خبرگزاری کار ایران

خزانه‌دار شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

انحلال صندوق بازنشستگی و ذخیره کارکنان شهرداری منتفی است

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۲۹۲

خزانه‌دار شورای شهر تهران با بیان اینکه مشکل صندوق ذخیره و بازنشستگی شهرداری عدم تعادل منابع و مصارف است، احتمال انحلال این صندوق‌ها را منتفی اعلام کرد.

حسن رسولی (خزانه‌دار شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت بحرانی صندوق ذخیره کارکنان و صندوق بازنشستگی شهرداری اظهار کرد: تقریبا مشکل تمامی‌صندوق‌ها مشترک است؛ چه صندوق بازنشستگی کشوری، چه صندوق تامین اجتماعی و چه صندوق‌های بازنشستگی خاص مثل فولاد، صداوسیما و راه‌آهن. نوع این صندوق‌ها در شرایط فعلی با مشکل جدی عدم تعادل منابع و مصارف مواجه است.

وی با بیان اینکه این مشکل در دوجهت مطرح است، گفت: یک مشکل این است که با توجه به تغییراتی که در هرم سنی جمعیتی تحت پوشش این صندوق‌ها صورت گرفته، تعداد مستمری‌بگیران آنها به صورت جهشی رو به افزایش است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران با اشاره به اینکه صندوق‌های بازنشستگی با چنین بحرانی مواجه هستند، عنوان کرد: تعداد مستمری‌بگیران از این صندوق‌ها ناگهان به صورت توده‌وار رشد می‌کنند و از آن سو منابع روند کاهشی می‌یابند؛ چراکه برخلاف جذبی که در دهه 60 داشته‌ایم، یا جذب نداریم و یا جذب بسیار ناچیز است. در شرایط نرمال اگر در یک صندوق بازنشستگی شهرداری به طور مثال 10 نفر بازنشسته می‌شدند، 50 نفر استخدام می‌شدند. این 50 نفر پس از بازنشستگی، از کسورات 30 سال خدمتشان مستمری می‌گرفتند و 50 نفری هم که استخدام می‌شدند، از کسورات بازنشستگی‌شان کم می‌شد، اما 30 سال دیگر پرداختی داشتند. اکنون این معادله برعکس شده است؛ یعنی تعداد ورودی‌ها به عنوان پرداخت‌کنندگان مستمری که باید صندوق را شارژ کنند، فوق‌العاده کاهش یافته و تعداد مستمری‌بگیران افزایش یافته است.

رسولی در ادامه گفت: در رابطه با صندوق بازنشستگی و همچنین سازمان بازنشستگی این بحث مطرح شد که با توجه به این عدم تعادل منابع و مصارف، اعلام انحلال کنیم. این کار به ظاهر راه کوتاهی است، اما در واقع چه صندوق و چه سازمان بازنشستگی بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی هستند و صرف‌نظر از تراز مالی‌شان که با عدم تعادل منابع و مصارف مواجهند، با ذی‌نفعان بیرونی قرارداد و شراکت دارند؛ حتی بعضا بنگاه‌های اقتصادی هستند و به همین دلیل نمی‌توان مجموعه را منحل کرد. این کار مثل این است که شما از من طلبکار باشید و بعد ببینید من در خانه‌ام نیستم و اسباب‌کشی کرده‌ام.

وی تاکید کرد: اصل انحلال صندوق ذخیره کارکنان شهرداری و صندوق بازنشستگی سیاستی نیست که ما دنبال کنیم، اما باید به سمتی برویم که شکاف میان منابع و مصارف را کم کنیم. اولین کاری که باید در این راستا انجام دهیم کاهش هزینه‌هاست؛ همچنین افزایش بهره‌وری و شناسایی منابع جدید درآمدی از دیگر اقداماتی هستند که باید انجام دهیم. درحقیقت اگر نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم، دامنه آثار منفی آن را باید کاهش دهیم. انحلال و اعلام توقف و تعطیلی شوکی است که بدتر از شوک عدم تعادل منابع و مصارف است.

رسولی خاطرنشان کرد: کارکنان شهرداری مثل کارکنان شرکت راه‌آهن صندوقی دارند که مصوبه هیات وزیران است و به جای اینکه تحت پوشش سازمان بازنشستگی کشوری یا صندوق تامین اجتماعی باشند، خودشان صندوق خاص دارند. این صندوق، صندوق ذخیره کارکنان شهرداری است.

افرادی که در یک نظام اقتصادی شاغل هستند، اگر رضایت دهند که درصدی از حقوقشان به صورت ماهانه کسر و در این صندوق سپرده‌گذاری شود، 5 درصد هم دولت روی آن می‌گذارد و این ذخیره، تبدیل به قلکی برای افراد می‌شود که صندوق بازنشستگی است. این صندوق‌ها درحقیقت نقش کمکی سازمان بازنشستگی را دارند و علی‌القاعده باید در فعالیت‌های درآمدزا سرمایه‌گذاری کنند، پولی که افراد در یک سال پرداخت می‌کنند، ارزش افزوده داشته باشد. تفاوت صندوق‌ها با سازمان بازنشستگی در این است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز