خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار؛

مرمت پایه‌های تاقدار پل باستانی لرستان آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۰۲۸

برای نخستین بار مرمت پایه‌های تاقدار پل تاریخی کلهر لرستان آغاز شد. بر اساس مستندات موجود بنای اولیه این پل به دوره هخامنشی می‌رسد، ولی در قرن چهارم توسط حاکم وقت به شکلی که امروز موجود است باززنده سازی شد.

به گزارش ایلنا، پل تاریخی کلهر یکی از بنا‌های شاخص و ارزشمند لرستان است که گفته می‌شود در نوبت ثبت در فهرست میراث جهانی قرار دارد.
 
علی مصطفی نژاد مدیر پایگاه میراث فرهنگی پل‌های تاریخی لرستان گفت: پل تاریخی کلهر یکی از مهم‌ترین بنا‌های تاریخی و یکی از بزرگترین پل‌های تاریخی لرستان است که مرمت آن هم اکنون توسط پایگاه میراث فرهنگی لرستان آغاز شده است.
 
وی گفت: بنای اولیه پل مربوط به دوران هخامنشی است که در زمان ساسانیان بازسازی شد و مورد استفاده قرار گرفت. اما به طورکلی آنچه که هم اکنون از پل تاریخی کلهر باقی مانده، مربوط به قرن چهارم هجری، نزدیک به هزار سال پیش است که توسط حاکم وقت (بدربن حسنویه) بدین شکل و عظمت باز زنده سازی شده است.
 
مصطفی نژاد، اما به روش و تکنیک‌های استفاده شده در این پل تاریخی اشاره کرد و افزود: روش و تکنیک بهره گرفته در این پل، جلوه‌های ویژه‌ای به این بنا داده است، چیدمان سنگ‌ها در پایه‌ها، فرم آبشکن‌ها، ریتم قرارگیری سنگ‌ها و اتصال بخشی از پل روی صخره‌ها از ویژگی‌های منحصربفرد این بنای بزرگ سنگی بشمار می‌رود.
 
وی تاکید کرد: پل تاریخی کلهر در گذشته دچار آسیب‌های جدی شده که برای زنده نگهداشتن و پایداری آن نیاز به توجه و اعتبارات مناسب است.
 
به گفته مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان، هم اکنون از محل اعتبارات استانی، آسیب‌های شدیدی که به پایه‌های تاقدار ضلع شمال غربی این سازه وارد شده بود مورد مرمت قرار گرفته و امید است به زودی شاهد حفاظت و مرمت کامل این بنای تاریخی ارزشمند باشیم.
 
وی همچنین افزود: برای مرمت و حفاظت این بخش، بیش از هزار سنگ تراش و قواره مورد نیاز است که با توجه به منشور‌های مرمتی لازم است از معادن سنگ‌های اولیه استخراج و برای مرمت به کار گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز