خبرگزاری کار ایران

کردستان به کارگاه بزرگ سرمایه گذاری در بخش آب تبدیل شده است

سرمایه‌گذاری 3500 میلیارد تومانی در بخش آب کردستان

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۴۵۴

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: در 4 دهه انقلاب مبلغ 3500 میلیارد تومان در بخش آب استان سرمایه گذاری شده است.

به گزارش ایلنا، کامران خرم ضمن اشاره به میزان بارندگی سالانه استان در شرایط عادی اقلیمی که معادل 455 میلی‌متر است، گفت: بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرهای مریوان و بانه حدود ۸۰۰ میلی‌متر در سال و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 300 میلی‌متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به 450 میلیمتر در سال است.

وی با بیان اینکه استان کردستان جزء استانهای برخوردار از منابع آبی است گفت: تقریباً 7 درصد از منابع آب سطحی کشور و 2 درصد از منابع آب زیرزمینی در این استان قرار دارد و 58 درصد پتانسیل سالانه آب های سطحی جزو حوضه های آبریز مرزی و 42 درصد مربوط به حوزه‌های آبریز داخلی است.

خرم در ادامه گفت: با احتساب 120 میلیون مترمکعب آبهای ورودی به استان، مجموع پتانسیل آبهای سطحی تجدیدپذیر 4.3 میلیارد متر مکعب است و پتانسیل آب‌های زیر زمینی تجدیدپذیر استان بدون احتساب چشمه ها نیز حدود 5/. میلیارد مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآوری کرد: شرکت آب منطقه‌ای کردستان به عنوان نماینده وزارت نیرو در استان و متولی مهار و تأمین آب مورد نیاز بخش های مختلف از جمله شرب، کشاورزی، صنعت و ... در سنوات اخیر با برنامه ریزی های خوب صورت گرفته، جزء استان های پیشرو در مهار و تأمین آب بوده به طوریکه هم اکنون در استان 9 سد در حال بهره برداری، 12 سد در دست اجرا و 15 مورد نیز مطالعاتی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان در پایان خاطرنشان کرد: این سدها، آب شرب پایدار و مطمئن جمعیت2 میلیون و 500 هزار نفری شهرها و روستاهای استان در افق سال1425 را تأمین خواهد کرد و شبکه‌های پایاب در دست اجرای آنها نیز 56750 هکتار از اراضی استان را تحت پوشش آبیاری قرار خواهند داد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز