خبرگزاری کار ایران

امینی در گفت‌وگو با ایلنا:

نبود جاده‌های ایمن عامل عدم توسعه یافتگی خراسان جنوبی

asdasd
کد خبر : ۷۱۰۶۴۵

نماینده استان خراسان‌جنوبی در شورای عالی استان‌ها نبود جاده‌های ایمن را عامل عدم‌توسعه یافتگی استان عنوان کرد وگفت: از معادن طبس و بافق سالانه صدها میلیارد تومان به خزانه دولت واریز می‌شود، که تنها بخشی از آن می‌تواند اعتبار لازم برای ایجاد جاده های مناسب در سطح استان را تامین کند.

محمود امینی در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا از مشکلات تردد و ترافیک بالای جاده  طبس-یزد، مسیر ارتباطی جنوب و جنوب شرق کشور به سمت آستان مبارک امام رضا (ع)  گفت و تشریح کرد: علاوه بر حجم بالای اتومبیل‌های سواری و اتوبوس‌ها در قسمت‌هایی از این جاده شاهد تعداد زیادی کامیون و تریلی که به سمت معدن سنگ آهن چادرملو و یا معادن ذغال‌سنگ طبس رفت و آمد می‌کنند، هستیم.

 وی با بیان اینکه هر از چندگاهی خانواده‌ای به خاطر حوادث رانندگی در این جاده به عزای عزیزانش می‌نشیند، گفت: در طول نه ماه اخیر این جاده جان هجده نفر را گرفته است و همچنین در ماه گذشته یک خانواده پنج نفری پس از تصادف با تریلی  سوختند و قلب مردم طبس را جریحه‌دار کردند.

عضو شورای شهر طبس افزود: این جاده مسیر زائران امام رضا (ع) و گردشگران و مدیران و کارکنان صنایع و معادن منطقه است بنابراین از رئیس جمهور انتظار است که از محل اعتبارات ملی اعتبار ویژه‌ای به این مسیر اختصاص دهد و دستور  دوبانده کردن آن را صادر کند.

وی با بیان اینکه از معادن طبس و بافق سالانه صدها میلیارد تومان به خزانه واریز می‌شود تاکید کرد: تنها بخشی از آن می‌تواند اعتبار لازم برای دوبانده کردن این جاده را تامین کند، بنابراین در چنین شرایطی انصاف نیست که مردم چنین هزینه‌های سختی را بپردازند.

 وضعیت را‌ه‌های ارتباطی خراسان جنوبی مطلوب نیست

امینی همچنین در ادامه گفت: در شرایط فعلی که تحریم‌ها و گرانی‌ها کمر مردم را خم کرده است  مسئولان باید به پتانسیل‌های بومی و ملی نگاه ویژه‌ای داشته باشند و در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی بسترهای لازم برای شکوفایی اقتصادی و توسعه را فراهم آورند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای عالی استان‌ها در ادامه گفت: در این منطقه زرخیز از کشور پتانسیل‌های فراوانی وجود دارد که در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم به خصوص توسعه جاده‌ها و مسیرهای ریلی و مدیریت صحیح می‌تواند کمک‌های بیشتری به پیشرفت اقتصادی کشور داشته باشد.

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها امنیت، وجود متخصصان زبده بومی، نیروی کار مورد اعتماد، زمین گسترده و ارزان، همجواری با شبکه ریلی شمال به جنوب، همجواری با خطوط انتقال برق، آب و هوای مساعد و همجواری با پنج استان کشور را از جمله مؤلفه‌های شهرستان طبس دانست که می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی مؤثر باشد.

وی در ادامه گفت: لذا توجه ویژه به خصوص در ارتباطات جاده‌ای و ریلی می‌تواند دغدغه‌های مردم و دولت در حوزه اقتصاد را برطرف کند.

 امینی در ادامه گفت: تا وضعیت ارتباطی این استان مطلوب نشود همچنان خراسان جنوبی توسعه پیدا نخواهد کرد و یکی از استان‌های محروم کشور باقی خواهد ماند.

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها گسترش ارتباطات را از مهم‌ترین عوامل توسعه و زیرساخت توسعه دانست و گفت: خراسان جنوبی در این ارتباطات در حوزه جاده‌ای، راهداری و ریلی این مشکل را دارد . برای مثال اگر کسی از این استان قصد سفر به پایتخت و مرکز کشور را داشته باشد باید در جاده‌های نامطلوب و ناایمن حدود 20 ساعت را در اتوبوس بنشیند.

امینی با بیان اینکه مرکز استان خراسان جنوبی با مرکز کشور و تهران ارتباط ریلی ندارد گفت: خط راه‌آهنی از منطقه خواف به سمت سیستان و بلوچستان طراحی شده است ولی متاسفانه با بودجه‌هایی که درنظر می‌گیرند پیش روی آن بسیار کند است و سال‌ها تا بهره برداری آن زمان خواهد برد.

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها در ادامه سخنان خود با اشاره به 2 فرودگاه استان خراسان جنوبی گفت: این 2 فرودگاه که یکی در مرکز استان یعنی بیرجند و دیگری در طبس و دارای زیرساخت‌های نسبتا مناسبی است، فعالیت می‌کند، اما پروازهای کمی در آنها انجام می‌شود. به طور مثال در فرودگاه طبس که از ابعاد مختلف جزو فرودگاه‌های خوب کشور است فقط هفته‌ای 2 پرواز دارد، که این پروازها هم پی‌درپی با تعطیلی سرویس‌ها مواجه می‌شود.

 امینی درادامه گفت: اگر قرار است در سطح کشور به واسطه کمبودها، پروازی تعطیل شود این پرواز نباید از منطقه‌ای مثل خراسان جنوبی باشد که راه جایگزین آن جاده‌های ناایمن است که تردد در آنها همانگونه که گفته شد، بسیار سخت است.   

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه تا وضعیت ارتباطی این استان مطلوب نشود همچنان خراسان جنوبی توسعه پیدا نخواهد کرد و یکی از استان‌های محروم کشور باقی خواهد ماند، در مورد عملکرد وزارت راه‌وشهرسازی گفت: این وزارت‌خانه در خراسان جنوبی فعالیت‌های خوبی داشته است، ولی تا وضع مطلوب بسیار فاصله داریم.

امینی در پایان خراسان جنوبی را دارای پتانسیل‌های فراوان معدنی، کشاورزی و مرزی اعلام کرد و گفت: این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها به شرطی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد که مشکل ارتباطی در این  3 حوزه رفع شود . تاحل نشدن آن همچنان این پتانسیل‌ها به فعالیت در نخواهد آمد و مشکلات باقی خواهد ماند.

گفت و گو از: آزاده رحمتی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز