خبرگزاری کار ایران

خوراک؛ فصلی جدید در روابط ایران و اندونزی/غذاهای اقوام، سفرای فرهنگی کشورها هستند

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۳۶۶

حمایت و تشویق بیشتر از ادامه همکاری‌های آموزشی، گردشگری و برگزاری نشست‌های تخصصی بین دو کشور ایران و اندونزی به‌ویژه در حوزه خوراک و آشپزی، موضوعی است که سفیر اندونزی در ایران بر آن تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، «اوکتاویان علیم الدین» سفیر اندونزی در ایران که در ضیافت آغازین دوره آموزشی تشریفات و پذیرایی شرکت ۲۴ قشم سخن می‌گفت، با اشاره به تجربه‌های خویش در مورد رستوران‌های ایرانی که تلاش کرده‌اند تا هویت خاص خود را حفظ کنند و پذیرایی متفاوتی از میهمانان خود داشته باشند، آن‌ها را مکان‌هایی جذاب برای دیدار خارجی‌ها دانست.

وی تأکید کرد که آنچه برای مردم اهمیت دارد، کیفیت غذاست نه کمیت آن و برگزاری نشست‌های تخصصی درزمینهٔ غذا و پذیرایی می‌تواند به تبادل تجربیات میان متخصصان دو کشور در زمینهٔ شناخت، معرفی و بازاریابی غذاهای ایران و اندونزی کمک کند.

سفیر اندونزی در ایران با اشاره به اینکه حمایت‌ها و همکاری‌های این حوزه‌ها می‌تواند در سطوحی بالاتر, بین وزارت توریسم اندونزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز انجام شود، تبادلات  تجربیات در حوزه خوراک، تشریفات و پذیرایی را ازجمله بندهای جدید تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های گردشگری میان مراکز علمی دو کشور، عنوان کرد.

علیم الدین همچنین بر ادامه و گسترش همکاری‌های حوزه کشاورزی میان دو کشور  تأکید کرد و افزود: «خرمای مضافتی ایران یک محصول شناخته‌شده در میان مردم اندونزی است و این اتفاق می‌تواند در مورد دیگر محصولات کشاورزی ایران مثل زعفران، پسته و ... بیافتد همان‌طور که ایرانی‌ها نیز می‌توانند از ادویه‌های اندونزی استفاده کنند یا میوه‌هایی مثل موز که موردعلاقه ایرانی‌هاست و یا دیگر میوه‌های استوایی ...  

بنابراین وقتی از کشاورزی، تجارت و گردشگری صحبت می‌کنیم باید روی ترکیب آن‌ها باهم نیز تمرکز کنیم و با گسترش ارتباطات بین سازمان‌ها، مراکز علمی مرتبط و وزارتخانه‌ها، علم خوراک و تغذیه را به‌عنوان یکی از زمینه‌های اصلی همکاری قرار دهیم.

آموزش؛ پیش شرط توسعه

 در ادامه این نشست علی زمانی استاد دانشگاه و دبیر علمی ایده بازار صنعت خوراک و نوشابه در دانشگاه امیرکبیر نیز با تأکید بر همکاری‌های مشترک گفت: ایران و اندونزی دو کشور مسلمان هستند و می‌توانیم با تأکید بر اشتراکات فرهنگی تعاملاتمان را گسترش دهیم.

وی گفت: این دیدار به بهانه آغاز دوره‌های  آموزشی تشریفات و پذیرایی برگزارشده و فرصت مناسبی است تا بتوانیم از امکانات این کشور درزمینهٔ توسعه دانش و تربیت نیروی متخصص استفاده کنیم.

علی زمانی در  حاشیه این نشست  نیز گفت: متأسفانه ما در تربیت نیروی انسانی متخصص در ارائه خدمات گردشگری فاصله زیادی با استاندارهای جهانی داریم، سال‌هاست که مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌های ما روی موضوع نوشیدنی و خوراک کار می‌کنند بی‌آنکه توجهی به موضوع مهمانداری و مهمان‌نوازی داشته باشیم.

وی افزود: هرچند که در سال‌های اخیر تلاش‌های برای آموزش نیروی انسانی انجام‌شده ولی به‌ندرت شاهد برگزاری سمینارها و دوره‌های آموزشی مرتبط با آشپزی و پذیرایی با همکاری یک دانشگاه‌های خارجی در ایران بوده و هستیم.

علی زمانی درباره نحوه پذیرایی هتل‌ها و رستوران‌ها گفت: نیروهای خدماتی گردشگری کشور هنوز نمی‌دانند که منظور از پذیرایی چیست؟ ازآنجاکه آموزش‌های استانداردی در این خصوص انجام نمی‌شود، افراد با حداقل دانش پذیرایی با میهمانان مواجه می‌شوند و با برداشت شخصی خود با میهمان رفتار می‌کنند، درحالی‌که برای تک‌تک رفتارهای نیروهای خدماتی قواعد و استاندارهایی علمی وجود دارد.

وی افزود: غذاهای اقوام سفرای فرهنگی کشورهاست. ما با این منابع و فرهنگ غنی در این زمینه بسیار عقب هستیم و توسعه بدون آموزش امکان‌پذیر نخواهد بود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در همین راستا در چند سال گذشته با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه جنارو ناپل از تجربه آن‌ها درزمینهٔ غذا و خوراک، توریسم و هتلینگ استفاده کردیم، این اتفاق سال گذشته با اتحادیه شمال یونان نیز افتاد و به برادر خواندگی گروه علمی ۲۴ با این اتحادیه منجر شد.

علی زمانی ادامه داد: همچنین سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با انستیتو بین‌المللی گردشگری بالی اندونزی یکی از مراکز معتبر در زمینهٔ هاسپیتالیتی، خوراک نوشابه و توریسم امضا کردیم؛ بر اساس همین تفاهم‌نامه تا امروز دو رویداد آموزشی با حضور اساتید مجرب اندونزی در ایران برگزارشده که سومین دوره آن نیز از صبح امروز در حال برگزاری است.

وی افزود: تلاش ما این است بتوانیم با استفاده از تجارب خوب کشور اندونزی دانش خود درزمینهٔ خوراک، نوشابه، تشریفات و پذیرایی را مطابق با استانداردهای جهانی توسعه داده و اطلاعاتمان را به‌روز کنیم.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: این سری از دوره‌های تشریفات و پذیرایی با استادی Firman Sinaga ، رئیس سازمان اجرایی غذا و نوشیدنی اندونزی و همت شرکت ۲۴ قشم در هتل بلوط تهران برگزار می‌شود

به گفته علی زمانی این دوره به مدت هفت روز در دو سطح مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌شود و طی آن دانشجویان با موضوعات روز «تشریفات و پذیرایی» و «مدیریت توسعه مهمانداری و سرویس» آشنا خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز