خبرگزاری کار ایران

نشست علمی «قصه‌های عامیانه و تنوع فرهنگی در ایران» برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۴۲۷

نشست علمی «قصه‌های عامیانه و تنوع فرهنگی در ایران» توسط مرکز اسناد فرهنگی آسیا با همکاری محققان و اعضا هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نشست علمی «قصه‌های عامیانه و تنوع فرهنگی در ایران» توسط مرکز اسناد فرهنگی آسیا با همکاری محققان و اعضا هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

مریم عاملی (رییس مرکز اسناد فرهنگی آسیای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) در این نشست بر اهمیت رابطه میان قصه‌های عامیانه و تنوع فرهنگی در ایران تاکید کرد.

محمدحسین باجلان فرخی (اسطوره‌شناس و از اعضای پیشین مرکز مردم شناس) به مرور افسانه‌های عامیانه پرداخت و رابطه آنها را با اسطوره‌های ایرانی به بحث گذاشت.

علیرضا حسن زاده (عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) سخنرانی خود را با عنوان قصه، بافت و مخاطب با تاکید بر تجربه میدانی خود که به کتاب‌های افسانه زندگان و کودکان و جهان افسانه تبدیل شده به بحث نهاد و معانی بافتی قصه‌ها را در حوزه‌های فرهنگی گیلکی، تالشی، بوشهری و مازندرانی مورد بررسی قرار داد.

  وی با توجه به زوال تجربه روایت به معنای کلاسیک آن، از کوشش در باز بافتی کردن یا خلق بافت جدید از طریق به وجود آمدن میراث فرهنگی میان نسلی در برابر گسست میان نسلی سخن گفت که از طریق قصه‌گویی برای کودکان ایرانی ممکن خواهد بود.

در ادامه مهرداد ملک زاده (عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) از اهمیت روایت‌های یونانی برای شناخت میراث روایی ایرانی سخن گفت و سخنرانی خود را با نام یکی از داستان مادی در آناباسیس، کسنفن (دفتر سوم) ارائه داد و قصه‌های ثبت شده در منابع یونانی را برای درک قصه های ایرانی مهم دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز