خبرگزاری کار ایران

عبدالله مومنی:

دانشگاه باید کانون مبارزه با فساد باشد/ از دولت بخاری به نفع مردم بلند نمی‌‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۷۵۲

یک فعال سابق دانشجویی تاکید کرد: براندازان در این کشور را به جایی نمی‌‌برند. از دل این ایده‌‌هایی که این افراد دارند دموکراسی درنمی‌‌آید.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عبدالله مومنی عصر امروز به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه امیرکبیر که به همت انجن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه برگزار شد، گفت: در موقعیت‌‌هایی یک امکان حداقلی برای بیان دیدگاه‌‌‌ها فراهم می‌‌‌شود که محصول مقاومت افراد در برابر محدودیت‌‌هایی است که گذاشته‌‌اند.

وی گفت: دانشگاه توانسته پیش قراول در شکستن محدودیت‌‌ها باشد. دانشگاه توانسته موثر باشد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه عده‌‌ای اوج کارکرد دانشجویی را در دوره اعتدال سیاسی می‌‌‌دانند، تصریح کرد: برخی هم بر این باورند در دوره بحران سیاسی - اقتصادی، جنبش‌‌های دانشجویی کارکردهای خاص خود را دارند.

مومنی با بیان اینکه در دوم خرداد دانشجویان نقش ویژه‌‌‌ای داشتند، خاطرنشان کرد: جریان دانشجویی خیلی هزینه داد و ایستادگی کرد. ایجاد امنیت و آزادی در دانشگاه با منافع خاص دانشجویی مطرح نمی‌‌‌شود. در مقطع فعلی مردم بیش از همه مایوس شدند و دانشجویان هم هنوز نتوانستند با خواست مردم حرکت کنند. دانشگاه باید کانون مبارزه با فساد باشد. کارگری که صحبت می‌‌کند به نظر من فهم و درکش از مناسبات حقوق شهروندی و آزادی بیشتر است.

وی ادامه داد: دانشجو به این دلیل که محافظه‌‌کار نیست و چیزی برای از دست دادن ندارد، این ویژگی‌‌های روشنفکرانه مجموعه‌‌ای را به وجود آورده که دانشجو را عاری از تعلقات قرار داده است. همیشه حاکمیت سعی کرده به کانون‌‌های اصلی تاثیرگذاری در کشور حساسیتی داشته باشد. هرگاه دیدید که اگر در دانشگاه، کسی در دانشگاه بازداشت نمی‌‌شود یعنی دانشگاه کارکرد خود را از دست داده است. این به آن معنی نیست که به استقبال بازداشت، برویم.

این فعال سابق دانشجویی با طرح این سوال که آیا انسداد امروز یعنی نظام اصلاح‌‌‌‌ناپذیر است؟ ابراز داشت: هیچ نظام سیاسی خود به خود میل به اصلاح ندارد و با ابزارهایی که وجود دارد، باید نظام‌‌ها را متوجه خطاهایش کرد. باید بپرسیم که آیا هرکس که ادعای اصلاح‌‌طلبی داشته، توانسته نظام را اصلاح کند؟ ما هم معتقدیم که اصلاح‌‌‌طلبی به دلیل خشونت پرهیز بودن و کم‌‌هزینه بودن بدیلی ندارد.

مومنی با بیان اینکه اصلاحات تنها راه کم ‌‌هزینه و عقلانی سیاسی است اما کالایی نیست که در اختیار کسانی باشد که نام اصلاح‌‌‌طلبی را بر خود گذاشته‌‌اند، عنوان کرد: اصلاح‌‌طلبی ما به بخش موجود تبدیل شده و از اصلاحات چیزی جز اصلاح‌‌طلبی خروجی نداشته است. براندازان نیز این کشور را به جایی نمی‌‌برند. از دل این ایده‌‌هایی که این افراد دارند دموکراسی درنمی‌‌آید. افرادی نظیر علی رجایی یک تئورسین سیاسی است و در میان احزاب دیگر هم وجود دارند.

وی با طرح این سوال که در وضعیت بی‌‌اعتمادی به اصلاح‌‌طلب و اصولگرا، چه راهی وجود دارد؟ یادآور شد: نطرسنجی نشان می‌‌دهد که ۱۲ درصد مردم طرفدار اصلاح‌‌طلبی و ۱۰ درصد به اصولگرایی گرایش دارند و مابقی گرایش سیاسی ندارند. اگر اصلاحات آنقدر نالایق و ناشایست است که با چند فرد نالایق مرزبندی کند، نمی‌‌توانند حاملان تغییر باشند. این تهدیدی برای منافع ملی هم هست.

این فعال سیاسی افزود: شرایط امروز ایران به گونه‌‌ای است که گشایشی می‌‌خواهد. گفتمان اعتدال شکست خورده و دولت تعدیل شده است. برجام و... هم شکست خورده و به نظر می‌‌آید از این دولت بخاری به نفع مردم بلند نمی‌‌شود.

مومنی با تاکید بر اینکه شرایط فعلی شباهت‌‌هایی با سال ۷۶ دارد که می‌‌تواند جنبش دانشجویی را کارکرد ویژه‌‌ای ببخشد، بیان کرد: آقای موسوی جمله‌‌ای داشت که می‌‌گفت بین مردم فرقه فرقه ایجاد نکنید و بین ارزش‌‌های دینی و ملی مردم تضاد ایجاد نکنید. او هشدارهایی که داده بود، ما امروز داریم آنها را می‌‌بینیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز