خبرگزاری کار ایران

حاشیه و متن هشتمین شب کارگردانان سینما؛

سینمای ایران باید تبدیل به هنر صنعت شود/ ۱۶ اسفند روز کارگردان نامگذاری شد+عکس

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۶۴۹

مراسم هشتمین شب کارگردانان سینمای ایران شامگاه امروز چهارشنبه 15 اسفند در برج میلاد تهران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هشتمین شب کارگردانان سینمای ایران به دبیری پوران درخشنده برگزار شد.

طبق رسم سال‌های گذشته کانون، امسال نیز از شش کارگردان سینما در این مراسم تجلیل به عمل خواهد آمد و به‌دلیل اینکه این روز مصادف با روز درختکاری است، نهال درختی نیز با پلاکی به نام این شش کارگردان کاشته خواهد شد.

در این مراسم سینماگرانی همچون همایون اسعدیان  بهروز افخمی سیروس الوند علیرضا امینی نرگس آبیار مرضیه برومند کامبوزیا پرتوی علی اکبر ثقفی امیر حسین ثقفی مسعود جعفری جوزانی روح اله حجازی سیروس حسن پور ابوالحسن داودی محمد درمنش رحمان رضایی پناه بر خدا رضایی حجت سیفی جواد افشار سیامک شایقی صادق صادق دقیقی علی عبد العلی زاده محمد عرب محمد مهدی عسگر پور ناصر غلامرضایی مهدی فخیم زاده داریوش فرهنگ مجید قاری زاده بهرام کاظمی مسعود کرامتی احمدرضا گرشاسبی آرش معیریان داود موثقی رضا میرکریمی اصغر نعیمی مسعود نوابی محمد ابراهیم وحید زاده حجت قاسم زاده اصل سیامک اطلسی اصغر هاشمی ابراهیم ابراهیمیان  مصطفی احمدی سامان استرکی. رحیم بهبودی فر  مسعود آب پرور  ایرج زاد   اکبر خامین. علیرضا داود نژاد. سیروس رنجبر. علی زمانی عصمتی. علی ژکان. محمد سلیمانی. اردشیر شلیله. پرام علیزاده. حمیدرضا قطبی. راما قویدل. واروژ کریم مسیحی. نوید محمودی. احمد مراد پور. داریوش منتظری. اسماعیل میهن دوست. مهشید افشارزاده. جعفر باقری نیا. عبداله باکیده. مهدی برقعی. مجید توکلی. محمد جعفری. محسن ماهینی. رضا حیدر نژاد  جلال دری. مصطفی رزاق کریمی. داود خیام بهمن. فرمان آرا  شهرام مسلخی. حسین دلیر. احمد هرندی. شهرام اسدی مسعود نقاش زاده،علیرضا رزازفر و ... حضور  داشتند.

اجرای مراسم را داریوش فرهنگ‌ برعهده داشت.

درخشنده: امروز درخت تناور سینما نیاز به هرس دارد

پوران درخشنده دبیر جشن گفت: خوشحالیم شب کارگردانان با روز درختکاری همزمان شده و امیدوارم همه ما درخت دوستی بنشانیم. امروز یادی می‌کنیم از پیشکسوتان‌مان چه آنان که یادشان با ما هست؛ چه کسانی که سایه‌شان بر سر سینما همچنان هست. امروز درخت تناور سینما نیاز به هرس دارد.

وی ادامه داد: سینمای امروز ایران مانند یک درخت تناور باعث افتخار ایران است و دوست داشتیم تا حسین انتظامی اینجا باشد تا بگویم زمانی که سینمای ایران به‌عنوان هنر صنعت شناخته نشود مشکلاتی همچون بیکاری و امنیت شغلی حل نمی‌شود و پا برجاست.

در ادامه محسن امیریوسفی، رئیس کانون کارگردان سینما از حضور مهمانان تشکر کرد.

حق‌شناس: نقش سینما در ساختن جامعه و فرهنگ بی‌بدیل است

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای‌شهر تهران نیز در این همایش اظهار داشت: نقشی که سینما امروز در ساختن جامعه و‌ فرهنگ دارد بی‌بدیل است و ما مدیون نام‌ها و چهره‌های نماداری هستیم که در این سینما فعالیت می‌کنند.

جلیلوند: این تندیس بسیار برای من ارزشمند است

اولین تندیس هشتمین شب کانون کارگردانان توسط پوران درخشنده، مصطفی کیایی، درویش‌پور به علی جلیلوند کارگردان فیلم «بدون تاریخ؛ بدون امضا» اهدا شد.

علی جلیلوند بعد از دریافت تندیس تصریح کرد: این تندیس بسیار برای من ارزشمند است زیرا از همکاران و بزرگترهای خودم می‌گیرم. امیدوارم خدا به ما لطف کند و سایه پر مهرشان بالای سر ما باشد.

برومند: سینمای کودک را تاکنون در خانه سینما تحویل نگرفتند

دومین تندیس هشتمین شب کارگردانان سینما با حضور پیرو حناچی شهردار تهران‌، پوران درخشنده، احمد امینی به مرضیه برومند اهدا شد.

مرضیه برومند پس از دریافت تندیس خاطرنشان کرد: من تندیس و تقدیر امشب را به حساب سینمای کودک می‌‌‌گذارم. برای اولین بار است که چنین اتفاقی می‌‌‌افتد و تا حالا اصلا در خانه سینما ما را تحویل نگرفتند.

وی با بیان اینکه سینمای کودک سینمای پر افتخاری است که اقتصاد سینما را نیز رشد داده است اما سینماگران کودک وضعیت خوبی ندارند، ابراز داشت: من از شهردار تهران می‌خواهم که به سینمایی ایران بیشتر توجه کند زیرا شهر تهران سینمای کودک ندارد.

غلامرضایی: امروز دارای یک سینمای بومی هستیم

سومین تندیس شب کارگردانان با حضور نادر مقدس، مسعود رایگان، وحید موساییان و پوران درخشنده به ناصر غلامرضایی اهدا شد.

ناصر غلامرضایی هم طی سخنانی بیان کرد: خیلی خوشحالم که در جمع همکاران خودم هستم. ما امروز دارای یک سینمای بومی هستیم. سینمای بومی جایگاه مهمی در سینمای ملی دارد و خوشحالم که امروز به عنوان نماینده این سینمایی بومی که صاحب اندیشه است، حضور دارم.

حناچی: رنگ شهر باید را عوض کنیم

پیروز حناچی، شهردار تهران در این مراسم یادآور شد: قطعا در کشور ما بعد از میراث فرهنگی و طبیعی، سینما جز جاذبه‌‌های اصلی است. در دنیا به ندرت شهری مانند تهران وجود دارد که این تعداد هنرمند و سینماگر به عنوان سرمایه‌های و فرهنگی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه نگاه ما در شهر تهران حفظ و تکریم این سرمایه‌ها است زیرا سرمایه‌های یک شعر بناها و ساختمان‌ها نیست بلکه هنرمندان خلاقان آن شهر هستند، عنوان کرد: حال مردم شهر تهران خوب نیست و اگر امروز از مردم شهر رنگ تهران را بپرسید، می‌گویند شهر تهران خاکستری است. 

شهردار تهران خطاب به هنرمندان گفت: باید رنگ را به شهر تهران را بیاوریم و رنگ شهر را عوض کنیم. از هنرمندان می‌خواهم که در بهبود شهر تهران ما را کمک کنند.

حناچی اضافه کرد: باید یاد کنیم از فیلمسازانی همچون امیر نادری که نقش پررنگی در سینمای بعد از انقلاب داشتند، اما امروز حضور ندارند.

فرهنگ: ۱۶ اسفند روز کارگردان نامگذاری شد

داریوش فرهنگ اظهار داشت: بنا به پیشنهاد کانون کارگردانان و موافقت شورای شهر ۱۶ اسفند روز کارگردان نامگذاری شد.

فرمان‌آرا: واروژ راه بیضایی را در پیش گرفت

چهارمین تندیس شب کارگردانان با حضور همایون اسعدیان، پوران درخشنده، سعید پورصمیمی و بهمن فرمان‌‌آرا به واروژ کریم‌مسیحی اهدا شد.

فرمان‌‌آرا قبل از اهدای این جشن تصریح کرد: واروژ وقتی «پرده آخر» را ساخت ۹ جایزه گرفت اما همچنان مظلوم است و سروصدا نمی‌کند و مانند برخی، کارگر افغانی خود را نیاورد تا جایزه بگیرد.

وی با بیان اینکه واروژ راه بیضایی را در پیش گرفت، خاطرنشان کرد: امروز باعث تاسف است چنین فردی نتواند کار کند. در حالی که امروز کارگردان‌هایی حضور دارند که فیلم و سریال را همزمان کارگردانی می‌‌کنند جای تاسف است که نمی‌گذارند، واروژ کریم‌مسیحی فیلم بسازد.

کریم‌مسیحی: می‌خواستم بگویم که چرا ۱۸ سال است فیلم نمی‌سازم

واروژ کریم‌مسیحی هم پس از دریافت این تندیس ابراز داشت: از بهمن فرمان‌‌آرا تشکر می‌کنم. می‌خواستم بگویم که چرا ۱۸ سال است فیلم نمی‌سازم اما دیدم جایش اینجا نیست و من از کانون کارگردانان تشکر می‌کنم و خوشحالم.

پنجمین تندیس شب کارگردانان سینما توسط سیروس الوند به نصرت کریمی اهدا شد.

الوند در این مراسم گفت: نصرت کریمی برای نوشتن فیلمنامه محلل متهم می‌شود و در زندان اوین می‌افتد. روزی که می‌خواستند رأی صادر کنند فیلم را نمایش می‌دهند و در ابتدا همه به آن می‌خندند اما وقتی فیلم تمام می‌شود به آن اخم می‌کنند. سپس از او می‌پرسند این فیلمنامه را با چه دستی نوشتی و او می‌گوید با دست راست. سپس حکم می‌دهند دست راستش را قطع کنند اما دکتر در ترافیک می‌ماند و این اتفاق انجام نمی‌شود. در نوبت بعد سیداحمد خمینی سفارش می‌کند که دست این هنرمند قطع نشود. جرمش چه بود؟ به قرآن توهین کرده است؟! چقدر از مسئولان قرآن را زیر پا گذاشته‌اند؟ اصلاً همین بانک‌ها یعنی زیر پا گذاشتن قرآن. پول نزول می‌دهند دیگر!

نصرت کریمی در این مراسم‌ حضور نداشت و‌ دختر وی تندیس را دریافت کرد و پیام تشکر پدرش را قرائت کرد.

تهامی‌نژاد: کارهای جوزانی فرصت خوبی برای شناخت تاریخ ایران است

ششمین تندیس شب کارگردانان به مسعود جعفری جوزانی اهدا شد.

ابوالحسن تهامی‌نژاد قبل از اهدای این تندیس بیان کرد: جوزانی از اواخر دهه ۴۰ کار نوشتن را درباره سینما و‌ تئاتر را شروع کرد. نوع نگاهی که جوزانی به شهر و‌ جامعه شهری دارد، متفاوت است و کارهای ایشان را می‌توان یک تاریخ‌نگاری فیلمی دانست زیرا کار پژوهش و مردم‌نگاری خوبی دارند و کارهای ایشان فرصت خوبی برای شناخت تاریخ ایران است.

مسعود جعفری جوزانی نیز با تشکر از کانون کارگردانان یادآور شد: امیدوارم به سمتی حرکت کنیم که همه ما با دیدگاه‌های مختلف سیاسی با هم باشیم.

در این مراسم لوح تقدیری به درویش‌پور مدیرعامل پیشین برج میلاد از سوی کانون کارگردانان اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز