خبرگزاری کار ایران

جانشین فرمانده ناجا: اقدام فرهاد مجیدی، ترویج نافرمانی بود/ خودرو همچنان توقیف است

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۷۵۵

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه خودرو فرهاد مجیدی همچنان در توقیف پلیس است، گفت: آیا ایستادن در مقابل مأمور قانون حین انجام وظیفه خلاف و جرم نیست؟

به گزارش ایلنا، سردار ایوب سلیمانی صبح امروز در حاشیه چهاردهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه افزایش قیمت خودروها عامل تأثیرگذاری بر کاهش تصادفات نیست، اظهار کرد: این موضوع درست نیست که بگوییم با گران شدن قیمت خودرو، رانندگان برای حفاظت از خودرو گران‌قیمت احتیاط بیشتری می‌کنند، ما فرصت نداریم ده‌ها یا صدها عوامل تصادفات را بررسی کنیم و معمولا باید از بُعد نگاه سیستمی، به مهمترین عوامل ناشی از تصادفات توجه کنیم.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: یک بخش از عوامل تصادفات مربوط به خود خودرو، کیفیت و استحکام آن در تصادفات است، همچنین جاده، راننده و محیط و مقررات نیز در کاهش تصادفات نقش دارد.

وی با بیان اینکه امروز قوانین موجود برای تصادفات بازدارنده نیست، گفت: منظور من این نیست که جریمه‌ها زیاد شود، همه مسائل به جریمه ختم نمی‌شود، موضوع رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور ما و عدم توجه به آن هزینه بالایی ندارد، می‌توان در این زمینه بسیاری از محرومیت‌های اجتماعی را تعریف کرد.

سلیمانی ادامه داد: از طرف دیگر ما به میزان کافی آگاه‌سازی و فرهنگسازی برای اجرای مقررات نکردیم، نتوانستیم از طریق رسانه‌ها این موضوع را تبیین کنیم که رعایت قوانین و مقررات مربوط به رانندگی به شخصیت اجتماعی یک جامعه فرهیخته برمی‌گردد.

جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: اگر در جاده‌ها و هر 20 کیلومتر یک دوربین نصب کنیم و این دوربین‌ها به نحوی تعریف شود که سرعت میانگین را مدنظر قرار دهد و پس از آن به راننده پیامک داده شود که سرعت وی زیاد است یا اگر فاصله‌ای بین دوربین‌ها را کمتر کنیم می‌توانیم در کاهش میزان تلفات تصادفات قدم برداریم.

وی درباره برنامه پلیس برای مصونیت مأموران پلیس راهور از تعدی و تعرض افراد خاطی و همچنین آخرین مراحل رسیدگی به پرونده نماینده بیجار که اقدام به تعرض به مأمور پلیس راهور کرده بود، گفت: درباره نماینده بیجار ملاحظاتی داریم، اما مُصریم و دست از شکایت خود برنداشتیم، اما اصحاب رسانه می‌توانند در این زمینه‌ها قدم بردارند.

سلیمانی از توقیف بودن خودرو فرهاد مجیدی خبر داد و گفت: از پدیده بد کسی حمایت نمی‌کند، زمانی مشکل پیدا می‌کنیم که کسی توجه نمی‌کند و وی را نمی‌توانیم به انجام یکسری اقدامات وادار کنیم، مامور راهور در نیمه شب خودروی آن بازیکن فوتبال را با سرعت 140 کیلومتر متوقف کرد، مأمور راهور پس از این اقدام از آقای مجیدی خواست که وی تست دهد اما او سرپیچی کرد و گفت، من فلانی هستم، هر چقدر فرد بزرگتر باشد باید در مقابل قانون بیشتر تمکین کند و ارزش آدم‌ها نیز به این است که در مقابل قانونی متواضع باشند.

وی افزود: آقای مجیدی در مقابل مأمور قانون مقاومت کرده و مأمور ما نیز بدون توهین و برخورد وظیفه‌اش را انجام داده است که در نهایت تبدیل به فیلمی شد و در معرض عموم قرار گرفت. البته حجم کسانی که آن حرکت را مورد سرزنش قرار دادند، زیاد بود و وجدان عمومی در این قضیه بیدار بود، اما صرف قضاوت عمومی در این قضیه کفایت نمی‌کند.

جانشین فرمانده ناجا متذکر شد: آیا ایستادن در مقابل مأمور قانون حین انجام وظیفه خلاف و جرم نیست؟ فرد این کار را کرده، فیلم آن را پخش و به آن افتخار کرد، پخش این موضوع مگر اشاعه نافرمانی نیست؟، فردا طرفداران این فرد شاید گمان کنند کار الگوی آنها درست بوده و آنها نیز به خاطر همزادپنداری به این کار ادامه دهند، باید چگونه با این پدیده برخورد کنیم، مگر می‌توانیم پلیس راهور را کنار خیابان مسلح کرده و با اینگونه افراد برخورد کنیم.

وی افزود: پلیس راهور در کنار خیابان مانند پرسنل اورژانس و آتش‌نشانی، نیروی امداد و خدماتی است نباید اخلاق در برخی از موارد در جامعه آنقدر سقوط کند که نیروی خدماتی را نیز مسلح به سلاح کنیم تا بتواند از خودش دفاع کند، آدرس عوضی دادن پرداخت به مصداق است، بحث ما فقط آقای مجیدی نیست، نباید موضوع را کوچک کرده و به این بپردازیم که یک نفر کاری را انجام داده، باید برای این پدیده در جامعه آسیب‌شناسی و فکری کنیم.

سلیمانی یادآور شد: درباره شکایت کردن از فرهاد مجیدی نیز با معاونت حقوقی ناجا جلسه‌ای تشکیل داده و تصمیم‌مان را به اطلاع خواهیم رساند، اما بحث‌مان این است که این پدیده شایسته جامعه ما نیست که فرد مقابل مجری قانون ایستاده و سپس فیلم آن را منتشر کند.

جانشین فرمانده ناجا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فیلم گرفتن از پلیس آیا قانونی است؟، یادآور شد: از هیچ شهروندی نمی‌توان بدون اجازه وی فیلم و عکس تهیه و آن را منتشر کرد، این حق شهروندی است. حتما این اتفاق نباید بدون اجازه و اذن یک فرد انجام شود مخصوصا در مواردی که مربوط به حیثیت یک سازمان می‌شود، به همین دلیل که ایستادن در مقابل مجری قانون جرم است، تضعیف پایه‌های قانون و ترویج عمل کردن ضدقانونی نیز جرم است، برخی نیز به ما سرزنش می‌کنند که برای اقتدار پلیس چه کردید که باید برای این آسیب فکری در جامعه کنیم.

وی یادآور شد: مسئولان کشور نباید اجازه دهند که فردی بدون اجازه از پلیس و یا هر شخص دیگری فیلم گرفته و پخش کند، این موضوع باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد، امروز موضوع پلیس است و فردا می‌تواند تمام امنیت عمومی و آرامش فضای خصوصی مردم را دربرگیرد.

سلیمانی افزود: در پلیس رویکردی داریم می‌گوییم پلیس خدمتگذار با فروتنی و روحیه خدمتگذاری باید در صحنه حاضر شده و به انجام وظیفه بپردازد، پلیسی که در صحنه است همان کاری را انجام داده که از وی خواستیم و اگر غیر از این باشد از وی توضیح خواستیم. در تمامی پرونده‌ها نیز که نسبت به پلیس تعدی شد شکایت انجام داده و همه خاطیان محکوم شدند، در هیچ جا کوتاه نیامیده و نمی‌آییم و با جدیت موضوع را دنبال می‌کنیم اما شأن ما نیست که هر روز در رسانه‌بگوییم چه کردیم و چه نکردیم و وظیفه قانونی خود را به دور از هیاهو انجام می‌دهیم، اما صرفا این عامل مؤثر نیست و باید بحث دائمی برای ترویج ارزش‌ها و فرهنگ‌سازی و توسعه هنجارهای ملی اقدام کنیم.

وی متذکر شد: اگر کسی به پلیس، مراکز پلیس یا امکانات پلیس تعدی کند یا به آنها صدمه بزند، پیگیر شده و با وی برخورد می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز