خبرگزاری کار ایران

عدم همکاری عربستان با نماینده ویژه سازمان ملل در پیگیری قتل خاشقجی

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۴۷۰

نماینده سازمان ملل متحد از عدم همکاری عربستان در پیگیری پرونده روزنامه‌نگار منتقد سعودی خبر داده و اعلام کرد که از رویکرد ریاض ناامید شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی از عربستان تقاضای همکاری داشته و ظاهرا این تقاضا از سوی کنسولگری عربستان در استانبول رد شده است.

مراحل تحقیق قتل جمال خاشقجی از سوی سازمان ملل در دست انجام است. نماینده ویژه سازمان ملل که به این منظور به استانبول سفر کرده بود این در همین زمینه با «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و مقام‌های ارشد دادستانی استانبول دیدار و گفت‌وگو داشته است. قرار است نتیجه تحقیقات تیم او در جلسه ماه ژوئن شورای حقوق بشر سازمان ملل بررسی شود. با این حال هنوز مشخص نیست تحقیقات این نماینده ویژه خواهد توانست قدرت‌های جهانی را برای محاکمه کردن قاتلان خاشقجی قانع کند یا نه؟

کالامارد، نماینده ویژه سازمان ملل گفته « با اطلاعاتی که از وزیر امور خارجه، روسای سرویس امنیتی و دادستان عالی استانبول به دست آورده‌ام تا حدودی ناامید شدم.»

بنا بر گزارش‌ها به کالامارد اجازه داده شد تا به فایل‌های صوتی مرتبط با مرگ خاشقجی از کنسول عربستان در ترکیه گوش کند. ریاض در این مرحله با نماینده ویژه همکاری نداشته و کالامارد هم نتوانسته با مقام‌های عربستانی گفت‌وگو کند.

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار، نویسنده و سردبیر پیشین کانال خبری العرب‌نیوز بود و پیش از مرگ با روزنامه واشنگتن پست در آمریکا همکاری می کرد. خاشقچی با داشتن دو میلیون دنبال‌کننده در توئیتر یکی از مشهورترین کارشناسان جهان عرب محسوب می‌شد.

جمال خاشقجی روز دوم اکتبر (۱۰ مهر) برای کارهای اداری وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و هرگز بازنگشت. ریاض پس از حدود دو هفته انکار و ابراز بی اطلاعی از سرنوشت جمال خاشقجی، در نهایت اعتراف کرد که او بر اثر درگیری که بین او و کسانی که در کنسولگری بوده‌اند روی داده کشته است.

پیگیری پرونده قتل خاشقجی با انتصاب یک نماینده ویژه از سوی سازمان ملل در حال بررسی است. گرچه این پیگیری‌ها تا اینجای کار با همکاری مقام‌های عربستان سعودی همراه نبوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز