خبرگزاری کار ایران

کاپیتان‌های تیم‌ملی در ادوار جام ملت‌ها

شجاعی پایین‌تر از دایی، نکو و مهدوی‌کیا

asdasd
کد خبر : ۷۱۰۳۷۰

تیم ملی ایران چهاردهمین حضورش را در جام ملت‌های آسیا تجربه می‌کند.

به گزارش ایلنا،تیم ملی ایران چهاردهمین حضورش را در جام ملت‌های آسیا تجربه می‌کند. ایران به غیر از سه دوره اول در تمامی ادوار جام ملت‌ها حاضر بوده و با توجه به کسب امتیازات بهترین تیم تمام ادوار مسابقات هم هست. در 14 دوره حضور ایران سه کاپیتان این شانس را داشته‌اند که جام قهرمانی را بالای سر ببرند هرچند برخی دیگر از کاپیتان‌های تیم ملی به واسطه حضور متوالی در جام ملت‌ها صاحب رکوردهای جالبی شده‌اند.

قهرمان‌ها؛ حبیبی، عرب و قلیچ‌خانی

سه کاپیتان اول تیم ملی ایران در تاریخ جام ملت‌ها شاید خوشبخت‌ترین‌ها هم باشند چرا که این شانس را داشته‌اند که جام قهرمانی را بالای سر ببرند. حسن حبیبی کاپیتان تیم ملی در سال 1986، مصطفی عرب در جام ملت‌های 1972 و پرویز قلیچ‌خانی در جام ملت‌های سال 1976 کاپیتان‌های قهرمان جام ملت‌ها هستند.

بیشترین‌ها؛ دایی، نکو و سیروس

علی دایی، جواد نکونام و مرحوم سیروس قایقران هر کدام با سابقه دو دوره کاپیتانی در جام ملت‌های آسیا دارای بیشترین کاپیتانی در ادوار مختلف جام ملت‌های هستند. قایقران در جام ملت‌های 1988 و 1992، علی دایی در سال‌های 2000 و 2004 و جوادنکونام در سال‌های 2011 و 2015 بازوبند کاپیتانی تیم ملی ایران را بربازو بسته‌اند.

یک بار کاپیتانی؛ شجاعی در کنار مهدوی‌کیا

غیر از سه کاپیتانی که در سه دوره اول حضور ایران قهرمان شده‌اند  ناصر حجازی در سال 80، محمد پنجعلی 84، محمد خاکپور 1996، مهدی مهدوی‌کیا 2007 و بالاخره مسعود شجاعی در سال 2019 تجربه کاپیتانی تیم ملی ایران در جام ملت‌ها را دارند.

سورپرایزها؛ محرمی و استیلی

مجتبی محرمی کاپیتان تیم ملی ایران در جام ملت‌های 1996 بود اما او فقط در بازی باکویت در مرحله نیمه نهایی شانس بازی پیدا  کرد و البته یک ضربه پنالتی را هم از دست داد. حمید استیلی نیز در جام ملت‌های آسیا در سال 2000 کاپیتان تیم ملی ایران بود. او از سال 1992 در عضویت تیم ملی ایران بود و سومین جام ملت‌هایش را تجربه می‌کرد.

بالاتر از قدیمی‌ها و پایین‌تر از جدیدها

مسعود شجاعی کاپیتان اول تیم ملی ایران در رقابت‌های جام ملت‌های آسیاست. شجاعی 79 بازی ملی انجام داده و 8 گل هم زده است و شاید این آخرین تورنمنت جدی باشد که همراه تیم ملی حضور خواهد داشت. او نسبت به کاپیتان‌های قدیمی تیم ملی مثل حسن حبیبی 31 بازی ملی، مصطفی عرب ۴۸ بازی و (۲) گل، پرویز قلیچ خانی۶۴ (۱۲)، ناصر حجازی۶۲ بازی، محمد پنجعلی۴۵ بازی و (صفر) گل، سیروس قایقران ۴۰ بازی و (۶) گل و محمد خاکپور52 بازی (1) شرایط بهتری دارد اما واقعیت این است که بازیکنان در دوره‌ای فوتبال بازی می‌کردند که ابتدا تیم‌های ملی بازی‌های کمی برگزار می‌کردند و سپس تیم ایران به دلیل برخی تحریم‌های خودخواسته و ناخواسته و همچنین شرایط انقلاب و جنگ تحمیلی کشور عملا فرصت بازی زیادی پیدا نمی‌کرد. اما در 5 دوره اخیر جام ملت‌ها کاپیتان‌های تیم ملی بازیکنانی بوده‌اند که بالای صد بازی ملی انجام داده‌اند. علی دایی که  در سال‌های 2000 و 2004 بازوبند تیم ملی را بست 149 بازی و 109 گل زده، مهدی مهدوکیا کاپیتان تیم ملی در سال 2007 با 111 بازی ملی و 13 گل زده و جواد نکونام با 135 بازی و 35 گل زده کاپیتان‌های تیم ملی ایران بوده‌اند.

مسعود در زمان جام ملت‌ها در مقایسه با...

مسعود شجاعی در زمان آغاز جام ملت‌های آسیا در سال 2019 کاپیتان اول تیم ملی است و اگر بازی کند آن وقت در هفتادوششمین بازی ملی‌اش بازوبند کاپیتانی تیم ملی ایران را در جام ملت‌ها بسته‌اند. جواد نکونام که در سال 2011 برای اولین بار در جام ملت‌ها کاپیتان تیم ملی ایران بود با 93 بازی ملی بازوبند را بست و در شرایط مشابه 17 بازی ملی از شجاعی بیشتر انجام داده بود. مهدی مهدوی‌کیا کاپیتان تیم ملی ایران در جام ملت‌های 2007 در آن زمان که بازوبند را در جام ملت‌ها بست 100 بازی ملی در کارنامه‌اش داشت. او نیز در شرایط مشابه 24 بازی بیشتر از شجاعی انجام داده بود.

علی دایی نیز در سال 2000 و جام ملت‌های 2000 برای اولین بار در جام ملت‌ها بازوبند تیم ملی ایران را به بازو بست و این در حالی است که او در آن زمان 115 بازی ملی داشته است یعنی چیزی در حدود 40 بازی بیشتر از مسعود شجاعی در صورتی که او با بازوبند کاپیتانی تیم ملی ایران به میدان برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز