خبرگزاری کار ایران

نادر مشایخی و مهیار علیزاده از «موسیقی متعالی» می‌گویند

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۹۱۳

در «شب موسیقی» شب‌های هنر، امشب نادر مشایخی به همراه مهیار علیزاده از «موسیقی متعالی» سخن می‌گویند.

به گزارش ایلنا، رضا مهدوی مجری کارشناس «شب موسیقی» امشب ۲۳ دی در خصوص «موسیقی متعالی» با نادر مشایخی آهنگساز، رهبر ارکستر و مدرس دانشگاه و مهیار علیزاده آهنگساز به گفتگو می‌پردازد.

به هر میزان که هدف متعالی‌تر باشد، خروجی اثر و هنر، ارزشمندتر و ماناتر می‌شود. بسیاری از اندیشمندان و عارفان اسلامی معتقدند موسیقی می‌تواند ابزاری برای تعالی روح انسان بشود.

سوالی که مطرح است این است که تعالی بخش بودن موسیقی بیشتر مربوط به شنونده‌ای است که تهذیب یافته است یا آهنگساز و نوازنده‌ای که موسیقی را از روی خلوص نیت اجرا می‌کند؟ چه ویژگی در موسیقی وجود دارد که یک ارکستر صدنفری سمفونیک که اثری از آهنگسازی مانند مالر را اجرا می‌کند می‌تواند روح را به پرواز دربیاورد و از طرف دیگر نوای یک تکنواز محلی مانند یک دوتار نواز خراسانی نیز به نوعی دیگر روح را به پرواز درمی‌آورد؟ در حالی که ابزار دست این دو هنرمند بسیار متفاوت است.

در ادیان نیز تعالی به وسیله موسیقی دیده می‌شود و آنجا که پروردگار نیز آوای داوود نبی را چنان شورانگیز توصیف می‌کند که بر همه جانداران مؤثراست. و با همه این توصیفات، آیا در مقابل موسیقی تعالی‌گر، موسیقی انحطاط‌گر نیز وجود دارد؟

«شب موسیقی» قصد دارد تا امشب در میزبانی از این دو آهنگساز به این سوالات پاسخ دهد.

پخش چهار قطعه موسیقی از میهمانان برنامه، پخش قطعه‌ای از فضل‌الله توکل آهنگساز و نوازندهٔ سنتور، آیتم «چهل سالگی» با موضوع چهار مضراب بعد از انقلاب از دیگر بخش‌های برنامه امشب «شب موسیقی» است.

«شب موسیقی» به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله ذوالفقاری، یک شنبه شب‌ها ساعت ۲۳ به صورت زنده، از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز