خبرگزاری کار ایران

کارشناس مرکز تحقیقات استراتژیک خاورمیانه:

جنگ سوریه فرصت بازگشت روسیه به عرصه سیاست بین‌المللی به عنوان یک ابرقدرت را فراهم کرد

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۳۱۱

کارشناس مرکز تحقیقات استراتژیک خاورمیانه در گفت‌و گو با خبرگزاری آناتولی،ضمن برشمردن ابعاد جنگ در سوریه، روسیه را برنده اصلی این جنگ دانست.

به گزارش ایلنا، «اویتون اورهان» کارشناس مرکز تحقیقات استراتژیک خاورمیانه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه در مورد جنگ داخلی و بحران سوریه نظرات خود را مطرح کرد.

وی در این باره گفت: اگرچه ادعا می‌شود که دولت سوریه برنده جنگ داخلی است، اما در حال حاضر ما شاهد کشوری هستیم که بیش از نیمی از جمعیت این کشور آواره شده یا مردم آن به مهاجرت اجباری پرداخته‌اند، زیرساخت‌های آن کاملا تخریب شده‌است و مناطقی وجود دارد که دولت سوریه بر آنها اصلا کنترلی ندارد.

این کارشناس خاورمینه در ادامه در مورد نقش روسیه در سوریه گفت: در حال حاضر روسیه به سیاست‌گذار اصلی سوریه تبدیل شده است. حتی دولت و حاکمیت سوریه هم‌اکنون وابسته به روسیه هستند. در واقع  جنگ سوریه به روسیه فرصت بازگشت به سیاست بین‌المللی را به عنوان یک ابرقدرت را داده‌ است.

وی هم‌چنین در مورد بازیگران خارجی جنگ سوریه تصریح کرد: بازیگران خارجی سوریه شامل روسیه، که حامی بشار اسد است، ایران و حزب الله لبنان می‌شود.

اورهان در ادامه افزود: یکی دیگر بازیگران جنگ داخلی، ترکیه است که از مخالفان سوریه حمایت می‌کند.

وی گفت: به عنوان بخشی از مبارزه علیه تروریسم، ترکیه منطقه‌ تحت نفوذ خود از شرق فرات تا ادلب  ایجاد کرده‌ است.

کارشناس مرکز تحقیقات استراتژیک خاورمیانه در مورد اهمیت بحران سوریه به خبرگزاری آناتولی گفت: با توجه به مساله پناهندگان و تروریسم، جنگ داخلی سوریه دارای ابعاد بین‌المللی بوده و به عنوان تهدیدی در سطح امنیتی شناخته شده‌ است. این تهدید به اروپا هم رسیده‌ است. بنابراین، موضوع سوریه تبدیل به یک بحران جهانی شده‌ است که کشورهای اروپایی و حتی خاور دور را هم شامل می‌شود.

اورهان هم‌چنین در مورد اهمیت مذاکرات صلح آستانه گفت: این مذاکرات باعث کاهش تنش‌ها و درگیری‌ها در سوریه شده‌ است.

وی در ادامه گفت: با این حال هنوز چندین منطقه وجود دارد که احتمال درگیری در آن‌ها وجود دارد. مانند  درگیری‌های میان نیروهای دولتی و مخالفان در ادلب، اقدامات نظامی ترکیه در شرق فرات، حضور داعش و در نهایت رویارویی ایران، آمریکا و اسرائیل در سرزمین‌های سوریه است. با وجود این‌که سوریه منابع غنی طبیعی ندارد اما  یکی از بازیگران اصلی در  مشکلات بحرانی در خاورمیانه است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه در مورد تغییر دولت در سوریه گفت: تغییر قدرت در سوریه در حال حاضر به تغییر موازنه قدرت در منطقه منجر می‌شود. بنابراین به همین دلیل است که ایران و روسیه از حاکمیت سوریه حمایت می‌کنند. برای روسیه، تغییر احتمالی دولت نوعی مداخله غرب از جمله ایالات متحده، محسب می‌شود.

اورهان گفت: بنابراین، روسیه برای مقابله با هرگونه تغییر دولت در سوریه تلاش کرده‌ است و  مهمترین کشور نه تنها در خاورمیانه بلکه در سیاست جهانی به شمار می‌رود که برنده جنگ سوریه است.

وی هم‌چنین در مورد حضور آمریکا در سوریه گفت: اولویت ایالات‌متحده امنیت اسرائیل و مقابله با افزایش قدرت ایران در منطقه است. بنابراین، ایالات متحده برای تغییر دولت سوریه که روابط نزدیک با ایران دارد و با اسرائیل مبارزه می‌کند، در تلاش‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز