خبرگزاری کار ایران

دبیرکلی کبدی آسیا حق ایران است

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۳۳۵

یعنی از همان روزی که با زحمت دوتا تیم در ایران سرهم شد تا یک مسابقه برگزار شود و آقای هاشمی طبا رییس وقت المپیک و سازمان ورزش ببیند و به مسابقات جهانی اعزام شد مدال آور بود تا همین بازیهای آسیایی جاکارتا که اوج کار کبدی بود.

سال 79 وقتی رشته کبدی تحت عنوان انجمن به زیر مجموعه فدراسیون همگانی با ریاست محمدعلیپور اضافه شد برای خیلی ها نامانوس بود.

از قضا مسئولین دفتر مشترک انجمن های فدراسیون همگانی آن موقع با من بود و نامه های کبدی که می آمد و برای انجام امور پاراف می شد همکاران دبیرخانه در پوشه بیماریهای خاص بایگانی می کردند!

بیماری های خاص که آن موقع نیز انجمنی بود با ریاست خانم فاطمه هاشمی زیر نظر فدراسیون همگانی بود.

در جامعه هم اینگونه وانمود می شد که کبدی همان کبدی است! در حالیکه این رشته ورزشی با نام درست (kabadi  (  و اصالتی فارسی دارد.

در بازیهای کبدی که در روستاهای خراسان بزرگ انجام می شود و ایام عید نوروز و تعطیلات رسمی در میادین روستاها دختران با هم و پسران هم با هم بازی می کنند شعری می خوانند که در انتهای آن می گویند: کبدی اند....کبدی اند ....کبدی ی ی ی .

خون دلها خورده شد و زحماتی بی شائبه و شبانه روزی کشیده شد تا کبدی را مردم خوب شناختند هرچند  که عوام هنوز هم از همان کلمه زو استفاده  می کنند.

این رشته ورزشی برخلاف 50 درصد رشته هایی که 50 سال است تشکیلات عریض و طویل دارند و هنوز هیچ یک تشتک حلبی هم نگرفته اند! از روز اول برای ایران مدال آور بود که اوج آن بازیهای آسیایی جاکارتای اندونزی بود.

روزی که شیردختران ما و یلان و بزرگمردان ما جاکارتا را به تسخیر در آوردند و تاتامی های کبدی بانوان و آقایان جولانگاه دختران و پسران ایران زمین شد یقینا در تاریخ باید ثبت شود و پیشنهاد می کنیم فدراسیون کبدی این روز را با نام روز کبدی در تقویم ایران به ثبت برساند.

روزی که هیمنه هندی ها فرو ریخت و دو مدال طلا در یک رشته تیمی برای اولین بار به کاروان ایران اختصاص یافت.

آن روز روزی بود که مردم با مفهوم واقعی کبدی )kabadi( کاملا مانوس شدند.

بر سر کلمه کبدی بنده که اهل خراسانم با آقای گلوت رییس فدراسیون جهانی از هند و محمد سرور دبیر کل جهانی از پاکستان جر و بحثمان شد و در حضور آقای افشارزاده دبیرکل کمیته ملی المپیک کار به دعوا کشید چون گلوت هندی می گفت کبدی مخصوص هند است ولی بنده با دو کلمه اثبات کردم که کبدی یک ورزش خاص فارس ها و ایرانیان اصیل است و از طریق همین مردم فارس به هند و پاکستان و بنگلادش و قفقاز و ....رفته است. یعنی هرجا ایرانیان در طول تاریخ کهن خود نفوذ کرده اند کبدی هم با همین نام توسعه یافته ولی به گلوت گفتم که کبدی را هندی ها زحمت کشیدند تا به عنوان یک رشته رسمی وارد بازیهای آسیایی کنند.

الان هم برای المپیک 2020 نامزد حضور به صورت نمایشی است و از المپیک 24 به عنوان رشته رسمی وارد المپیک خواهد شد.

بماند....

کبدی همانند نوزادی است که به محض تولد هم راه رفتن بلد بود و هم حرف زدن!

یعنی از همان روزی که با زحمت دوتا تیم در ایران سرهم شد تا یک مسابقه برگزار شود و آقای هاشمی طبا رییس وقت المپیک و سازمان ورزش ببیند و به مسابقات جهانی اعزام شد مدال آور بود تا همین بازیهای آسیایی جاکارتا که اوج کار کبدی بود.

آیا به کبدی در حد نامش و اعتبارش و عناوینش اعتبار و توجه شده است؟

هندبال که در بازیهای آسیایی جاکارتا پنجم شد دوبرابر کبدی از کمیته المپیک بودجه می گیرد آنهم با یک تیم آقایان و یک سالن بزرگ و اختصاصی.

کبدی با دو تیم قهرمان و بدون سالن و امکانات خاص و دعوا و جنگ چرا نباید سالن اختصاصی داشته باشد؟

حتما باید سروصدا و داد و بیداد و یک مدیر ازجنس مدیران همیشه طلبکار باشد که مدال هم ندارند و از عالم و آدم طلباکارند ؟!

لطفا کبدی را به عنوان یک رشته سهل الوصول ، رایگان ، قابل اجرا در سالن و چمن و خاک و ساحل و  شهر و روستا و بخصوص مدارس و محیط های کارگری بیشتر مورد حمایت قرار دهید تا آمار ورزشکاران این رشته که الان بعد از جاکارتا دو برابر شده به ده برابر افزایش یابد.

الان وزارت کار با 270 مجموعه و سالن و فضای ورزشی بهترین فضای سخت افزاری را در اختیار دارد و اگر ایندو نهاد (فدراسیون کبدی و اداره کل ورزش کارگران ) به هم نزدیک شوند یک انقلاب بزرگ در کبدی ایران به وجود خواهد آمد. 14 میلیون کارگر با احتساب خانواده ها رقمی 40 میلیونی را نشان می دهد یک عدد بسیار بالاست که اگر یک درصد هم جذب شوند ببینید چه اتفاقی می افتد.

باید کمک شود تا یک پست و عنوان واقعی جهانی و آسیایی مثل ریاست کنفدراسیون آسیا به ایران برسد و ایران بشود مرکز دبیرکلی کبدی آسیا و البته با اضافه شدن کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه.

این نیاز به سرمایه گذاری و رایزنی در سطوح بالای مدیریتی دارد.

جوانی خوش فکر مثل عباس اورسجی این توانایی و پتانسیل را دارد که ایران را به محور کبدی آسیا و منطقه خاورمیانه تبدیل کند.

پس لطفا حمایت کنیم تا این اتفاق بیفتد.

این را جهت اطلاع کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان گفتیم.

* سیدرضا فیض آبادی (کارشناس کبدی) 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز