خبرگزاری کار ایران

یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۲۴۷

دبیر یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از برگزاری این مراسم، با حضور یکی از مراجع عظام تقلید در قم خبرداد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در نشست خبری پیرامون راهکارهای صیانت از انقلاب و نظام اسلامی که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: جامعه مدرسین نهادی دیرپا در حوزه علمیه است که همواره مورد تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری بوده است.

وی افزود: این نهاد نقش مهمی نیز در ایجاد و ادامه انقلاب داشته است؛ پیگیری مسایل مرتبط به حوزه و فعالیت های حوزویان در سراسر کشور، نیازمند یک ارتباط قوی بوده است که به همین دلیل از سال ۷۸، این اجلاسیه شکل گرفته هم اکنون ۲۱ سال از نخستین برنامه اجلاس می‌گذرد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه از برگزاری اجلاسیه استانی و منطقه ای خبرداد و گفت: آخرین اجلاسیه منطقه ای نیز در این زمینه در شهر تبریز و با مشارکت سه استان آذربایجان های شرقی و غربی و اردبیل برگزار شد؛ موضوعات این اجلاسیه عموما مرتبط با مباحث روز است و با توجه به چهل سالگی انقلاب اسلامی موضوع اجلاسیه راهکارهای صیانت از انقلاب و نظام اسلامی انتخاب شده است.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: این اجلاسیه با سه کمیسیون فعالیت می کند که روز اول اجلاسیه به این مباحث می پردازد؛ حوزه و روحانیت اولین کمیسیون است که با موضوع عملکرد روحانیت در راستای انقلاب، وظایف حوزه و روحانیت و نقشه راه آن‌ها در صیانت از انقلاب اسلامی فعالیت می کند.

 حسینی بوشهری تصریح کرد: کمیسیون دوم صیانت و امنیت است؛ در این کمیسیون راهکارها و فرصت‌های صیانت از انقلاب شناسایی می‌شود، سرانجام کمیسیون فرهنگی و اجتماعی جهت ایجاد نقشه راه برای متولیان فرهنگی تشکیل شده است.

وی افزود: فعالیت‌های مرتبط به این کمیسیون ها از دو ماه قبل  آغاز شده است، در حال حاضر بحث ها به مرحله نهایی رسیده و در روز ۱۲ دی برگزاری کمیسیون ها در صبح و بعدازظهر و روز ۱۳ دی اجلاسیه عمومی برگزار می‌شود که با هم افزایی علماء بلاد این اجلاسیه به انجام می‌رسد.

نایب‌رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با اعلام خبر  حضور آیت الله العظمی نوری همدانی در این مراسم به عنوان سخنران این مجلس بیان کرد: مدعوین این اجلاسیه از شخصیت های تاثیر گذار در انقلاب اسلامی، علما، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و اساتید حوزه هستند.

وی از حضور حدود 400 نفر از علما در این اجلاسیه خبرداد و افزود: در سال جاری افراد کمتری نسبت به اجلاسیه های گذشته دعوت شده اند و محل برگزاری اجلاس پژوهشگاه علامه طباطبایی است.

وی با اشاره به پیاده‌سازی گزارش‌های کمیسیون‌های تخصصی گفت: مصوبات این کمیسیون‌ها دسته‌بندی می‌شود و این مصوبات در قالب نامه‌ای به مسئولین نهادهای مختلف و به شکل مطالبه پیگیری می‌شود تا شاهد خروجی و نتیجه برای آن باشیم.

دبیر یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: اعضای جامعه مدرسین سهم به سزایی در تحولات حوزه علمیه دارند؛ اگر ما می‌خواهیم نگاه جامعه مدرسین را منهای اشخاص راجع به یک موضوع دریافت کنیم، باید به بیانیه‌های آن توجه کنیم. از مباحثی که در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مطرح شده، مسائل اقتصادی بوده و جامعه مدرسین از زمانی که مردم در تنگنای اقتصادی قرار گرفته اند، دست به کار شده و اطلاعیه های فراوانی را منتشر می‌کند و با توصیه ها به مجلس و دولت در راستای مطالبه مردمی گام برمی‌دارد.

نایب‌رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت خروجی داشتن برنامه ها بیان کرد: یکی از راه‌های ارزیابی نتایج اجلاسیه ها، خود جامعه مدرسین حوزه علمیه بوده و علاوه بر آن نامه‌های متخصصان در رابطه با این مصوبات می‌تواند منبعی برای آگاهی از خروجی‌های آن باشد.

 حسینی بوشهری با ذکر این مطلب که اجلاسیه جامعه مدرسین یک امر الزامی برای دستگاه‌ها ایجاد نمی‌کند اظهارکرد: این دستگاه‌ها به دلیل حرمتی که برای جامعه مدرسین قائلند، توصیه ها را در هیئت مدیره‌ها مطرح می‌کنند، در برخی موارد مصوبات به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که روحانیت نقش مهم و تعیین کننده ای در ایجاد و استمرار انقلاب اسلامی داشته است بیان کرد: روحانیت بیشترین همراهی را با نظام اسلامی داشته و در هشت سال جنگ تحمیلی بیشترین شهید از قشر روحانیت وجود داشته است.

حسینی بوشهری یادآورشد: حوزه علمیه و جامعه مدرسین ارتباط عمیقی با مرجعیت دارد و همیشه مراجع تقلید نمایندگانی جهت انتقال رهنمودهای خود به جامعه مدرسین حوزه علمیه دارند؛ جامعه مدرسین نیز پیگیر دریافت رهنمودهای مراجع عظام هستند.

وی با اشاره به مواضع جامعه مدرسین حوزه علمیه در انتخابات بیان کرد: جامعه مدرسین از گذشته مواضع خود را مطابق با آرمان‌های نظام اسلامی و انقلاب بیان کرده است ولی نمی توان مجاری که لیست‌های خود را به مردم ارایه می دهند را مسدود کرد و در همین زمینه مردم حق دارند نظرات مختلف را بشنوند ولی این به معنی این نیست که جامعه مدرسین نباید ارایه لیست کند؛ مردم حق انتخاب دارند و جامعه نیز بر اساس آرمان های انقلاب و حوزه نظرات خود را مطرح می کند.

وی افزود: فراموش نکنیم که حوزه برای نظام اسلامی ایثار کرده است و روحانیون با خون خود پایمردی خود را در این زمینه بروز داده اند؛ روحانیون چشم خود را بر پیشرفت‌های شخصی بسته و در جهت فداکاری حرکت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل ما از منتقدان حوزه علمیه تقاضا داریم ک در کنار ضعف ها، قوت‌ها را نیز بیان کنند، چرا که مردم باید از محاسن و خدمات حوزه علمیه نیز باید آگاه شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز