خبرگزاری کار ایران

شب گاتاها برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۹۱۰

به مناسبت انتشار کتاب "گاتاها" که بکوشش موبد کورش نیکنام از سوی انتشارات بهجت مراسمی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، به مناسبت انتشار کتاب "گاتاها" که به کوشش موبد کورش نیکنام از سوی انتشارات بهجت مراسمی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی در ساعت پنج بعد از ظهرسه شنبه یازدهم دی ۱۳۹۷ برگزار می‌شود، ژاله آموزگار ، محمدرضا درویشی، سیدمحمد بهشتی ، فرامرز نیکنام ، علیقلی محموی بختیاری، داریوش فرهود، موبد کوروش نیکنام و عبدالرضا مجدی سخنرانی خواهند کرد. همچنین پیام کتایون مزداپور قرائت می‌شود.

کتاب «گاتاها، نغمه‌های ایران باستان»، با نگرشی تازه در برگردان به فارسی و با پیوست چهار لوح فشرده‌ی صوتی، در این مراسم رونمایی می‌شود.

محمدرضا درویشی، پژوهشگر آوای نواحی ایران، در بخش پژوهش آواشناسی سرود گاتاها همچنین در ضبط استودیویی و نواختن ارگ و ناقوس همکاری کرده است. ساز تنبور این اثر را نیز آرش شهریاری نواخته است. خوشنویسی فارسی «گاتاها، نغمه‌های ایران باستان» به نگارش محمود رهبران است.

همراه بودن چهار لوح فشرده‌ی صوتی از ویژگی‌های کتاب «گاتاها، نغمه‌های ایران باستان» است. موبد کورش نیکنام در گفت‌وگو با امرداد در این باره گفت: استاد محمدرضا درویشی، پژوهشگر پیشکسوت در موسیقی  نواحی،  نزدیک به ۳۰ سال پیش به دنبال اینکه آوای گاتاهاخوانی و سرودهای کهن زرتشتیان ایران به کدامیک از سازها‌ی نواحی ایران نزدیک است، به یزد سفر کرده بود. وی صدای گاتاهاخوانی، اوستاخوانی موبدان و صدای زنگ آتشکده‌ها در روستاهای گوناگون یزد را ضبط کرد.  محمدرضا درویشی در پی این پژوهش به نتیجه رسید که آوای گاتاهاخوانی زرتشتیان به موسیقی نواحی اورامانات کردستان و با آوای ساز تنبور و دوتار که در آیین یارسان اهل حق می‌نوازند، هماهنگ است. استاد درویشی چند سال پیش، آرش شهریاری را برای ضبط موسیقی و همراهی وی در نواختن تنبور، معرفی کرد. محمدرضا درویشی نیز در تنظیم موسیقی و به‌کارگیری آوای زنگ‌ها و ناقوس هنگام ضبط همکاری کرد.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب،  دست‌نویس بودن آن است که موبد نیکنام خوش‌نویسی همه‌ی دین‌دبیره‌ی گاتاها را با نیزه و مرکب دست‌نویس انجام داده‌ است. همچنین محمود رهبران، از خوشنویسان به نام ایران، در خوشنویسی فارسی همکاری کرده است.

این مراسم در خانه اندیشمندان علوم انسانی، خیابان نجات الهی، چهارراه ورشو، تالار فردوسی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز