خبرگزاری کار ایران

آغاز «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» به یاد سمندریان:

حمید سمندریان می‌گفت کارگردان باید به درون متن شیرجه بزند

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۲۶۳

اجرای نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» به کارگردانی احسان فلاحت‌پیشه جمعه شب چهاردهم دی ماه با گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد حمید سمندریان در تالار اصلی تئاتر شهر آغاز شد.

به گزارش ایلنا، همزمان با سالروز تولد فردریش دورنمات نویسنده و نمایشنامه شناخته شده کشور آلمان، اجرای نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» به کارگردانی احسان فلاحت‌پیشه با گرامیداشت یاد و خاطره استاد حمید سمندریان در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

احسان فلاحت‌پیشه کارگردان نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» در ابتدای این برنامه گفت: اضطراب همواره یگانه تضمینی بوده که در کنار یک کارگردان تئاتر قرار گرفته است و من بر این باورم اگر نباشد یک جای کار خراب است.

وی پس از بیان این صحبت‌های کوتاه بخشی از متن زنده‌یاد حمید سمندریان درباره ویژگی‌های دورنمات را برای حاضران در مراسم قرائت کرد.

سیدمحمود حسینی‌زاد داستان‌نویس و یکی از مترجمان شناخته شده آثار دورنمات هم در این مراسم ضمن ارائه پیشینه‌ای از فعالیت‌های مختلف دورنمات در عرصه‌های مختلف نویسندگی توضیح داد: به اعتقاد من چیزی که باید از دورنمات یاد گرفت این است که وقتی یک کاری را شروع می‌کنیم همان کار را باید هر روز تکمیل‌تر از دیروز یاد بگیریم و در انجام آن تلاش کنیم. 

وی افزود: جالب است بدانید، مجموعه‌ها و نهادهایی که در کشورهای مختلف اروپایی به ویژه در آلمان آثار دورنمات را پیگیری می‌کنند خیلی خوشحالند که آثار این نویسنده در ایران با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است. ضمن اینکه آنها بسیار دوست دارند که بتوانند در ایران نیز کارهای مشارکتی زیادی با محوریت آثار دورنمات انجام دهند که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

محسن علیخانی کارگردان و مدرس تئاتر نیز در آیین افتتاحیه نمایش «ازدواج آقای می سی سی پی» گفت: بسیار خوشحالم که به بهانه آغاز اجرای نمایش «می‌سی‌سی‌پی» در تالار اصلی تئاتر شهر می‌توانیم یادی از استاد حمید سمندریان داشته باشیم که به واقع یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان تئاتر ایران بوده و هست. من افتخار داشتم که پایان‌نامه دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشدم در رشته تئاتر مزین به نام استاد سمندریان است و خوب به خاطر داریم که این هنرمند بزرگ تئاتر همواره به دو نکته مهم تاکید می‌کرد که امیدوارم ما هم بتوانیم به آنها جامه عمل بپوشانیم.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: استاد سمندریان همواره به شاگردانش توصیه می‌کرد که چه در حوزه کارگردانی و چه در حوزه تدریس روی ایدئولوژی و خوانش جدید از متون نمایشی تمرکز زیادی داشته باشیم. وی همواره به این موضوع تاکید می‌کرد که یک کارگردان تئاتر باید روح و درون مایه یک اثر را بشناسد و ضمن تطبیق با شرایط اجتماعی آن را روی صحنه ببرد. نکته دیگری که ایشان به ضرورت اجرایش تاکید داشت اجرای درون مایه یک اثر نمایشی است. اینکه یک کارگردان به اصطلاح ایشان باید به درون متن شیرجه بزند و هرچه عمق این شیرجه نیز عمیق‌تر باشد لایه‌های عمیق‌تری از اندیشه یک متن نمایش به مخاطب ارائه می‌شود. اینها مسائل بسیار مهمی بود که من از استادم یاد گرفتم.

نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» به نویسندگی فردریش دورنمات، کارگردانی احسان فلاحت‌پیشه و بازی محمدصادق ملک، آرش فلاحت‌پیشه، آرزو نبوت، محمدرضا مالکی، مهدی نصرتی، پریسا صنعت‌کار، سیدجواد حسینی هر روز ساعت ۱۹ با مدت زمان ۱۲۰ دقیقه به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز