خبرگزاری کار ایران

اوضاع عجیب در فدراسیون‌ها؛ سرپرست با سمت رییس

asdasd
کد خبر : ۷۱۰۷۸۲

با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در ورزش 12 رییس فدراسیون مجبور شدند از سمت خود استعفا بدهند و به جای آنها سرپرست انتخاب شد.

به گزارش ایلنا، از روزی‌ که این سرپرست‌ها از سوی وزارت ورزش و جوانان انتخاب شدند، قرار شد که آنها در انتخابات شرکت نکنند و فقط شرایط را برای برگزاری انتخابات فراهم کنند. در سریع‌ترین زمان ممکن سرپرست باید شرایط را برای برگزاری انتخابات فراهم کند. حکم سرپرست‌ها برای فعالیت قانونی در فدراسیون‌ها 6 ماهه است و در این مدت نمی‌توانند فعالیت دیگری را انجام بدهند جز اینکه شرایط را برای شروع ثبت‌نام از کاندیداها فراهم کنند و انتخابات برگزار شود اما این روزها بسیاری از این سرپرست‌ها بیش از اینکه به فکر برگزاری انتخابات باشند، فقط به فکر ایجاد تغییرات هستند

درباره وضعیت این روزهای فدراسیون‌های ورزشی باید نگاه دقیق‌تری وجود داشته باشد و تصمیماتی که گرفته می‌شود نیز مورد بررسی قرار گیرد. بخصوص اینکه رفت و آمدهایی صورت می‌گیرد که قابل تامل است و این سوال را به همراه دارد که چرا در این مقطع و در روزهای بلاتکلیفی فدراسیون‌ها تا این حد تغییرات انجام می‌شود. تغییرات در فدراسیون‌ها به شکل‌های گوناگونی انجام می‌شود؛ از انتخاب سرمربیان تیم‌ها گرفته تا تغییر دبیر و حتی کارمندان فدراسیون‌ها این روزها در دستور کار سرپرست‌ها قرار گرفته و اینها به هیچ عنوان با آن مسوولیتی که در ابتدای کار به آنها محول شده بود، همخوانی ندارد. با انتخاب سرپرستان فدراسیون‌ها، وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد که این سرپرستان باید در اسرع‌وقت شرایط را برای برگزاری انتخابات فراهم کنند. این تغییرات می‌تواند شائبه‌های زیادی را به وجود بیاورد که سرپرست در حال زمینه‌چینی برای انتخابات است. هر چند که در برخی از فدراسیون‌ها هم از سر ناچاری و برای حفظ شرایط فنی تغییرات انجام شده است. به طور مثال در فدراسیون کشتی که بعد از استعفای رسول خادم، حمید بنی‌تمیم به‌عنوان سرپرست انتخاب شد، بلافاصله او اقدام به انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی کرد. تصمیمی که قابل نقد نیست چرا‌که حمید بنی‌تمیم نگران مسابقات جهانی و المپیک است و به همین دلیل این تصمیم خوبی برای اداره فدراسیون بود تا کارها عقب نماند اما به طور مثال در فدراسیون سه‌گانه چرا باید تغییرات صورت بگیرد؟ فدراسیونی که جایگاهی را در بین رشته‌های مدال‌آور در بازی‌های المپیک ندارد، چرا باید مدام دست به تغییرات بزند؟ تغییراتی که غالبا فنی هم نیست و در بخش‌های مختلف فدراسیون انجام شده است. آن‌هم تغییراتی در سطح دبیر فدراسیون و امثال آن. این وضعیت در بسیاری از فدراسیون‌های دیگر هم ادامه پیدا کرده است و مختص فدراسیون سه‌گانه نیست. به طور مثال در فدراسیون جودو هم تغییراتی صورت گرفته و یا در فدراسیون والیبال هم از زمان ورود افشین داوری به‌عنوان سرپرست فدراسیون تغییرات زیادی به وجود آمده است که این تغییرات می‌تواند شائبه‌ مهندسی انتخابات را به نفع فرد خاصی به وجود بیاورد.

البته وزارت ورزش اعلام کرده است افرادی‌که در فدراسیون‌هایی که به دلیل اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان دچار تغییرات شده‌اند، به‌عنوان سرپرست انتخاب می‌شوند، حق حضور در انتخابات را ندارند اما با این‌حال این نوع انجام تغییرات توسط افرادی‌ که می‌دانند چند ماه بیشتر نباید در این فدراسیون بمانند، طبیعی نیست. سرپرست فدراسیون نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلند‌مدتی انجام دهد و این یکی از ایرادهای اداره فدراسیون‌ها به شکل سرپرستی است اما با این وجود تصمیماتی اتخاذ می‌شود که نشان می‌دهد سرپرست فدراسیون به فکر اداره این مجموعه تا چند سال بعد هم هست! اینکه دبیر یک فدراسیون برکنار شود، در حالی ‌که سرپرست فقط شش‌ماه باید در آن فدراسیون حضور داشته باشد، چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

اتخاذ این تصمیمات باعث می‌شود که سرپرست فدراسیون به برنامه‌های اصلی خود که برگزاری انتخابات است، نرسد و این بلاتکلیفی‌های یک مجموعه را افزایش می‌دهد.

سرپرست باید تکلیف هیات‌ها را مشخص کند و بعد هم شرایط را برای انجام ثبت‌نام و برگزاری انتخابات فراهم کند تا این فدراسیون‌ها زود صاحب رییس شوند. همین الان در کشتی هم که تغییرات در آن طبیعی بود تا تیم بتواند از برنامه‌های خود برای حضور در مسابقات جهانی و المپیک عقب نماند، این نگرانی وجود دارد که شاید با برگزاری انتخابات و انتخاب رییسی به غیر از حمید بنی‌تمیم، تغییراتی در انتخاب‌های صورت گرفته پیش آید چراکه ممکن است فردی انتخاب شود که علاقه‌ای به همکاری با محمد بنا در کشتی فرنگی و یا غلامرضا محمدی در کشتی آزاد نداشته نباشد!

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز