خبرگزاری کار ایران

هشدار مهرپور به حوزه علمیه قم:

تفکر انحرافی مبنی بر «ناتوانی فقه اسلامی از اداره کشور» در حال ترویج است

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۰۱۲

عضو حقوقدان شورای نگهبان، گفت: این یک تفکر انحرافی است که فقه اسلامی عاجز و ناتوان از اداره کشور است، اما متأسفانه این تفکر در حال ترویج است و لذا حوزه علمیه باید اقدامی را در این زمینه انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حسین مهرپور، صبح پنجشنبه (۱۳دیماه۹۷) در همایش تقنین در جمهوری اسلامی، که در محل تالار اجتماعات دانشگاه مفید قم برگزار شد، اظهار کرد: شخصیت آیت‌الله هاشمی(رض) دارای ابعاد مختلف سیاسی، فقهی و تفسیری بود که همه این ابعاد شخصیتی باید مورد توجه ما باشد.

وی با اشاره به شخصیت مرحوم آیت‌الله هاشمی در بحث‌های مدیریتی گفت: ایشان از شخصیت‌های موفق، موقعیت‌شناس و باهوشی بودند که ابتکارات ایشان در زمینه مدیریت نمود داشت و به معنای واقعی با انصاف و معتدل بودند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله هاشمی همواره با مباحث قانون‌گذاری در کشور مرتبط بودند، گفت: از بدو و ابتدای تأسیس مجلس شورای اسلامی، ایشان وارد آن شده و ریاست آن را عهده‌دار بودند و در زمان ریاست‌جمهوری‌شان و همچنین در زمانیکه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را عهده‌دار بودند، همواره با بحث قانون‌گذاری ارتباط داشتند.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که مرحوم آیت الله هاشمی پیگیری می‌کردند این بود که قوانین مورد نیاز و احتیاج جامعه وضع و تصویب شود، گفت: بعد از انقلاب، سیلی از قوانین فقهی با عنوان قانون مجازات اسلامی وارد مجلس و به عنوان قانون تصویب شد؛ نهادهای نظام هم پشتیبان و حامی اجرای این قوانین بودند در حالی که برخی از این قوانین زمینه اجرا و پذیرش نداشت.

مهرپور با بیان اینکه امام خمینی(ره) اختیار فوق العاده در تصویب برخی قوانین به مجمع تشخیص مصلحت نظام دادند، گفت: امام راحل وقتی دستور بازنگری قانون اساسی را دادند، تأکید فرمودند که مجمع تشخیص، قوه‌ای در عرض قوای دیگر نیست.

وی افزود: امام راحل، اجازه‌ای را که به مجمع تشخیص مصلحت نظام دادند قبل از تغییر قانون اساسی بود و این اجازه را بعدا برداشتند ولی عملا مجمع در همان موقع هم قانون‌گذاری می‌کرد گرچه وظیفه قانون‌گذاری بر عهده مجلس است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه امروز ما در بحث قانون‌گذاری مشکلات زیادی داریم که گره آن در دست حوزه است، گفت: حوزه باید با دید جدید، جامع‌نگر و منطبق بر زمان و مکان، از لحاظ فقهی وارد کار شود، زیرا تا این مسئله حل نشود مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نخواهند توانست راهگشا باشند.

مهرپور در پایان خاطرنشان کرد: این یک تفکر انحرافی است که فقه اسلامی عاجز و ناتوان از اداره کشور است، اما متأسفانه این تفکر در حال ترویج است و لذا حوزه علمیه باید اقدامی را در این زمینه انجام دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز