خبرگزاری کار ایران

دادستان تهران:

رسانه‌ها منافذ فساد را بگویند

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۰۶۰

دادستان تهران تاکید کرد: اساساً داوطلب هستیم که رسانه‌ها در مبارزه با فساد با ما همکاری کنند؛ یعنی منافذ فساد را بگویند و مفسدین بزرگ را معرفی کنند.

به گزارش ایلنا، عباس جعفری دولت‌‌‌آبادی در حاشیه سومین جلسه کمیته مبارزه با گرانفروشی با تاکید بر ضرورت ارائه اسناد و مدارک برای مبارزه با فساد گفت: لازم است این نکته را به اطلاع عموم مردم برسانیم که رسیدگی‌های دستگاه قضائی بر اساس قانون است و هیچ کسی در برابر ارتکاب جرم مصونیت ندارد؛ یعنی مصونیت داشتن در برابر رسیدگی‌های قضائی نیازمند قانون است.

وی افزود: اینکه افرادی اعلام کنند که ما چون عضو شورای شهر هستیم یا در بانک کار می‌کنیم یا در اداره دولتی و حتی بخش خصوصی هستیم و فلان مطلب را گفته‌ایم و نباید تحت تعقیب قرار گیرد، مطابق با روح قانون نیست.

این مقام قضایی ادامه داد: کسانی که نسبت به افراد، اشخاص و نهاد‌ها افترا می‌بندند، اکاذیبی را منتشر می‌کنند و مطالب خلاف واقع را به دیگران نسبت می‌دهند، باید بدانند که اگر مطالب خود را اثبات کنند از لحاظ مقررات تبرئه می‌شوند.

جعفری دولت‌‌‌آبادی اضافه کرد: باید این نکته را هم دانست که در بزه نشر اکاذیب و افترا قانون مقرر کرده است که اگر گوینده مطلب، صحت مطلب خود را اثبات کرد تبرئه خواهد شد؛ لذا ارائه دلایل در این موارد برعهده گوینده مطلب است و دادستانی صرفاً بررسی‌‌‌‌کننده مطالب است. مثلاً اگر فردی اعلام کند که اختلاس شده است و این مطلب او هم صحت داشته باشد، دادستانی حتماً او را به خاطر این افشاگری تعقیب نمی‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین افرادی که امروز می‌آیند و اعلام می‌کنند که پرچم‌‌‌دار مبارزه با فساد هستند و به افراد و نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی نسبت‌هایی را می‌دهند و پس از آن نمی‌توانند ادعا‌های خود را ثابت کنند باید پاسخگوی اظهارات خود باشند.

دادستان تهران به مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه برخی افراد صرفاً به خاطر افشاگری تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: مثلاً در سه مورد اخیر برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که این افراد صرفاً به خاطر افشاگری تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. این در صورتی است که این افراد شاکی خصوصی دارند در یک مورد آن شش شاکی و در دو مورد دیگر دو شاکی خصوصی وجود دارد.

جعفری دولت‌‌‌آبادی افزود: دستگاه قضائی نمی‌تواند بگوید که، چون شما مطالب ضدفسادی را اعلام کرده‌اید ما آن‌ها را بررسی نمی‌کنیم. خیر اینگونه نیست بلکه آن مطالب بررسی می‌شود. اما به شیوه‌ای که قانون اجازه‌اش را داده است؛ یعنی اگر گوینده ادعاهایش مطابق با واقع بوده و صحت داشته باشد آن فرد تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد، اما اگر آن فرد نتواست صحت مطالب خود را اثبات کند حتماً تعقیب می‌شود؛ و این موضوع ارتباطی با افشاگری در مورد مبارزه با فساد ندارد.

وی اضافه کرد: مجدداً اعلام می‌کنم که ما اساساً داوطلب هستیم که رسانه‌ها در مبارزه با فساد با ما همکاری کنند؛ یعنی منافذ فساد را بگویند و مفسدین بزرگ را معرفی کنند؛ اما مبارزه با فساد با اینکه به افراد و نهاد‌ها نسبت‌هایی داده شود که صحت ندارد متفاوت است و اگر برای مطالب و ادعا‌ها سندی وجود نداشته باشد، چون پای شاکی خصوصی به میان می‌آید آن فرد تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

این مقام  قضایی ادامه داد: لذا در این خصوص نباید این دو مطلب با هم خلط شود و اگر روزی قانون اجازه داد که هر فردی به دیگری هر نسبتی را بدهد که جرم نیست دیگر در آن صورت دستگاه قضائی تکلیفی نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز