خبرگزاری کار ایران

بخشدار مرکزی اهواز:

تالاب بامدژِ اهواز در حال نابودی است

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۰۳۶

بخشدار مرکزی اهواز با اشاره به اینکه وضعیت تالاب بامدژ بسیار نگران کننده است، گفت: رسیدگی به وضعیت آن باید با جدیت صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، علی بلم چی در بازدید میدانی به همراه جمعی از مسئولین از این تالاب، با بیان اینکه خطر نابودی تالاب بامدژ را تهدید می کند، اظهار داشت: مساحت تالاب بامدژ از 10 هزار هکتار به حدود 4 هزار هکتار رسیده و اگر توجه جدی نشود ممکن است در سال های آینده نامی از تالاب به جا نماند.

بلم چی گفت: این تالاب یکی از زیستگاه های بسیار مهم انواع پرندگان و ماهی ها در شهرستان اهواز است، که علاوه بر تلطیف فضای روستاهای شهرستان اهواز در تامین اقتصاد روستاهای حوالی تالاب نقش بسیار تعیین کننده ای دارد.

وی افزود: 80 درصد اقتصاد این روستاها به تالاب بستگی دارد، ولی به دلیل خشکسالی های اخیر، عدم تامین حقابه آن و همچنین سوء استفاده برخی از افراد از خشک شدن بخشی از تالاب و تبدیل کردن آن به زمین کشاورزی روز به روز در حال از بین رفتن است.

بخشدار مرکزی اهواز با اشاره به اینکه مردم این منطقه از این وضعیت گله مند هستند، گفت: در بازدید میدانی از تالاب بامدژ که پرفسور سواری مشاور استاندار در موضوع تالاب ها و رؤسای ادارات حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، تعاونی روستایی، منابع طبیعی و همچنین مشاور و اعضای شورای بخش و دهیاران و شوراهای روستاها صورت گرفت، مشکلاتی و دلایلی که این تالاب را به سمت نابودی می برد، بررسی کردیم.

بلم چی ادامه داد: در این بازدید مقرر شد، ضمن تامین حقابه، نسبت به برگزاری جلسات با سازمان آب و برق و طرح موضوع در کارگاه ها و جلسات مهم محیط زیست استان و استانداری تاکید شد، 2 نقطه شمال و جنوب تالاب به زهکش سنتی خارور متقل است که محل خروج آب تالاب است و بناست باسازه های بتونی پس از انجام مطالعات لازم از خروج آب جلوگیری بگیریم.

وی تصریح کرد: با این اقدام سطح آب تا حدودی نگه داشته می شود و از نابودی این زیستگاه بسیار مهم و تعیین کننده جلوگیری می شود.

بخشدار مرکزی اهواز گفت: مشخص شدن و علامت گذاری نقاط تالاب جهت جلوگیری از پیشروی معارضین و راه اندازی پاسگاه محیط بانی با 3 سوئیت جهت پذیرایی از بازدیدکنندگان تالاب که با 90 درصد پیشرفت فیزیکی رو به اتمام است از دیگر اقداماتی است که با هماهنگی صورت گرفته مقرر شد، محیط زیست انجام دهد.

بلم چی افزود: با تکمیل این مکان علاوه بر اشتغالزایی و حفاظت از این تالاب مهم، در تلاش هستیم این تالاب را به یکی از نقاط گردشگری اصلی استان تبدیل کنیم.

وی عنوان کرد: سازمان آب و برق باید نسبت به تامین حقابه این تالاب پیش قدم شود و ضمن اینکه مقرر شده بود کانالی را از رودخانه دز به سمت تالاب احداث کند تا مازاد آب در تالاب تخلیه شود.

بخشدار مرکزی اهواز ادامه داد: شهرستان اهواز در سه بخش مرکزی، غیزانیه و اسماعیلیه تنها یک تالاب دارد و توجهی که به تالاب های دیگر استان شده به تالاب بامدژ صورت نگرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز