خبرگزاری کار ایران

بحرینی در نطق میان دستور؛

اگر مردم نگران معیشت خود باشند، نمی‌توان گام‌های توسعه را برداشت

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۶۰۱

نماینده مردم مشهد تاکید کرد: مردمی که نگران قوت خود هستند کارگزاران خوبی برای کشور نخواهند بود لذا در بودجه ۹۸ اولویت نخست خود را باید معیشت مردم قرار دهیم، دولت و رئیس جمهور نیز بر این نظر تاکید دارند اما اختلاف اساسی بین مجلس و دولت وجود دارد. دولت و به ویژه شخص آقای رئیس جمهور معتقدند اگر بخش قابل توجهی از بودجه و درآمد حاصل از فروش نفت در مبدأ زنجیره توزیع به کالاهای اساسی اختصاص داده شود، مردم به آنچه که باید، می‌رسند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدحسین حسین زاده بحرینی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: در ایام تدبیر مجلس برای مهمترین سند مالی کشور در سال ۱۳۹۸ هستیم، در همین دقایق همکاران در کمیسیون تلفیق بودجه در حال بررسی لایحه دولت هستند. امسال در تلفیق و بعد از آن در صحن مجلس با چند سوال اساسی مواجهیم لذا برای آمادگی اذهان جهت بررسی گزارش کمیسیون تلفیق مواردی را در ذیل اشاره می‌کنم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: موضوع معیشت مردم اولین مورد قابل توجه در بودجه سال ۹۸ است؛ بودجه برش یک ساله از برنامه توسعه کشور است لذا دولت و نمایندگان باید پاسخ دهند که چگونه بخش مربوط به سال ۹۸ از اهدافی که در برنامه توسعه برای ۵ سال پیش‌بینی شده، محقق می‌شود؟

وی افزود: قانون بودجه ماهیتا یک قانون توسعه است، گاهی به اشتباه تصور می‌کنیم که قانون بودجه اهداف توسعه‌ای  ندارد در حالیکه قانون بودجه برنامه عملیاتی توسعه کشور است لذا در قانون و برنامه بودجه نباید نگران معیشت کشور باشیم اما به دلیل شرایط ویژه‌ای که امروز بر اقتصاد کشور ما حاکم است باید از باب ضرورت دغدغه اصلی در تدوین بودجه ۹۸ معیشت مردم عزیز باشد.

حسین‌زاده بحرینی یادآور شد: در صورتی که مردم نگران معیشت خود باشند، نمی‌توان گام‌های توسعه را برداشت. مردمی که نگران قوت خود هستند کارگزاران خوبی برای کشور نخواهند بود لذا در بودجه ۹۸ اولویت نخست خود را باید معیشت مردم قرار دهیم، دولت و رئیس جمهور نیز بر این نظر تاکید دارند اما اختلاف اساسی بین مجلس و دولت وجود دارد. دولت و به ویژه شخص آقای رئیس جمهور معتقدند اگر بخش قابل توجهی از بودجه و درآمد حاصل از فروش نفت در مبدأ زنجیره توزیع به کالاهای اساسی اختصاص داده شود، مردم به آنچه که باید، می‌رسند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در حال حاضر ۱۴ میلیارد دلار دولت با قیمت دولتی هزینه می‌کند تا روغن، برنج، گوشت و مرغ به مردم ارزان برسد اما نتیجه چیست؟ از این رو به صورت شخصی با مسئولان دولتی مکرر صحبت کردم که ما هزینه را به عنوان هزینه قطعی متحمل شدیم، ۱۴ میلیارد دلار از منابع ارزی کمیاب خود را هم هزینه کردیم اما مردم کالاهای اساسی را به قیمت ارزان دریافت نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: نمایندگان باید به این سوال اساسی در جریان تصویب بودجه ۹۸ به آن جواب دهند، متاسفانه دولت از این مسئله مهم به عبور کرده و به این سوال پاسخ نداده است، در صورتی که ما هم از خود رفع مسئولیت کنیم، اشتباه دولت تکرار می‌شود در حالیکه ما مسئول معیشت و آسایش مردم و بهره ور کردن منابع در اختیار خود هستیم زیرا ۱۴ میلیارد دلار را به صورت بهینه می‌توان استفاده کرد، ما نباید این مبلغ را در ابتدای زنجیره توزیع هزینه کنیم.

حسین زاده بحرینی تصریح کرد: آیا شما می‌دانید که روغن یا برنج که قوت مردم است در زنجیره توزیع چگونه می‌کند؟ این موضوعات در اختیار دولت نیست مادامی که مابه التفاوت ۱۴ میلیارد دلار را ابتدای زنجیره توزیع پرداخت کنیم، اختیار خود و معیشت مردم را به عوامل زنجیره دادیم که این افراد را وارد کننده، بنک دار، عمده فروش و توزیع کننده شامل می‌شود که بر روی هیچ کدام از این حلقه‌ها نظارت نداریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: معیشت مردم وابسته به این است که نسبت به ۱۴ میلیارد دلار عاقلانه تصمیم بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز