خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با ایلنا:

دولت در سال جدید از توانمندی‌های داخلی استفاده کند/ اعلام آمار دانشجویان خارجی

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۳۷۴

رییس دانشگاه علم و صنعت گفت: اولویت دولت در سال جدید باید استفاده از توانمندی‌های داخل کشور به خصوص دانشگاه‌ها برای جایگزینی درآمدهای نفتی باشد.

جبارعلی ذاکری (رییس دانشگاه علم و صنعت) در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به چالش‌هایی که دانشگاه علم و صنعت در ارتباطات بین المللی با دانشگاه‌های دیگر با آنها مواجه است، گفت: در بحث ارتباطات بین دانشگاهی علی رغم وجود مشکلاتی که در ارتباطات بین کشورها وجود دارد، دانشگاه‌ها روابط خوبی با هم دارند، ولی در بحث انتقال ارز و مراوداتی که از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد، کماکان محدودیت‌هایی وجود دارد که به هرحال همکاران ما هم توانستند از طریق راهکارهای مشخصی این تعامل را ادامه دهند و این ارتباطات را همچنان حفظ کنند.

ذاکری در پاسخ به این سوال که سطح ارتباطات دانشگاه شما با دانشگاه‌های خارج از کشور هم اکنون چگونه است؟ گفت: در حال حاضر قراردادهای مشترک با دانشگاه‌ها و هم ارتباطات دانشجویی برای اعزام و پذیرش دانشجو از دانشگاه‌های خارج از کشور داریم که برای این موارد مسائل ارزی را از مسیرها و کانال‌های مختلف حل کردیم؛ برخی را از طریق بانک‌های داخلی و برخی دیگر هم با استفاده از تعاملاتی که خارج از سیستم‌های بانکی داریم.

رییس دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: در خصوص دانشجویان پذیرش شده باید گفت که عمدتا دانشجویانی هستند که از طریق وزارت علوم ارتباطی با دانشگاه‌های داخل دارند. یعنی به عنوان مثال در معاهدات بین المللی با وزارت علوم تفاهم نامه‌هایی در قالب بورسیه داخلی امضا کردند و پذیرش ما از آن طریق صورت می‌گیرد. دانشجویان خارجی هم عمدتا از کشورهای همسایه مثل افغانستان، عراق و ترکیه هستند، به جز این از کشورهای لبنان و سوریه و حتی کشورهای آفریقایی در قالب تفاهم نامه‌های مشترک دانشجو پذیرفتیم و این روال ادامه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد این دانشجویان مشخص است؟ گفت: بله، در حال حاضر بیش از صد دانشجوی خارجی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علم و صنعت تحصیل می کنند.

ذاکری با اشاره به موضوعاتی که در سال جاری بهتر است،  دولت در سال جدید در کارهای خود در نظر داشته باشد، گفت: اولویت دولت بایستی استفاده از توانمندی‌های داخل کشور به خصوص دانشگاه‌ها برای جایگزینی درآمدهای نفتی باشد. به نظر می‌رسد که رویکرد دولت از اتکا به درآمد نفتی باید به ایجاد منابع جدید درآمدی تغییر کند، که بخشی از آن در قالب تولیدات شرکت‌های دانش بنیان تحقق پیدا می‌کند. به این صورت که ابتدا از این نهالی که کاشته شده باید حمایت شود و در گام بعدی از محصولات این شرکت ها و درآمدهای ناشی از آن استفاده شود.

رییس دانشگاه علم و صنعت در ادامه توضیح داد: خوشبختانه ما نیروی انسانی نخبه و تحصیلکرده خوبی داریم که اینها سرمایه‌های اصلی کشورند و به نظر می‌رسد اگر در قالب تشکیل صندوق‌های ریسک پذیر یا خطرپذیر از ایده‌های این افراد حمایت شود، از هر ۱۰ الی ۱۵ ایده می توان یکی را به ثمر رساند که محصول آن، سرمایه گذاری اولیه را جبران کند. در لایحه بودجه سال ۹۸ هم توصیه کردیم که برای حمایت از مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان، یک صندوق شکل بگیرد و طبیعتا محصولات این شرکت‌ها می‌تواند درآمد خوبی برای دولت و کشور داشته باشد. یا نیاز به واردات را منطقی کند.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه دانشگاه علم و صنعت برای سال آینده چیست؟ گفت: در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فناوری برنامه‌هایی را برای سال آینده در نظر داریم. طبق برنامه راهبردی چهارم که در حال اجرا است، یکی از برنامه‌هایمان "توسعه مراکز کارآفرینی و نوآوری" است که امسال یکی از آنها افتتاح شد و دو مورد دیگر آن نیز اوایل سال آینده افتتاح می‌شود.

ذاکری افزود: همکاران ما در حوزه پژوهشی، عمق بخشیدن به فعالیت‌های پژوهشی را در نظر دارند که در قالب مقالاتی با سطح کیفی بالاتر و اثرگذار در جامعه علمی صورت می‌پذیرد. همچنین امسال در حوزه صنعتی نیز تعاملات صنعتی‌مان را بیشتر خواهیم کرد. البته از سال گذشته شروع کردیم، صنایع هدف را تعیین کردیم، ارتباط با این صنایع را شکل دادیم و سعی می‎کنیم شرکت‌های مراکز رشدمان را در این حوزه‌ها فعال کنیم تا مشکلات صنعتی را شناسایی کنند و راهکارهایی را برای این صنایع ارائه دهند که در برخی از موضوعات موفق بودیم و گام‌های خوبی برداشتیم.

رییس دانشگاه علم و صنعت در پایان اظهار داشت: امیدواریم که آثار این اتفاقات، اثراتِ مطالعات، شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکارها هم مشکلات صنعتی را کم کند و هم از ایده و خلاقیت نخبگان علمی کشور در جهت بهبود اوضاع استفاده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز