خبرگزاری کار ایران

مریم نشیبا از تازه‌ترین گزیده هشت کتاب سهراب سپهری گفت؛

مینای مهتاب آرامشی واقعی و قابل اعتماد است

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۷۰۸

طی ماه‌های اخیر شاهد انتشار آلبوم "هشت کتاب سهراب سپهری" با عنوان "مینای مهتاب" بودیم. در این راستا مریم نشیبا از کم و کیف این آلبوم موسیقی سخن گفت.

به گزارش ایلنا، تازه‌ترین گزیده صوتی "هشت کتاب سهراب سپهری" با عنوان "مینای مهتاب" همزمان با نودمین زادروز سهراب سپهری، با اجرای مهرداد محمدپور و به صورت موسیقی گفتار، به بازار موسیقی آمد و توانست مورد توجه جامعه قرار گیرد.

مریم نشیبا (گوینده رادیو) درباره "مینای مهتاب" گفت: این مجموعه، آلبومی است که با گذر زمان، نه تنها گرد کهنگی به خود نمی‌گیرد؛ بلکه به تدریج تعداد مخاطبانش نیز افزایش خواهند یافت. چراکه میزان اثربخشی آنچه که مهرداد محمدپور در قالب آلبوم صوتی مینای مهتاب، به دوستداران شعر و موسیقی ارائه کرده است؛ به مراتب بیشتر از مجموع آثاری است که تاکنون در این زمینه تولید شده‌اند.

او در توضیح دلایل این اظهارنظر گفت: نخستین و البته مهمترین دغدغه مهرداد محمدپور در تولید آثارش، که توجه هر شنونده‌ای را به خود جلب می‌کند؛ ایجاد فضای ذهنی امن و آرام در همه آنهایی است که جهت حفظ و ارتقای هر چه بیشتر بهداشت و سلامت روان خود گوش سپردن به شعر و موسیقی را برمی‌گزینند. بنابراین او با تلفیق صحیح شعر و موسیقی و ارائه آن به صورت موسیقی گفتار به علاقمندان این گونه آثار، می‌کوشد تا در جهت آرامش روانی آنها، گام موثری بردارد.

نشیبا ادامه داد: شاید کمتر شنونده‌ای را بتوان یافت که با گوش سپردن به صدای صاف و زلال مهرداد محمدپور، وجودش لبریز آرامش و احساسات لطیف نشود. زیرا این همه انرژی مثبت و آرامشی که در صدای او موج می‌زند؛ کاملا واقعی، قابل اعتماد و تاثیرگذار است. صدایی گرم و صمیمی که شنیدنش در زمان‌های طولانی نیز، نه تنها مخاطبانش را دچار دلزدگی نمی‌کند؛ بلکه رفته رفته به آن انس هم می‌گیرند. صدایی شاداب و با طراوت، که بی‌تردید به تک تک آثاری که از گذشته تاکنون، به صورت موسیقی گفتار تولید شده‌اند؛ رنگ و لعاب تازه‌ای بخشیده و آن را با شیوه منحصر به فردی در نحوه اجرا، به علاقمندان این گونه آثار، ارائه کرده است.

این گوینده رادیو با اشاره به برخی اشکالات متداول و مرسومی که در نحوه شعرخوانی  شعرای شناخته شده، به ویژه در محافل ادبی، هنگام خواندن شعرهایی در قالب عروضی جلب توجه می‌کند، گفت: بلند خواندن هجاهای کوتاه، کشیده خواندن هجاهای بلند و نیز تاکید بیش از حد در ادای برخی از کلمات از جمله اشکالات متداول است؛ که معمولا موجب خستگی ذهنی مخاطبان نیز می‌شود؛ اما این ویژگی کسالت‌بار در نحوه شعرخوانی مهرداد محمدپور، که لحنی صمیمی و بیانی باور پذیر دارد؛ به هیچ وجه احساس نمی‌شود. علاوه بر این در واضح ادا کردن کلمات و نیز تلفظ صحیح مخارج حروف، بسیار دقیق است؛ به گونه‌ای که کلمه به کلمه شعرهایی که می‌خواند؛ برای همیشه در عمیق ترین لایه‌های ذهنی شنوندگانش حک می‌شود.

او در ادامه از موسیقی متن به عنوان یکی از مولفه‌های بسیار مهم در میزان اثربخشی محتوای آثاری که به صورت موسیقی گفتار تولید می‌شوند، یاد کرد و اذعان داشت: موسیقی متن می بایست با لحن، زبان و موسیقی درونی شعر یا متنی که آن را همراهی می‌کند و نیز صدای گوینده‌ای که آن را می‌خواند؛ کاملا هماهنگ باشد! همچنین بین جنس  و رنگ صدای گوینده، با جنس و رنگ صدای سازهایی که در موسیقی شنیده می‌شوند نیز می‌بایست هارمونی خوشایندی وجود داشته باشد. علاوه بر این،  صدای گوینده نیز باید در بخش‌های معینی از موسیقی، کادربندی شود. موسیقی متن مینای مهتاب که مسئولیت انتخاب و تدوین آن را مهرداد محمدپور برعهده داشته؛ تمام این ویژگی‌ها را یکجا دارد؛ و مطمئنا علاوه بر من، مخاطبان بسیاری نیز از شنیدنش لذت برده‌اند.

به گفته نشیبا، تعدد و تنوعی که در اشعار و موسیقی‌های مینای مهتاب وجود دارد را باید یکی دیگر از مزیت‌های آن دانست. محتوایی با بیش از ۳۰۰ دقیقه، که خوانش ۶۰ قطعه شعر است؛ در ۷۶ قطعه صوتی، که بی‌شک کامل‌ترین گزیده صوتی هشت کتاب سهراب نیز محسوب می‌شود و گوش سپردن به آن به صورت مستمر در درازمدت نیز، علاقمندانش را دچار دلزدگی نخواهد کرد.

از دیگر ویژگی‌های جالب توجه در آلبوم صوتی مینای مهتاب،کیفیت ضبط، میکس و مسترینگ آن است که نشیبا به آن اشاره داشت و گفت: در این حوزه‌ها نسبت به سایر آثار مشابه موجود، به مراتب بهتر است و با وجود اینکه موسیقی متن آن انتخابی است و انعطاف پذیری چندانی نیز در میکس آن با گفتار نمی‌توان دید؛ اما باز هم در مقایسه با آلبوم‌های موسیقی گفتاری که موسیقی متن تالیفی دارند؛ از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار است؛ چه رسد به آلبوم‌های موسیقی گفتاری که موسیقی متن شان انتخابی است.  به عنوان مثال می‌توان به موسیقی‌های اننتخاب شده از ساخته‌های Zbigniew Preisner- آهنگساز شهیر لهستانی- اشاره کرد؛ که به صورت آنالوگ، روی نوار مغناطیسی که به آن ریل گفته می‌شد؛ ضبط شده بودند؛ و با کمی نویز شنیده می‌شدند؛ اما موسیقی‌های مورد نظر، پیش از تلفیق با گفتار با نرم افزاری تخصصی نویزگیری و پالایش شدند؛ تا کیفیت شنیداری شان بیش از پیش ارتقا یابد.

این گوینده پیشکسوت رادیو ادامه داد: جالب است بدانید، تا پیش از تولید و انتشار مینای مهتاب و با توجه به رویکرد اغلب آثار مشابهی که، به ویژه طی سال‌های اخیر در این زمینه تولید شده‌اند و معمولا شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب در فضای مجازی، بستری برای ارائه آنهاست؛ این  باور غلط در ذهن بسیاری از افراد جامعه نقش بسته بود که، هر کس در هر موقعیتی که باشد و هر زمان که بخواهد می‌تواند، تعدادی شعر یا متن را انتخاب کند؛ سپس با همراهی دم دستی‌ترین موسیقی‌های موجود، آن هم صرفا به عنوان صدای پس زمینه، مطالب انتخاب شده را بخواند و در نهایت با نازلترین کیفیت آن را منتشر کند؛ بی‌آنکه در بین عناصر تشکیل دهنده محتوای تولید شده، کمترین سنخیتی وجود داشته باشد؛ اما در تولید محتوای مجموعه صوتی مذکور، که بی‌تردید یکی از شاخص‌ترین آلبوم‌های موسیقی گفتار ایرانی به شمار می‌آید؛ به این رویکرد هیچ توجهی نشده است. بنابراین شنیدن آن را می‌توان، به همه علاقمندان جدی شعر و موسیقی، توصیه کرد؛ تا دیدگاهشان نسبت به این گونه آثار که جامعه از آن به عنوان دکلمه یاد می‌کند؛ تصحیح شود.

به بهانه انتشار اثر یاد شده، چهار قطعه از آن را اینجا بشنوید:

«سوره تماشا»  از آلبوم «مینای مهتاب»/ شعر: سهراب سپهری/  اجرا: مهرداد محمدپور

«آب»  از آلبوم «مینای مهتاب»/ شعر: سهراب سپهری/ اجرا: مهرداد محمدپور

«واحه‌ای در لحظه»  از آلبوم «مینای مهتاب»/ شعر: سهراب سپهری/ اجرا: مهرداد محمدپور

«ندای آغاز»  از آلبوم «مینای مهتاب»/ شعر: سهراب سپهری/ اجرا: مهرداد محمدپور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز