خبرگزاری کار ایران

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت:

دانش فنی تولید بومی کاتالیست را توسعه داده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۱۲۵

اولین نمونه کاتالیست تیتانیا در چند ماه گذشته بر اساس دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت به پالایشگاه پنجم عسلویه فروخته شد و شرکت توسعه دهنده از توسعه و تجاری‌سازی آن بسیار راضی بوده و علاقه‌مندی خود را برای تجاری‌سازی دو کاتالیست دیگر نیز اعلام کرد.

به گزارش ایلنا از پژوهشگاه صنعت نفت، اکبر زمانیان، رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه در نشستی با تاکید بر این‌که این پژوهشگاه وظیفه توسعه فناوری‌های مورد نیاز صنعت را بر عهده دارد، تصریح کرد: در حوزه صنایع پایین‌دستی فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت، گاز، پالایش را توسعه و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و عمدتا این فعالیت‌ها شامل فناوری‌های فرآیندی و مواد شیمیایی می‌باشد که یکی از مهم‌ترین مواد شیمیایی که در این صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد کاتالیست‌ها و جاذب‌ها است.

وی در ادامه تصریح کرد: هدف اصلی پژوهشکده کاتالیست پژوهشگاه ، تحقیقات بر روی کاتالیست‌ها با هدف بومی‌سازی، سنتز و تجاری‌سازی کاتالیست‌ها و جاذب‌ها است که خوشبختانه در چند سال اخیر توانسته‌ایم دانش فنی چندین جاذب و کاتالیست را توسعه دهیم و به سازندگان و توسعه‌دهندگان داخلی آن‌ها را واگذار کنیم.

رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه دانش فنی کاتالیست‌های ریفورمینگ نفتا و آروماتیک‌سازی را متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت دانست و گفت: دانش فنی این کاتالیست‌ها از چندین سال قبل توسعه داده شده و به شرکت اکسیر نوین فرآیند با هدف ساخت، تولید انبوه و تجاری‌سازی واگذار شده است و خوشبختانه این شرکت با همکاری متخصصان پژوهشگاه این کاتالیست‌ها را به تولید انبوه رسانده است.

وی ادامه داد: این دو نوع کاتالیست تا قبل از تولید داخل، از شرکت‌های سازنده خارجی وارد می‌شدند و کشور در این حوزه وابستگی به این شرکت‌ها داشت که خوشبختانه با ساخت این کاتالیست‌ها وابستگی‌ها نیز قطع گردید و اولین نمونه صنعتی کاتالیست ریفورمینگ نفتا در سال 96 در پالایشگاه ستاره خلیج فارس بارگذاری شده و تا کنون نیز بدون هیچ‌گونه مشکلی در حال فعالیت می‌باشد.

وی به دیگر کاتالیست توسعه داده شده توسط شرکت اکسیر نوین فرآیند نیز اشاره کرد و گفت: کاتالیست آروماتیک‌سازی دومین کاتالیست توسعه داده شده است که از سال 94 به پتروشیمی بندر امام واگذار شد و این کاتالیست هم در سرویس بوده و همچنان کار می‌کند.

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه در همین راستا تصریح کرد: در جلسه‌ای که پژوهشگاه با شرکت اکسیر نوین فرآیند برگزار کرد مقرر شد ساخت و توسعه 3 کاتالیست هیدروکراکینگ، RCD و اتیلن اکساید که تحقیقات آن در حال تکمیل است برای تولید انبوه به این شرکت واگذار شود.

زمانیان بر فضای رقابتی تولید این‌ کاتالیست‌ها نیز تاکید کرد و افزود: تمامی دانش‌های فنی توسعه داده شده در زمینه کاتالیست‌ها در پژوهشگاه صنعت نفت در یک فضای رقابتی بدست آمده است چرا که دانشگاه‌ها، شرکت‌های تحقیق و توسعه و بسیاری از شرکت‌های خارجی می‌توانند در این زمینه با پژوهشگاه رقابت کنند و همواره پژوهشگاه در انتخاب شرکت‌های توسعه دهنده نیز رقابتی عمل می‌کند؛ به عبارتی شرکت‌های مختلف را از نظر زیر‌ساخت، تجربه، زمینه فعالیت و همکاری‌های قبلی بررسی کرده و سپس دانش فنی را به آن واگذار می‌کند از این رو این مجموعه به صورت انحصاری با هیچ شرکت خاصی همکاری نمی‌کند.

رئیس پردیس پایین‌دستی به دیگر کاتالیست‌های تجاری‌سازی شده این مجموعه نیز اشاره کرد و گفت: دانش فنی کاتالیست‌های آلومینا، تیتانیا و آلومینای پروموت شده با همکاری شرکت ملی گاز ایران تکمیل و در یک فرایند رقابتی توسعه آن را به شرکت سرامیک صنعتی اردکان واگذار کردیم و ابتدا در مقیاس نیمه صنعتی و سپس صنعتی این دانش فنی توسعه داده شد.

وی در همین راستا ادامه داد: اولین نمونه کاتالیست تیتانیا در چند ماه گذشته بر اساس دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت به پالایشگاه پنجم عسلویه فروخته شد و شرکت توسعه دهنده از توسعه و تجاری‌سازی آن بسیار راضی بوده و علاقه‌مندی خود را برای تجاری‌سازی دو کاتالیست دیگر نیز اعلام کرد.

زمانیان به صرفه اقتصادی ساخت این کاتالیست‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تولید داخلی توسعه و ساخت کاتالیست‌ها دارای اثرات مستقیم و غیر مستقیم در کشور می‌باشد و در چند سال گذشته خوشبخاته توانسته‌ایم با ساخت این‌ کاتالیست‌ها 250 میلیون دلار صرفه اقتصادی را برای کشور فراهم کنیم همچنین بومی‌سازی، اشتغال داخلی، رفع وابستگی در شرایط تحریم‌ها از دیگر مزایای ساخت این‌گونه کاتالیست‌ها محسوب می‌شود و در نبود این محصولات، بسیاری از واحد‌های صنعتی نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و یا می‌بایست از کاتالیست‌های با راندمان کم‌تر و دست دوم و یا سوم استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز