خبرگزاری کار ایران

نکات ثبت شرکت و ثبت برند که شاید ندانید!

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۴۵۵

ثبت برند اجباری نیست و تنها در صورت اجبار از طرف دولت، ملزم به ثبت برند خواهید شد اما این نکته را نیز باید مد نظر داشت که اگر دو نفر هم‌زمان متقاضی ثبت برند باشند، تاریخ تقاضا، مبنای تصمیم‌گیری اداره ثبت خواهد بود و هر که زودتر تقاضا داده باشد برند به نام وی ثبت می‌شود.

ایلنا؛ تا همین چند وقت پیش، ثبت شرکت نیز همانند هر کار اداری دیگری مجموعه‌ای بود از کاغذبازی‌ها، بخشنامه‌ها، قوانین و دستورالعمل‌های گوناگون. ثبت شرکت علیرغم مراحل مشخص و منظمی که دارد پیچیدگی‌هایی نیز دارد. گاهی پر کردن اشتباه یک فرم، ارسال ناقص مدارک یا مواردی از این دست علاوه بر اینکه تمرکز شما را نسبت به کار اصلی و پیش بردن اهدافتان منحرف می‌کند ممکن است موجب اتلاف زمان زیادی شود که در برخی موارد هزینه‌های زیادی را نیز بر شما تحمیل می‌کند.

در این نوشته قصد داریم به نکاتی بپردازیم که علاوه بر کم کردن هزینه ثبت شرکت برای شما، تا حد زیادی باعث صرفه‌جویی در زمان شما نیز می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید.

نکاتی که پیش از ثبت شرکت باید بدانید!

نکته مهمی که پیش از آغاز مراحل ثبت شرکت باید بدانید این است که باید شریک داشته باشید. پس قبل از هر چیز به دنبال یک شریک برای خود باشید چرا که طبق قانون، ثبت شرکت تک‌نفره امکان‌پذیر نیست. نوع شرکت شما در تعداد شرکای شما موثر است. اگر قصد ثبت شرکت با مسئولیت محدود دارید به یک شریک و اگر قصد ثبت شرکت سهامی خاص دارید باید حداقل دو شریک برای خودتان دست و پا کنید. نکته مهمی که در مورد شرکایتان باید بدانید نداشتن سوءپیشینه است. شما باید گواهی عدم سوءپیشینه شرکای خود را هنگام ثبت شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه دهید.

حال باید موضوع فعالیت یا حوزه کار خود را مشخص کنید. اگر موضوع فعالیت شما نیاز به مجوز دارد قبل از هر چیز باید مجوز فعالیت در آن حوزه را از مرجع صلاحیت‌دار دریافت کنید. در غیر این‌صورت درخواست شما پس از استعلام از مراجع قانونی، رد خواهد شد.

پس از این مرحله باید نوع شرکت خود را از بین ۸ نوع شرکتی که در قانون تجارت معرفی شده‌اند انتخاب کنید. بسته به نوع فعالیتتان می توانید یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

  1. شرکت سهامی عام
  2. شرکت سهامی خاص
  3. شرکت با مسئولیت محدود
  4. شرکت نسبی
  5. شرکت تضامنی
  6. شرکت مختلط سهامی
  7. شرکت مختلط غیر سهامی
  8. شرکت‌های تعاونی

حال نوبت به انتخاب اسم شرکت می‌رسد. اسم انتخابی شما باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  1. حداقل ۳ کلمه داشته باشد
  2. حتما فارسی باشد
  3. تکراری نباشد

نکته بعدی که باید رعایت کنید تعیین مرکز اصلی شرکت و ثبت کد پستی معتبر است. تغییر کد پستی پس از ثبت شرکت تشریفات قانونی زیادی دارد و وقت و هزینه شما را هدر می‌دهد. پس بهتر است قبل از هر کاری مرکز اصلی شرکت را انتخاب کنید تا بعدا مجبور به طی کردن این مراحل نباشید.

تعیین میزان سرمایه هر کدام از شرکا نکته دیگری است که باید در مورد آن بدانید. ثبت شرکت سهامی عام یا خاص با سرمایه غیرنقدی باید به تایید کارشناس رسمی دادگستری برسد. از طرفی این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر شرکت خود را با سرمایه اولیه کم به ثبت برسانید احتمالا در آینده نزدیک مجبور به افزایش سرمایه خواهید شد.

یکی دیگر از مواردی که علیرغم اهمیت بالا، کمتر به آن توجه می شود این است که مدیرعامل شرکت حتما باید شخصیت حقیقی باشد. این الزام در مورد سایر مدیران وجود ندارد و مدیران دیگر می‌توانند شخص حقوقی نیز باشند. به این مساله نیز توجه داشته باشید که یک شخص هم‌زمان نمی‌تواند مدیرعامل دو شرکت باشد و این موضوع خلاف قانون است.

نکاتی که باید در مورد ثبت برند بدانید!

همان‌طور که دیدید نکات بسیاری در مورد ثبت شرکت وجود دارد. شاید شما شرکت خود را ثبت کرده و محصولی در بازار ارائه داده باشید. اگر این‌طور است، لازم است حتما برند خود را به ثبت برسانید تا امکان سوءاستفاده‌های احتمالی را از رقبای خود بگیرید.

ثبت برند پیش‌نیاز دریافت نشان استاندارد است و همان‌طور که می‌دانید حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که برند خود را به ثبت رسانده باشد.

دقت کنید ثبت برند اجباری نیست و تنها در صورت اجبار از طرف دولت، ملزم به ثبت برند خواهید شد اما این نکته را نیز باید مد نظر داشت که اگر دو نفر هم‌زمان متقاضی ثبت برند باشند، تاریخ تقاضا، مبنای تصمیم‌گیری اداره ثبت خواهد بود و هر که زودتر تقاضا داده باشد برند به نام وی ثبت می‌شود.

لازم است بدانید اگرچه برند ثبت شده تا ۱۰ سال معتبر خواهد بود اما اگر بدون دلیل و عذر موجه تا ۳ سال، برند ثبت شده در ایران یا خارج از ایران مورد استفاده قرار نگیرد هر فردی می‌تواند درخواست ابطال آن را به دادگاه ارائه کند.

اگر هنوز برای محصول خود برند یا علامتی انتخاب نکرده‌اید لازم است بدانید انتخاب موارد زیر به عنوان نشان تجاری طبق قانون ممنوع است:

  1. علائم رسمی، دولتی و مملکتی
  2. علائم از پیش ثبت شده
  3. علائم و اسامی عام یا اسامی جغرافیایی خاص که مصرف‌کننده را گمراه کند
  4. علائمی که نافی عفت و نظم عمومی به شمار برود
  5. علائمی که دولت استفاده از آنها را به عنوان علامت تجاری ممنوع کرده است

این‌ها تنها بخشی از ظرایف و ریزه‌کاری‌های امور ثبتی است. مستر ثبت با سال‌ها تجربه، کارشناسان مجرب و مشاوره رایگان کاری کرده تا صاحبان کسب و کار و فعالان اقتصادی در اسرع وقت امور ثبتی و حقوقی خود را به سرانجام برسانند. از جمله دیگر خدمات مستر ثبت می‌توان به ثبت شرکت در خارج از ایران اشاره کرد. ثبت شرکت در خارج از ایران مزایایی دارد که برخی فعالان اقتصادی را مجذوب خود کرده است. به عنوان مثال ثبت شرکت در امارات با شرایط خاصی از مالیات معاف است و این مساله در راستای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد پویایی اقتصادی در برخی کشورها در حال انجام است. بسته به نوع فعالیت شما مستر ثبت همواره آمادگی دارد شما را در جهت بهبود کسب و کار و پیش‌برد اهدافتان با مشاوره‌های دقیق و کارآمد در زمینه‌های ثبتی و حقوقی راهنمایی کند. همین الان با مستر ثبت تماس بگیرید. منتظرتان هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز