خبرگزاری کار ایران

ماکرون: ۲۴ آوریل روز ملی یادبود قتل‌عام ارامنه اعلام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۸۳۵

رئیس جمهوری فرانسه در جمع شورای هماهنگی سازمان‌های ارمنی اعلام کرد که کشورش روز ۲۴ آوریل را روز ملی یادبود کشتار جمعی ارامنه اعلام خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه تأکید کرد که روز ۲۴ آوریل روز ملی یادبود قربانیان کشتار جمعی ارامنه خواهد بود. 

در حقیقت، ‌ماکرون با اعلام این خبر به وعده انتخاباتی خود در خصوص روز ملی کشتار جمعی ارامنه در سال‌های ۱۹۱۵ و ۱۹۱۷ عمل کرده است. 

فرانسه در سال ۲۰۰۱ این موضوع را به رسمیت شناخت اما ترکیه با آن مخالفت کرد. 

موضوع ارامنه بین ترکیه و برخی کشورهایی که قتل عام ارامنه توسط نیروهای عثمانی را کشتار دسته جمعی توصیف کرده‌اند، اختلاف ایجاد کرد. 

ارامنه تأکید کرده‌اند که یک میلیون و ۵۰۰ هزار ارمنی پیش از سقوط امپراطوری عثمانی به صورت سازمان یافته کشته شده‌اند به گونه‌ای که بسیاری از مورخین در بیش از ۲۰ کشور از جمله فرانسه و ایتالیا و روسیه این موضوع را کشتار جمعی اعلام کرده‌اند.

ترکیه مدعی است که این افراد بر اثر جنگ داخلی کشته شده‌اند که وجود قحطی نیز مزید بر علت شده و بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار ارمنی جان خود را از دست داده‌اند. علاوه بر این مشابه رقم مذکور نیز از نیروهای ترک در درگیری نیروهای عثمانی با روسیه تسلط بر سر آناتولی کشته شده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز