خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

سیستم آموزشی امکان "نقد و تحلیل" را به دانش آموزان نمی دهد

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۴۳۰

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: اگر مدرسه جایی باشد که استعدادها را بشناسیم و پرورش دهیم و هم تفکر انتقادی آموزش دهیم به طرف توسعه می‌رویم.

شیوا دولت آبادی، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تغییر ساختار آموزش و پرورش طی چند سال اخیر گفت: کتاب‌های درسی در مقایسه با بیست سال پیش که بچه‌های من به مدرسه می‌رفتند بهتر شده است، یعنی مفاهیمی را به آن اضافه و یا داستان‌ها را عوض کردند و یک جاهایی سعی شده دروس مقداری تحلیلی‌تر باشند.

دولت آبادی اضافه کرد: سیستم ما در حال حاضر انتقال اطلاعات است، البته نه انتقال فکر و معلوماتی که پیچیده و مستقل باشد و امکان نقد و تحلیل به دانش آموز بدهد. نکته این است که این سیستمی نیست که دانش آموز را دانشمند کند و جای این موارد در سیستم ما خالی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: بدون شک راه توسعه از مدرسه می‌گذرد، برای اینکه مدرسه جایی است که می‌تواند از این فرصت فوق العاده‌ای که دارد استفاده کند و مغز میلیون‌ها انسان و میلیاردها سلول مغزی را در اختیار تفکری بگیرد که به جانب توسعه برود، به سمتی که خلاق و مسئولیت پذیر باشد.

وی با اشاره به تعریفی از مفهوم توسعه در سیستم آموزشی گفت: از یک طرف توسعه به معنای این است که شانس انتخاب داشته باشیم اما متاسفانه این شانس را نداریم به همین دلیل استعدادها شناسایی و شکوفا نمی‌شوند. اگر مدرسه جایی باشد که ما هم استعدادها را بشناسیم، هم پرورش دهیم و هم تفکر انتقادی آموزش دهیم به طرف توسعه می‌رویم.

دولت آبادی افزود: توسعه یعنی اینکه ما در هر جایی که هستیم کارمان را مسئولانه و خوب انجام دهیم و بخواهیم از آن هم بهتر باشیم. مثل نگاهی که یک آلمانی به محصولی که تولید می‌کند دارد، من سال‌ها آلمان بودم و دیدم که مثلا در صنعت پیچ یک کالا را یک دور اضافه می‌پیچانند، با این تصور که مشخص باشد این کارِ آن شرکت است و با اطمینان تولید شده و هرگز باز نمی‌شود.

این روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه طباطبایی در پایان اظهار داشت: آیا ما محصولات کشورمان را با این کیفیت به بازار می‎فرستیم؟ مسیری که از بستر خانواده شروع می‌شود و از راه مهد کودک، مدرسه، دانشگاه و حرفه آموزی عبور می‌کند، مسیر رسیدن به توسعه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز