خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

احساس خطر آمریکا، دلیل توافق یمن در سوئد/ انصارالله توسط جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شد

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۱۰۴

رفتار اخیر عربستان در پرونده یمن باعث احساس خطر از ناحیه آمریکا شده و از این جهت توافق سوئد در سکوت سعودی‌ها منعقد شد.

«قاسم محبعلی» مدیر کل اسبق غرب‌ آسیای وزارت خارجه در تشریح دلایل و پیامدهای توافق صلح یمن (توافق سوئد) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار عنوان کرد: توافق صلح یمن که در جریان مذاکرات سوئد حاصل شد، ابعاد گسترده و دلایل متفاوتی دارد اما ستون فقرات این توافق را باید کنشگری ایالات متحده در پرونده یمن دانست. واقعیت این است که آمریکا از ابتدای تجاوز نظامی عربستان به یمن همواره بر اساس منافع خود موضع سکوت اختیار کرده بود و واشنگتن علاقه نداشت تا ریاض را مورد هجمه سیاسی در مقیاس بین‌المللی قرار دهد. در این بین باید توجه داشت که پرونده قتل جمال خاشقجی بدون اغراق در روند وارد کردن هجمه از سوی ایالات متحده بر عربستان مفید واقع شد؛ به عبارت دیگر آمریکایی‌ها که قراردادهای تسلیحاتی هنگفتی طی ادوار مختلف با سعودی‌ها منعقد کرده‌اند منتظر فضایی برای به چالش کشیدن سعودی‌ها بودند که قتل خاشقجی این فضا را تا حدود زیادی فراهم کرد.

وی ادامه داد: توافق حاصل شده در سوئد بر سر پرونده یمن به نوعی اعلام خطر ایالات متحده در مورد رفتار سلبی سعودی‌ها در یمن است. بسیاری از تحلیلگران خارجی معتقدند که عملکرد و رفتار عربستان در زمین بازی یمن از کنترل خارج شده و از سوی دیگر بحران انسانی و عدم رسیدن مواد غذایی و دارو باعث شده تا واشنگتن بیش از پیش مورد انتقاد جامعه ملل قرار بگیرد. مجموع این مولفه‌ها موجب شد تا ایالات متحده با تحریک سازمان ملل به یک توافق اولیه در سوئد دست پیدا کند اما باید به این نکته توجه کرد که انصارالله به عنوان یک طرف این توافق در جلسه حضور داشته و این بدان معناست که علیرغم سیاست سعودی‌ها، این جنبش به عنوان بازیگر اصلی تحولات یمن در عرصه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است. چراکه آنتونیو گوترش (دبیرکل سازمان ملل) شخصاً در مذاکرات سوئد حاضر بود که نشان از اهمیت پرونده یمن برای جامعه بین‌الملل دارد.

این تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه سازمان ملل به دنبال ایجاد توازن میان عربستان و طرف یمنی بوده است، گفت: اگر به داده‌های گذشته که در پرونده یمن وجود دارد نگاهی گذرا بیاندازیم به این مفهوم دست پیدا می‌کنیم که سازمان ملل و به خصوص شورای امنیت این سازمان طی چند سال اخیر به طرفیت از سعودی‌ها وارد میدان شده است اما حضور دبیرکل سازمان ملل در مذاکره سوئد نشان می‌دهد که آنها به دنبال آن هستند تا برای تطهیر چهره خود و آرام‌سازی افکار عمومی جهان به حمایت از یمن بپردازند و تا آنجا که محیط سیاسی و اوضاع و احوال میدانی اجازه می‌دهد، به حمایت از انصارالله بپردازند. این بدان معناست که سازمان ملل و ایالات متحده به علاوه برخی دیگر از بازیگران مانند اروپا و فرانسه به این نتیجه رسیده‌اند که حتی به صورت حداقلی باید اوضاع و احوال را آرام کنند تا برای بعد از توافق سوئد چاره‌ای بیاندیشند. 

وی افزود: آنچه از محتوای توافق سوئد استنباط می‌شود این است که بندر الحدیده و بنادر الصلیف و رأس عیسی به صورت موقت تحت نظارت سازمان ملل اداره خواهند شد و تمامی درگیری‌ها باید در این سه منطقه متوقف شود و تمامی طرف‌ها تسلیحات و نیروهای خود را ظرف مدت ۱۵ روز از الحدیده خارج کنند. این بدان معناست که تصاویر منتشر شده از بحران انسانی یمن و کشته شدن روزانه کودکان و زنان در این کشور باعث تحریک افکار عمومی شده؛ درست است که ترامپ و داماد او (جرد کوشنر) به صورت تمام قد از ولیعهد عربستان حمایت کرده‌اند اما به هر حال آنها نمی‌توانند مانع نشر اخبار و تصاویر مربوط به یمن شوند و این به منزله خیزش افکار عمومی علیه ریاض است.

محبعلی در پایان خاطرنشان کرد: عربستان از نحوه توافق سوئد راضی نیست، چراکه در این بین انصارالله به رسمیت شناخته شد و فشار جامعه ملل موجب پذیرش این توافق از سوی ریاض و مرتبطین آن در یمن شد. ممکن است در طول مدت اجرای توافق سوئد، شاهد شیطنت سعودی‌ها در عرصه میدانی و نظامی یمن باشیم و بدون تردید انصارالله به همراه کمیته‌های مردمی دست به تقابل خواهند زد. چراکه هر دو طرف در شرایط خاص، توافق را پذیرفته‌اند و از این جهت احتمال دارد همه چیز ظرف چند دقیقه زیر و رو شود. مساله بسیار مهمی که باید مورد اشاره قرار بگیرد، بحث وفاق ملی در یمن است. واقعیت این است که به دلیل مشکل‌های موجود دستیابی به وفاق ملی دور از ذهن است و چشم‌اندار پرونده یمن کاملاً نامشخص است. در این راستا وضعیت یمن جنوبی همچنان نامشخص است و در نقاطی از این کشور داعش و القاعده حضور دارند و در این میان عربستان هم متضرر شده است. بنابراین باید ببینیم که نهادهای بین‌المللی چگونه پرونده یمن را هدایت خواهد کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز