خبرگزاری کار ایران

طراحان واژه جنگ آب به دنبال عادی کردن نزاع هستند

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۶۲۲

وزیر نیرو گفت: امروزه طراحان مسئله جنگ آب در دنیا بیشتر به دنبال عادی کردن تنازع بر سر آب هستند تا بتوانند در آینده منافع خود را در این زمینه تامین کنند. ما درصددیم تا از شرایط تغییر اقلیم به عنوان فرصتی برای هم زیستی بیشتر با همسایگان خود استفاده کنیم و با هوشمندی متقابل بتوانیم مسائل موجود در بخش آب را برطرف کنیم.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "رضا اردکانیان" در برنامه «بعلاوه چهل» با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور حدود هفت هزار مگاوات بوده است، عنوان کرد: در سال 57 تعدادی نیروگاه درون کشور وجود داشت که هر کدام برگرفته از تکنولوژی یک کشور خارجی بود و در زمان جنگ تحمیلی هر گاه که یک نیروگاه به دلیل حملات دشمن مورد آسیب قرار میگرفت به دلیل تفاوت سطح تکنولوژی امکان استفاده از تجهیزات یک نیروگاه در نیروگاه دیگری وجود نداشت و این امر ما رو با دشواری‌های فراوانی مواجه می‌کرد.

وی افزود: اما امروزه در حالی که جمعیت ایران نسبت به سال 57 حدود 2.3 برابر شده است ولی با این وجود ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور بیش از 11 برابر افزایش یافته و از مرز 80 هزار مگاوات گذشته است که بخش عمده‌‌ای از این تجهیزات در داخل کشور ساخته می‌شوند.

وزیر نیرو یادآور شد: براساس آمار سازمان ملل همچنان در دنیا از هر 10 نفر، یک نفر دسترسی به برق ندارد ولی در کشور ما میزان دسترسی به برق از مرز 99.5 درصد گذشته است که از این حیث کشور ما قابل رقابت با کشورهای توسعه یافته دنیا است.

اردکانیان ادامه داد: در زمینه برق‌رسانی به روستاهای کشور نیز تعداد چهار هزار و 367 روستای دارای برق کشورمان هم اکنون به بیش از 57 هزار روستای برق‌دار رسیده است.

وی اضافه کرد: در طی این مدت نیروگاه‌های جدیدی با فناورهای متنوع را وارد عرصه تولید برق کرده‌ایم به طوری که در حال حاضر ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های اتمی به هزار مگاوات رسیده است و ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم به حدود 700 مگاوات رسیده است که تا پایان دولت دوازدهم نزدیک به چهار هزار مگاوات دیگر نیز به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر همچون واحدهای خورشیدی و بادی اضافه خواهد شد.

وزیر نیرو تاکید کرد: توجه تمامی دولت‌های پس از انقلاب به مسئله برق موجب شده است تا ما امروزه در منطقه شرایط متمایزی را از نظر شرکت‌ها، امکانات و تجهیزات مورد نیاز صنعت برق داشته باشیم تا نه تنها در زمینه صادرات برق بلکه بتوانیم در عرصه توسعه انرژی کشورهای همسایه هم مشارکت داشته باشیم.

اردکانیان یادآور شد: در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان از منابع دولتی و خصوصی برای صنعت برق کشورمان سرمایه‌گذاری شده است.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های سازنده تجهیزات برقی کشور با رشد 13 برابری نسبت به ابتدای انقلاب به حدود 875 شرکت رسیده است و شرکت‌های پیمانکار و مهندسین مشاور صنعت برق و انرژی نیز با افزایش 138 برابری نسبت به سال 57 به حدود سه هزار و 450 شرکت رسیده است. دستاوردهای کشور ما در این زمینه موجود شده است تا امروزه بازار بزرگ برق منطقه در اختیار نیروهای با تجربه و تحصیل‌کرده ایرانی باشد.

وزیر نیرو تصریح کرد: کشور ما به برکت سطح بالای تکنولوژی برق توانسته است تا با تمامی همسایگان خود که مرز خاکی دارد امکان تبادل انرژی را فراهم کند که با توجه به نیاز شدید برخی از همسایگان ما به انرژی و همچنین با توجه به امکان ارتباط آن‌ها با سایر کشورها این مهم ما را به سمت هدف اصلی‌مان که تبدیل شدن به یک هاب انرژی در منطقه است نزدیک می‌کند.

وزیر نیرو ادامه داد: این شرایط بازار بسیار خوبی را برای ظرفیت‌های داخلی کشور فراهم می‌کند و با توجه به اینکه بیش از 65 درصد ظرفیت نیروگاه‌های ما توسط بخش خصوصی احداث شده است مسلما ارتباط بیشتر صنعت برق ایران با کشورهای منطقه می‌تواند یک بازار وسیع را برای صنعت برق ما از جمله در زمینه تولید تجهیزات برق، دست اندرکاران خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع فراهم کند تا در بازسازی بخش برق کشورهای نیازمند منطقه مشارکت فعالی داشته باشند.

شناسایی 30 هزار مگاوات ظرفیت احداث نیروگاه‌های بادی در کشور

اردکانیان تصریح کرد: با اینکه کشوری خشک و نیمه خشک هستیم و با محدویت منابع آب و توزیع غیرمتوازن زمانی و مکانی بارش‌ها روبه‌رو هستیم ولی با این وجود روزهای آفتابی زیاد و تونل‌های باد قابل ملاحضه‌ای در کشور ما وجود دارد؛ به طوری که براساس مطالعات انجام شده حداقل 30 هزار مگاوات ظرفیت احداث نیروگاه بادی در کشور شناسایی شده است که همین رقم حدود نیمی از اوج بار کشور را تامین می‌کند.

وی اضافه کرد: امروزه دشت‌های در اقصی نقاط کشور می‌تواند تبدیل به مزرعه‌های خورشیدی برای تولید برق پاک و مطمئن شود که حتی امکان صادرات آن نیز وجود دارد. از این رو درصددیم تا ظرفیت نصب شده 700 مگاواتی فعلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را تا پایان دولت دوازدهم به چهار هزار مگاوات و تا پایان برنامه ششم توسعه به پنج هزار مگاوات برسانیم و مطمئنا به روند توسعه این بخش ادامه خواهیم داد.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد 40 ساله بخش آب و فاضلاب کشور پرداخت و افزود: در بخش تامین آب 19 سد ملی بهره‌برداری شده کشور در ابتدای انقلاب هم‌اکنون با رشد 9 برابری به 172 سد رسیده است و حجم 13 میلیارد و 304 مترمکعب مخازن سدهای ملی بهره‌برداری شده در سال 57 نیز با رشد 3.9 برابری هم اکنون به 51 میلیارد و 765 میلیون مترمکعب رسیده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی کشور نسبت به ابتدای انقلاب رشدی 6.7 برابری داشته است، ادامه داد: هزار و 804 مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی در ابتدای انقلاب هم اکنون به بیش از 12 هزار مگاوات رسیده است و 552 هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی کشور (احداث شده) در سال 57 هم اکنون با رشد 4.3 برابری به دو میلیون و 352 هزار هکتار رسیده است.

وزیر نیرو به تشریح دستاوردهای کشور در بخش آب و فاضلاب پرداخت و افزود: در حال حاضر تعداد تصفیه‌خانه‌‌های آب شهری کشور با رشد 5.1 برابری به 139 واحد افزایش پیدا کرده و جمعیت تحت پوشش آب شهری کشور از 74.6 درصد ابتدای انقلاب هم اکنون به 99.48 درصد رسیده است.

اردکانیان ادامه داد: تعداد تصفیه‌خانه‌‌های فاضلاب شهری با رشد 54 برابری به 217 واحد رسیده و جمعیت تحت پوشش سامانه فاضلاب شهری نیز در حال حاضر با افزایش 5.8 برابری به 49.3 میلیون نفر رسیده است. همچنین دو میلیون نفر جمعیت روستایی تحت پوشش آب بهداشتی در ابتدای انقلاب نیز هم اکنون با رشد 8.4 برابری به 16.8 میلیون نفر رسیده است.

ساخت 20 پروژه برون‌مرزی بخش آب توسط متخصصان ایرانی

وی افزود: کارخانه‌های تولید کننده تجهیزات آب و فاضلاب در ابتدای انقلاب حدود 200 مورد بوده است که این رقم هم اکنون با رشد 6 برابری به هزار و 200 شرکت رسیده است. همچنین شرکت‌های مهندسین مشاور آب و فاضلاب هم با رشد 30 برابری نسبت به سال 57 به 300 شرکت فعال در این زمینه رسیده‌اند.

اردکانیان ادامه داد: شرکت‌های مهندسین مشاور طرح‌های ملی سدسازی با افزایش 32.5 برابری به حدود 65 شرکت رسیده و شرکت‌های پیمانکار طرح‌های ملی سدسازی نیز با رشد 25.6 برابری به 77 شرکت رسیده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: تا پایان سال 96 نیز مشاوران، پیمانکاران و دست‌اندرکاران بخش غیردولتی کشورمان در 20 پروژه برون مرزی بخش آب مشغول به فعالیت بوده‌اند.

طراحان واژه جنگ آب به دنبال عادی کردن تنازع بر سر آب هستند

وی به مسائل مرتبط بخش آب ایران و کشورهای همسایه خود اشاره کرد و گفت: امروزه طراحان مسئله جنگ آب و کسانی که در دنیا راجع به این امر صحبت می‌کنند بیشتر به دنبال عادی کردن تنازع بر سر آب هستند تا بتوانند در آینده منافع خود را در این زمینه تامین کنند. ما درصددیم تا از شرایط تغییر اقلیم و خشکسالی به عنوان فرصتی برای هم زیستی بیشتر با همسایگان خود استفاده کنیم و با هوشمندی متقابل بتوانیم مسائل موجود در این بخش را برطرف کنیم.

اردکانیان ادامه داد: در خصوص بحث هیرمند خوشبختانه پس از گذشت 20 ماه به دلیل وقوع سیلاب‌های مسیر رودخانه هیرمند در خاک افغانستان شاهد ورود حدود دو تا سه میلیون مترمکعب آب به مناطق شرقی کشور بوده‌ایم؛ ولی با این وجود با جدیت تمام به دنبال تامین حقابه‌های قانونی کشور هستیم و مذاکرات خوبی نیز در این زمینه داشته‌ایم  و اخیرا نیز توافق شده است تا از دستگاه‌های اندازه‌گیری در مرز و بالا دست دست کجکی افغانستان بازدید داشته باشیم و در این زمینه دولت افغانستان نیز به تامین حقابه‌های قانونی پایبند خواهد بود.

وزیر نیرو افزود: در حوزه سد دوستی نیز طی روزهای اخیر به دلیل وقوع سیلاب‌های موجود در منطقه حدود 20 میلیون مترمکعب آب وارد مخزن این سد شده است که درصددیم تا بحث‌های همکاری در زمینه آب را با کشور افغانستان برای دو حوزه هریرود و هیرمند را با جدیت دنبال کنیم تا همانگونه که در دهه هشتاد در یک فضای نزدیک توانستیم بسیاری از مسائل خود را با این کشور حل کنیم امروز نیز این دو رودخانه بتواند جزو موضوعاتی باشد که اسباب همکاری نزدیک‌تر میان دو کشور شود.

وی با تاکید بر اینکه هر چالشی در دنیا با اتکای به منابع نیروی انسانی آن کشور قابل حل و فصل است، گفت: کشور ما به لحاظ برخورداری از نیروی انسانی مناسب کشوری ثروتمند است. در مدت زمان حضورم در سازمان ملل از نزدیک با 46 کشور دنیا در ارتباط بوده و برنامه‌های بخش آب آن‌ها را پیگیری می‌کردم از این رو با اطمینان می‌توان بگویم که کشور ما یکی از غنی‌ترین جوامع به لحاظ برخورداری از ظرفیت‌های بالقوه نیروی انسانی است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: این ثروت تجدیدپذیر اصلی‌ترین پشتوانه ما برای دهه پنجم انقلاب اسلامی خواهد بود که همین سرمایه نه تنها موجب آبادی و سربلندی ایران خواهد شد بلکه منطقه ما نیز می‌تواند با اتکای به منابع انسانی کشورمان سرشار از آسایش، صلح و توسعه باشد.

آخرین وضعیت بارندگی‌ها در کشور

وی با اشاره به وضعیت مناسب بارندگی‌های سال آبی جاری در کشور، گفت: میزان بارش‌های کشورمان از ابتدای مهرماه تاکنون به بیش از 152 میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با مدت متوسط بلندمت رشد 20 درصدی را نشان می‌دهد.

اردکانیان ادامه داد: با توجه به اینکه در کشور با توزیع نامناسب مکانی و زمانی بارندگی‌ها مواجه هستیم همین امر باعث شده است تا در حال حاضر استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، هرمزگان، فارس، خراسان جنوبی و بوشهر با افت بارندگی‌ها نسبت به مدت متوسط بلندمدت مواجه باشند بنابراین اینگونه نیست که در تمامی نقاط کشور شرایط خوبی باشیم ولی به طور کلی شرایط امسال بارندگی‌های کشور مناسب بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز