خبرگزاری کار ایران

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قم:

دولت به هدررفت سرمایه‌های ملی بی‌توجه است

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۲۱۷

پرویز عزیزی پیرامون موضوع تعیین دستمزد برای سال آینده، گفت: کارفرمایان لزوما با افزایش دستمزدها مشکلی ندارند. اما دولت باید با فراهم آوردن تسهیلات از آنها حمایت به عمل آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز عزیزی (رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قم) پیرامون موضوع تعیین دستمزد سال آینده، گفت: نظر کارگران این است که تورم در تناسب با تورمی که واقعا وجود دارد و حس می‌شود، افزایش یابد.

وی اشاره کرد: بنا بر گفته‌های برخی سیاست‌گذاران، خط فقر به ۵ میلیون تومان رسیده است. اما از سوی دیگر، شاهد این هستیم که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی –البته نه به طور کاملا رسمی- اعلام می‌کنند که دستمزدها برای سال آینده در حد ۲۰ درصد افزایش یابد. با توجه به این رویکرد مسئولان اصلا اگر دستمزد را افزایش ندهند، بهتر است. آیا وزیر کار و دیگر مسئولان در بازار فعلی؛ اقدام به خرید اقلام مورد نیازشان کرده‌اند؟ می‌دانند شرایط به چه شکل است؟

عزیزی اظهار داشت: در شرایط فعلی، کارگر ماهانه دو کیلو هم گوشت نمی‌تواند بخورد؟ سرمایه‌داران در حالی روز به روز اوضاعشان بهتر می‌شود که شرایط کارگران –که چرخ اقتصاد کشور در دستان آنها می‌چرخد- روز به روز بدتر می‌شود.  

وی در خصوص تلاش نمایندگان کارگران در شورای عالی کار تصریح کرد: نمایندگان ما همیشه سنگ‌تمام می‌گذارند. اما تلاش آنها با در نظر گرفتن رویکردهای دولت و کارفرماها بی‌اثر می‌ماند. مواردی بوده که نماینده کارگران حاضر به پذیرش دستمزد مورد توافق دولت و کارفرما نبوده، اما بی‌توجه به آرای آنها دستمزد ابلاغ شده است.

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قم در اشاره به موضع کارفرمایان در خصوص دستمزد مورد انتظار کارگران، گفت: کارفرمایان لزوما با افزایش دستمزدها مشکلی ندارند. اما دولت باید با فراهم آوردن تسهیلات از آنها حمایت به عمل آورد. مالیات و هزینه‌هایی که دولت در موارد بسیاری از کارفرمایان دریافت می‌کند، نادرست است و باید بررسی شود که چه ضرورتی به دریافت آنها است. درحالیکه افراد زیادی هستند در کشور که رانت‌خواری می‌کنند و به ناحق تسهیلات و حمایت‌های زیادی را از بودجه عمومی دریافت می‌‌کنند. معتقدم دولت باید با کار و درآمد کارفرمایان واقع‌بینانه برخورد کند.

وی در خصوص وضعیت کارگران استان قم، اظهار داشت: متاسفانه به‌رغم اینکه این استان در شاهراه تولید قرار دارد اما شرایط کارگران آن از مراکز صنعتی شهرهایی از قبیل اصفهان و تبریز بهتر که نیست حتی بدتر هم است. تعطیلی و بیکاری واحدهای صنعتی استان بسیار رخ داده، و بیشتر صنایع استان زمین خورده‌اند.

عزیزی با ذکر مثالی به تشریح این موضوع پرداخت و توضیح داد: دو سال پیش شاید روزانه ۲۵۰ سرویس در رفت و آمد برای انتقال کارگران به شهرک صنعتی شکوهیه بودیم اما اکنون نهایتا ۵۰ اتوبوس این حمل و نقل را انجام می‌دهند. این خود مشتی نمونه خروار است چراکه همین وضعیت اسف‌بار در شهرک‌های صنعتی محمودآباد و سلفچگان نیز حاکم است.  

وی اشاره کرد: در استان ما، شرکت معادن منگنز ایران (بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده منگنز خاورمیانه) در دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی به بخش خصوصی سپرده شد. به‌رغم مشکلات بسیار زیادی که سال‌ها داشت و آن را تا آستانه ورشکستگی برد، اما از حدود دو سال پیش که واردات پرومنگنز به ایران ممنوع شد این شرکت توانسته در شرایط بسیار خوبی قرار گیرد.   

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قم اظهار داشت: برخی شرکت‌های تولیدکننده قالب‌های صنعتی که در جایگاه بزرگ‌ترین‌ها در کشور قرار داشتند اکنون به طور کامل از کار افتاده‌اند. کارفرمایان برخی از این شرکت‌ها که از بخش خصوصی بودند وام‌های کلانی را به بهانه توسعه فعالیت شرکت‌شان دریافت کردند اما در عمل، آن وام‌ها را در مسیرهای دیگری از جمله ساخت و ساز به مصرف رساندند. به باور من، مشکل اصلی این بود که دولت که اعطاکننده این وام‌ها بود، نظارتی بر مصرف آن صورت نداد. متاسفانه دولت به هدررفت چنین سرمایه‌های ملی‌ای بی‌توجه است و شرکت‌ها نیز هرجور که دلشان می‌خواهد از این وام‌ها استفاده می‌کنند.               

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز