خبرگزاری کار ایران

مرتضی جذاب:

تغییر ساختار انجمن باید با اصول مهندسی فرهنگی مطابقت داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۴۰۲

مرتضی جذاب، فیلمساز فیلم کوتاه معتقد است که سینمای جوان احتیاج به تغییر در ساختار دارد اما این ساختار باید با اصول مهندسی فرهنگی مطابقت داشته باشد.

مرتضی جذاب در واکنش به صحبت‌های اخیر رئیس سازمان سینمایی مبنی بر تغییر در ساختار انجمن سینمای جوانان گفت: سینمای جوان احتیاج به تغییر در ساختار دارد اما این ساختار باید با اصول مهندسی فرهنگی مطابقت داشته باشد. باید بدنه سینمای جوان را حفظ کرد، برایش ردیف بودجه تعریف شود و حتی درصدهای مشخص و غیرقابل تعقیر نیز طرح شود به طور مثال، چند درصد قرار است در اختیار بخش تولید باشد و چه مقدار خرج جشنواره و حقوق کارمندان ...

وی ادامه داد: جدا از همه تعریف‌هایی که درباره فیلم کوتاه مطرح است و این سینما را سینمای مستقل و آوانگارد و.... تعریف می‌کنند در حال این سینما یک سینمای پایه و زیرساخت برای سینمای حرفه است و هم اکنون بسیاری از فیلمسازان حرفه‌ای و دارای بنیه و فیلمسازان مولف از همین سینمای کوتاه به عرصه سینمای حرفه‌ای آمده‌اند. توجه به این نکته از همین جا حائز اهمیت است که هرچه سینمای کوتاه ما پربارتر و قدرتمندتر باشد به طبع سینمای بلند و حرفه ما نیز همین گونه است. درست شبیه بقیه رشته‌ها و زمینه‌های دیگر. به طور مثال، در فوتبال، هر کشوری که در پایه های نهال و نوجوان و امید سرمایه‌گذاری کردند و دولت‌ها حامی این مقطع‌های سنی بوده‌اند، نتیجه مطلوبی در تیم‌های فوتبال حرفه‌ای و در سطح ملی دیده شده است.این یک روند علمی و عقلی است که سینمای کوتاه ما از این نظر باید مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه جایگاه فیلم کوتاه باید در نظر دولتمردان ارتقا یابد، اظهار داشت: متاسفانه بنده در سال‌های زیادی از این موضع صحبت کرده‌ام اما در کل دیده و شنیده نمی‌شود، چگونه است که به بخش‌هایی از سینما کمک‌ها و حمایت‌های کلان و بزرگی می‌شود که اصولا نیازی به آن نیست و به لحاظ اقتصادی باید روی پای خود قرار بگیرد زیرا سرمایه، عوامل تولید، سالن و گیشه را در اختیار دارد اما در بخش سینمای تجربی و فیلم‌های اول و فیلم کوتاه، نگاه حداقلی وجود دارد که این روش درستی نیست.

 وی یادآور شد: هیچ دولتی نباید در عرصه عرضه  تقاضا وارد شود مگر اینکه نگاه بسترسازی داشته باشد یعنی زیرساخت‌ها را نظارت و حمایت کند. درحال حاضر بین مجموعه‌های سازمان سینمایی، انجمن سینمای جوان محرومترین و مظلومترین نهاد است در صورتی که انجمن سینمای جوان یکی از مهمترین نهادهای سینمایی کشور است که به کار پرورش نه فقط فیلمساز بلکه به پرورش استاد سینما و حتی مدیر سینمایی و فرهنگی، چه بسیار از مدیران سینمایی کشور کار خود را در سینمای جوان شروع کرده‌اند و به مقامات بالاتری رسیده‌اند و جز مدیران موفق محسوب می‌شوند.

 جذاب با بیان اینکه انجمن سینمای جوانان ایران یک موهبت است، گفت: یادم می‌آید سال‌ها پیش به جشنواره‌ای در کشور ترکیه دعوت شدم در یک شب یکی از مقام‌های فرهنگی به جشنواره آمد که توسط دبیر جشنواره به هم معرفی شدیم و سینمای ایران را به خوبی می‌شناخت. برای او از سینمای جوانان ایران گفتم، از ساختارش و گستردگی آن در سراسر ایران ...آن مقام  در پاسخ و با افسوس گفت کاش ما هم در ترکیه یک سینمای جوان داشتیم. ما باید قدر داشته‌های خود را بدانیم الان سینمای جوانان ما نقطه اتصال سازمان سینمایی با جوانان فیلمساز شهرستانی است.

 وی یادآور شد: بعد از این همه سال خدمت چنین نهادی باید یک ردیف بودجه مشخص داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز