شد و جلسات آن نیز به خوبی پیش می رود و پروژه متعدی نیز با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال برای آنجا هم برای بافت های تاریخی و هم برای بافت های فرسوده تعریف شده است.

وی تصریح کرد در این خصوص آنچه که حسن قضیه است این است که محورهای تاریخی، فرهنگی و هنری شهر قم شکل می گیرد و ما می توانیم آنها را در معرض بازدید زائران قرار دهیم، و هویت لازم نیز برای شهر قم در چهار چوب این محورها تعریف می شود.

شهردار قم همچنین با اشاره به هفته منابع طبیعی و اهمیت درختکاری، تصریح کرد: شهرداری قرار است،سالانه ۳ متر سرانه فضای سبز شهروندان قم را افزایش دهد، چرا که اکنون کل فضای سبز شهر قم ۱۷ متر مربع به ازای هر شهروند است، که باید ۱۲۵ متر مربع باشد.

وی افزود: این سرانه در مرکز شهر حدود ۴ متر مربع است که باید ۱۲ متر مربع باشد که با بوستان های متعددی که هم احداث شده و هم در حال احداث است، ما می توانیم به سر منزل مقصود در راستای توسعه فضای سبز برسیم.

سقائیان نژاد گفت: اگر ما بتوانیم سالانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ هکتار را زیر کشت درختان مناسب ببریم این معضل به مرور حل خواهد شد.

کد خبر : ۳۵۴۰۲۵