خبرگزاری کار ایران

تصمیم ویژه نمایندگان بخش خصوصی و اعضای کمیسیون انرژی مجلس؛

مرکز تبادل فنآوری و جذب سرمایه‌گذاری انرژی در کیش احیا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۶۸۹

در جلسه ویژه نمایندگان بخش خصوصی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رئیس سازمان منطقه آزاد کیش توافق شد که مرکز تبادل فنآوری و جذب سرمایه‌گذاری بخش انرژی در کیش احیا شود.

به گزارش ایلنا، ایده راه‌اندازی این مرکز که در نمایشگاه یازدهم توسط رئیس وقت انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا)، مطرح شده بود که آن زمان مورد موافقت وزارت نفت و سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت؛ اما به دلیل شرای ویژه اقتصادی و مشکلاتی که در سال‌های گذشته وجود داشت، عملا این مرکز به بلوغ لازم نرسید و فعالیت‌های آن متوقف ماند. این در حالی است که در پانزدهین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش که در سال جاری برگزار می‌شود، ایده راه‌اندازی این مرکز بار دیگر از سوی نمایندگان بخش خصوصی مطرح شد که این بار مورد موافقت رئیس جدید سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت.

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران که پیش از این، به عنوان رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، این پیشنهاد را مطرح کرده بود، به عنوان یکی از افراد حاضر در جلسه امروز، گفت: چهار سال پیش در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش، با وزیر وقت نفت و رئیس وقت سازمان منطقه آزاد کیش مذاکراتی انجام شد تا از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه انرژی استفاده شود.

وی ادامه داد: منطقه آزاد کیش ظرفیت لازم را برای تبدیل شدن به مرکز انرژی منطقه دارد و به همین دلیل و بر اساس مذاکرات انجام شده، پیشنهاد راه‌اندازی دفتری در این جزیره به عنوان مرکز انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای طرح‌های حوزه انرژی داده شد که مورد استقبال قرار گرفت و به این ترتیب تفاهم‌نامه سه جانبه امضا و دفتر کیش افتتاح شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه باوجود تجهیز شدن این دفتر، همکاری لازم از سوی وزارت نفت و سازمان منطقه آزاذ کیش انجام نشد، افزود: در شرایط مواجهه کشور با تحریم‌ها، مرکز انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه‌گذار بخش انرژی می‌تواند برای پیشبرد اهداف شرکت‌های کوچک و متوسط بسیار مفید باشد؛ به همین دلیل، در طول پانزدهین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش، کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران و برخی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از رئیس جدید سازمان منطقه آزاد کیش درخواست کردند که برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های خالی بخش انرژی، دفتر کیش احیا شود.

پدیدار اضافه کرد: بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی که به تازگی با اتاق بازرگانی تهران نیز توافق‌نامه‌ای امضا کرده‌اند، می‌توانند از طریق دفتر کیش فعالیت کنند. در حال حاضر 114 شرکت خارجی علاقمندی خود را اعلام کرده‌اند و ثبت نام آنها انجام شده است.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، پیشنهاد احیای مرکز انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه‌گذار بخش انرژی مورد موافقت رئیس سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته و از سوی نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز حمایت می‌شود.

وی با بیان اینکه مرکز انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه‌گذار بخش انرژی زیر نظر اتاق بازرگانی تهران فعالیت خواهد کرد، گفت: شرکت‌های خارجی می‌توانند از ظرفیت‌های کیش به عنوان منطقه آزاد استفاده کنند و توافق‌ احیای مرکز کیش دستآورد بزرگی محسوب می‌شود که حاصل پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش است.

پدیدار ابراز امیدواری کرد که طی 2 هفته اولین نشست رسمی با حضور مسئولان وزارت نفت، کمیسیون انرژی و مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، رئیس سازمان منطقه آزاد کیش و انجمن‌های تخصصی در اتاق بازرگانی برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز