خبرگزاری کار ایران

نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس:

شفاف‌سازی در مورد شرکت‌های شستا ضروری است/ اشتغال را قربانی زد و بند و رانت کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۵۲۳

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مدت‌هاست بر شفاف‌سازی در خصوص شرکت‌های شستا اصرار داریم اما دولت تن به شفاف‌سازی نداده است به همین دلیل شاهد مشکلات بسیاری در شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یحیی کمالی‌پور (نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی) با تاکید بر اینکه نسبت به شستا و نوع مدیریت بر آن انتقادهای بسیاری وجود دارد، گفت: انتقاد دلیل بر این نیست که با کار غیرقانونی موافقت کنیم. سازمان تامین اجتماعی بخش خصوصی است و نمی‌توان شرکت خصوصی را بار دیگر خصوصی‌سازی کرد.

کمالی‌پور با تاکید بر اینکه واگذاری شرکت‌های شستا به بخش خصوصی هیچ منفعتی برای سازمان تامین اجتماعی ندارد، گفت: نمی‌دانم دولت با چه ادله‌ای بر واگذاری شرکت‌های شستا تاکید داشته و دارد؟

وی با اشاره به وجود شبهات فراوان نسبت به عملکرد شستا گفت: مدت‌هاست بر شفاف‌سازی در خصوص شرکت‌های شستا اصرار داریم اما تاکنون دولت تن به شفاف‌سازی نداده و شاهد مشکلات بسیاری در شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی هستیم.

نماینده جیرفت در مجلس خواستار تبیین حوزه عملکرد شستا شد و گفت: اگر شفاف‌سازی صورت بگیرد و اشکالات و اشتباهات مدیریتی این شرکت‌ها استخراج شود، می‌تواند اصلاحاتی برای بهبود این شرکت‌ها انجام داد اما اینکه بدون مطالعه از خصوصی‌سازی شستا سخن به میان بیاوریم، اشتباه بزرگی است.

وی اظهار داشت: اگر دولت شرکت‌های شستا را ناکارآمد می‌داند، باید دلایل، شرایط و عواملی که باعث ناکارآمدی شستا شده را به صورت شفاف بررسی و اعلام کند نه اینکه سخن از خصوصی‌سازی بگوید که به نوعی پاک کردن صورت مساله است.

کمالی‌پور با تاکید بر اینکه ابتدا باید درد را تشخیص بدهیم و سپس نسخه لازم را برای درمان تجویز کنیم، گفت: اگر شستا زیانده است یا سود لازم را نمی‌دهد باید بررسی کنیم، راهکار بدهیم و اصلاح کنیم نه اینکه تیشه برداریم و به ریشه بزنیم و بخواهیم شرکت‌های شستا را به ثمن بخس واگذار کنیم.

وی با انتقاد از روند خصوصی‌سازی‌ها در کشور گفت: تاکنون در بیش از 80 درصد واگذاری‌ها با شکست روبه‌رو شده‌ایم و شرکت‌های بزرگ را به ثمن بخس به کسانی واگذار کرده‌ایم که اهلیت نداشته‌اند و در نهایت همان اشتغال موجود را نیز نابود کرده‌ایم.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی مساله‌دار صورت گرفته است، گفت: در واگذاری‌ها شاهد ردپای رانت بوده‌ایم و هرگز در این مسیر به بخش خصوصی شاداب که هدف خصوصی‌سازی بوده، نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در قالب خصوصی‌سازی، شرکت‌ها را به افراد وابسته به باند ثروت و قدرت واگذار کرده‌ایم، گفت: در نهایت نیز اشتغال موجود قربانی رانت و زد و بند شده است.

کمالی‌پور با تاکید بر اینکه به هیچ وجه با واگذاری شستا به بخش خصوصی موافق نیستم، گفت: قبل از آنکه دولت بخواهد شرکت‌های شستا را واگذار کند باید مشخص کند که چه افرادی می‌خواهند این شرکت‌ها را بخرند و چه تضمینی وجود دارد که همین اشتغال موجود نابود نشود؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز