خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست:

۱۲۳ تن از محیط‌بانان در دفاع از طبیعت به شهادت رسیده‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۹۲۳

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: ۱۲۳ تن از محیط‌بانان در دفاع از طبیعت به شهادت رسیده‌اند و آخرین شهید محیط‌بان ما یک ماه پیش شهید باشقره بود که در پارک ملی گلستان جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در نشست خبری صبح امروز با اشاره به عملکرد ۹ ماهه یگان حفاظت محیط زیست گفت: نیمی از سازمان محیط زیست محیط‌بانان هستند. بازوی اجرایی سازمان، ویترین سازمان و نوک پیکان سازمان محیط‌بانان هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه محیط بانی چه از نظر تجهیزات و چه از نظر نیروی انسانی مظلومیت خاصی مشاهده می‌شد. ما توانستیم هم‌افزایی در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه معاونت محیط طبیعی و معاونت توسعه سازمان ایجاد کنیم و وضعیت محیط‌بانان را بهبود بخشیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خوشبختانه اتفاقات مبارکی در این حوزه رخ داده است و سال طلایی برای محیط‌بانان سال آینده خواهد بود، تصریح کرد:۱۲۳ تن از محیط‌بانان در دفاع از طبیعت به شهادت رسیدند و آخرین شهید محیط‌بان ما یک ماه پیش شهید باشقره بود که در پارک ملی گلستان جان خود را از دست داد.

سرهنگ محبت خانی تأکید کرد: خوشبختانه هماهنگی خوب و همدلی و برادری خاصی بین ناجا و محیط‌بانی شکل گرفته است. در جریان شهادت محیط بان ما در پارک ملی گلستان با اینکه هیچ اثری از متخلفان نمانده بود با یک سری اقدام‌ها خاص و استادانه که در حوزه پلیس آگاهی و حوزه انتظامی استان گلستان و خراسان شمالی انجام شد، ظرف ۴۸ ساعت ۸ متهم دستگیر شدند و متهم اصلی هم که محیط‌بان ما را به قتل رسانده بود اعتراف کرد.

وی با بیان اینکه ۱۱ درصد اراضی ملی کشور در حوزه مناطق چهارگانه است تصریح کرد: مناطق چهارگانه شامل ۳۱ پارک ملی، ۳۸ اثر طبیعی ملی، ۴۶ پناهگاه حیات وحش و ۱۶۹ منطقه حفاظت‌شده است. در مجموع مناطق چهارگانه ما ۲۸۴ منطقه با مساحت حدود ۱۷ میلیون هکتار است که حدود ۱۱ درصد است. تعداد پاسگاه‌های ما ۶۰۹ پاسگاه است که از امانات نسل آینده پاسداری می‌کنند. نزدیک به ۸۰ پاسگاه ما با همه امکانات به دلیل نبود نیروی انسانی خالی است و متخلفان می‌توانند به راحتی جولان بدهند.

وی اظهار کرد: محیط‌بان تنها شکاربان نیست و محیط زیست شامل آب و خاک و پوشش گیاهی و همه ویژگی‌هایش را حفاظت می‌کند. ۳۴۰۰ نفر یعنی نزدیک به ۵۰ درصد نیروی مورد نیاز ما تأمین است، اما خبر خوش این است که ظرف ۵ سال محیط‌بانان به دو برابر افزایش پیدا کنند. مصوبه‌اش گرفته شده و سالی ۳۵۰ نفر محیط‌بان استخدام خواهیم کرد. از همین هفته قرار است ثبت‌نام‌ها انجام شود و از شب عید پس از آموزش در مرکز آموزش محیط‌بانی به پاسگاه‌ها اعزام شوند.

محبت‌‌خانی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی ما تامین کیفیت و کمیت خودروها است، گفت: خودوروهایی که برای نیروهای مرزبانی خریداری شده‌اند اگر چه برند ایرانی هستند اما جنس چینی بوده و بر اساس مشاهدات خودمان و گفته محیط‌‌ ‌بانان این خودروها ظرف مدت یک سال کارآیی خود را از دست می‌دهند. ما با رایزنی‌هایی که انجام دادیم تلاش کردیم 150 دستگاه خودروی خارجی برای محیط بانی از طریق دولت تهیه کنیم همچنین قرار بود 450 موتورسیکلت خارجی با کیفیت به ما تحویل دهند که متاسفانه شرکت تامین کننده نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و ما برای اینکه این اعتبار هدر نرود به جای آن 70 دستگاه خودروی دیزلی از نوع فوتون تهیه و بغل نویسی کردیم و در اختیار پاسگاه‌های محیط بانی قرار دادیم. همچنین 700 دستگاه موتورسیکلت قرار است که تامین و در اختیار پاسگاه‌های محیط بانی قرار گیرد.

همچنین معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست 60 میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجیهزات محیط‌بانی از ناجا پیش بینی کرده است که امیدواریم محقق شود.

وی ادامه داد: 370 محیط بان نیز که به صورت قراردادی با یگان همکاری می‌کنند در صدد هستیم تا تعیین تکلیف شده و وضعیت استخدامی آنها مشخص شود. همچنین بر اساس ابلاغ ستاد کل نیروهای مسحل استفاده از نیروهای شرکتی در پاسگاه‌های محیط بانی غیرقانونی و تخلف محسوب می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به جرائم حیات وحش در فضای مجازی گفت:‌ در 9 ماهه گذشته جرائم حیات وحش در فضای مجازی که شامل حیوان آزاری، خرید و فروش حیوانات غیرزنده و تاکسیدرمی شده و خرید و فروش حیوانات زنده در سایت دیوار و شیپور 282 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به همکاری پلیس فتا با یگان حفاظت میحط زیست در خصوص پیگیری این تخلفات در فضای مجازی گفت: پرورش عقرب یکی از موضوعاتی بود که باعث افزایش تخلفات حوزه محیط زیست در فضای مجازی شده بود.

محبت خانی با اشاره به کشفیات پلیس و یگان حفاظت محیط زیست گفت: اخیرا 140 قطعه پرنده شکاری گران قیمت در هرمزگان با همکاری ناجا کشف و ضبط شده است همچنین پرونده مهم دیگری نیز در بوشهر توسط نیروهای مرزبانی کشف و ضبط شده بود. متاسفانه از سال 94 حق کشف به محیط بانان و نیروهای ناجا در خصوص پرونده‌های محیط زیست پرداخت نشده که امیدواریم بتوانیم حق کشف نیروهای محیط بانی و نیروهای انتظامی را پرداخت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز