خبرگزاری کار ایران

رئیس دادگستری استان تهران:

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان جامعیت لازم را ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۳۶۵

رئیس دادگستری استان تهران گفت: محتوای لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان خوب است، اما جامعیت مدنظر من را ندارد و می‌تواند به مراتب از آنچه در لایحه وجود دارد، جامع‌تر باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین اسماعیلی (رئیس دادگستری استان تهران) در نشست "بررسی قوانین مربوط به کودکان و نوجوانان و چالش‌های پیش رو" که امروز برگزار شد، گفت: ما مسیر قوانین را در کشور به خوبی تدوین نکرده‌ایم و به حقوق کودکان و نوجوانان توجه خاصی نداشته‌ایم، قوه قضائیه به بزهکاری اطفال و نوجوانان بیشتر از حمایت آنها توجه کرده، زیرا این حوزه متولی خاصی نداشته است، قبل از بزهکاری باید به حقوق آنها توجه کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: آنچه که در حوزه قوانین تصویب و اجرا شده با فکر ما انطباق ندارد، زیرا ما آنها را در اولویت‌سنجی قرار نداده‌ایم. نگرش ما نباید به حقوق کودک و اطفال این باشد که او بی‌دفاع است باید به کرامت انسانی او توجه کنیم زیرا ما او را مانند دیگر همنوعان انسان می‌دانیم.

اسماعیلی همچنین افزود:ای کاش لایحه حمایت از کودکان از منظر آسیب‌پذیری نباشد و به همه آنچه که مکتب فکری ما برای کودکان است توجه کنیم و در کنار هم آنها را داشته باشیم. والدین، حکومت، دولت باید حقوق کودکان و نوجوانان را به رسمیت بشناسند و از آن حمایت کنند.

اسماعیلی همچنین افزود: ما تحت تاثیر مکاتب فکری و تحت تاثیر افراد قوانین را وضع می‌کنیم که اگر این عمل ادامه‌دار باشد به لحاظ تغییرات، قوانین مدام باید مورد بازنگری قرار بگیرند اما اگر تحت تاثیر عقاید و افکار خود قوانین را وضع کنیم حتما ثبات خواهند داشت. اگر قانون در حوزه کودکان با بهره‌گیری از قرآن مانند قوانین مدنی تنظیم شود، همه افراد آن را نیز قبول دارند و می‌توانیم به جامعیت برسیم.

اسماعیلی با اشاره به لایحه حقوق کودکان و نوجوانان اظهار کرد: محتوای لایحه خوب است اما جامعیت مدنظر من را ندارد می‌تواند به مراتب از آنچه در لایحه وجود دارد جامع‌تر باشد، وقتی که می‌خواهیم لایحه حمایت از اطفال را تدوین کنیم خوب است که همه ابعاد را در نظر داشته باشیم و همه حقوق او را تحت حمایت مراجع قانونی قرار دهیم زیرا این لایحه بنا بر کاربرد داخلی ،کاربردهای بین‌المللی نیز دارد و اگر جامعیت داشته باشد می‌توانیم به مدعیان دروغین اطفال آن را معرفی کنیم، احساس من این است این لایحه باید در آینده در مراحل بعدی تغییراتی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: در قانون حمایت از کودکان توجه نداشته‌ایم که آیا این قانون به آسیب‌پذیری کودکان یا مسئولیت‌پذیری دیگران توجه دارد، مبانی فکری ما از این لوایح دقیق‌تر و حساب‌شده‌تر است آنچه که در این لوایح وجود دارد در حوزه فکری ما نیز وجود دارد اما باید مورد توجه والدین، دولتمردان، جامعه قضایی و مربیان قرار گیرد.

او همچنین اظهار کرد: در قانون به عفو بانوان نسبت به آقایان نگاه ویژه‌ای داشتیم و به خانم‌های سرپرست خانوار متمایز از سایر خانم‌ها نگاه ویژه‌ تری داشته‌ایم ما همواره برای اثبات حقانیت و سربلندی اسلام و دین آماده هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز