خبرگزاری کار ایران

ساوری:

هنر پیشگیری، شناسایی علل وقوع جرائم است

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۸۷۶

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی قوه قضاییه بابیان اینکه هنر پیشگیری، تمرکز وشناسایی علل وقوع جرائم است نه خود جرم، گفت: وقتی جرمی اتفاق می‌افتد آثار زیان‌بار آن به جامعه برمی‌گردد.

به گزارش ایلنا،‌ علیرضا ساوری در هجدهمین همایش انجمن مشاوره ایران با موضوع "مشاوره و حوزه سلامت" در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران افزود: در بحث آثار و تبعات ناشی از جرم و آسیب‌ها، شاهد آثار زیانباری از خشونت و اشکال خشونت هستیم.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، اظهار کرد: سال ٢۰٠٥سازمان ملل بر اساس گزارش ارائه‌شده کشورهای عضو، نرخ رشد جمعیت را  ١ و نرخ رشد جرم را ٥ اعلام و ١٦ توصیه پیشگیرانه به کشورهای عضو کرد.

وی افزود: کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست چون افزایش جرم و آسیب‌ها یک معضل جهانی است

ساوری با اشاره به ورودی ١٥ میلیونی پرونده‌ها به قوه قضاییه، اظهار کرد: ورودی به قوه قضاییه به‌وضوح قابل‌درک است که در چه جایگاهی هستیم .

وی ورودی پرونده‌ها را یا اتهام یا خواسته دانست و ادامه داد: ٥٥ درصد پرونده‌ها با عنوان اتهام در ١٠ عنوان اتهامی خلاصه می‌شود؛ از این ١٠ عنوان ٤ عنوان اتهامی به ضرب‌وجرح عمدی (نزاع)، توهین، تخریب و تهدید برمی‌گردد که ریشه در خشونت و عدم کنترل خشم دارد.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: آثار زیان‌بار خشونت منجر به کاهش اعتماد عمومی و کارکرد حرفه‌ای جامعه پیشگیری، انتظامی و مشاوران می‌شود.

ساوری گفت: در بحث علل وقوع جرم ۲دسته دور و نزدیک پدیده‌های جرم وجود دارد که علل دور به گذشته برمی‌گردد و علل نزدیک هم آستانه شکل‌گیری آسیب‌ها و جرم است.

وی اضافه کرد: در هر پدیده جرم ۲ گروه مروجین جرم و محافظین از جرم فعال هستند؛ اگرچه تعداد مروجین جرم کم هستند اما محافظین از جرم مانند مروجین جرم نیستند و در برابر آن شکست می‌خورند.

ساوری بابیان اینکه مشکل کشور، فقدان تصمیم نیست، گفت: باید در مشارکت تعاملی و رفتار حرفه‌ای و عالمانه داشته باشیم و آنچه را که تصمیم می‌گیریم به مرحله اجرا درآوریم.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بابیان سه نوع پیشگیری فرهنگی، وضعی و قضایی گفت: در حوزه پیشگیری فرهنگی ٨ تا ١٨ دستگاه، در حوزه نوع دوم پیشگیری یعنی وضعی و امنیتی انتظامی ٢٢ تا ٣٠ دستگاه و در نوع سوم پیشگیری قضایی یک دستگاه برای اجرای تکالیف این پیشگیری‌ها وظیفه مند هستند.

وی مسئول نوع سوم پیشگیری قضایی را قوه قضاییه عنوان و تصریح کرد: خسارت‌های ناشی از اجرای قانون برای کشور بسیار بالاست؛ چون تکالیف پیشگیری نوع اول و دوم به اجرا در‌نمی‌آید به پیشگیری نوع سوم کشیده می‌شود و بار همه دستگاه‌ها بر گردن قوه قضاییه می‌افتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز