خبرگزاری کار ایران

بهداد سلیمی؛ آذرماهی بازیگوش؛ خوش‌تکنیک رکورد شکن

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۹۰۳

بهداد سلیمی را می‌توان یکی از محبوب‌ترین وزنه برداران نامید که به مناسبت تولد 29 سالگی‌اش به بررسی کارنامه او خواهیم پرداخت.

به گزارش ایلنا، بهداد سلیمی فوق ستاره‌ای خوش‌خلق، خنده‌رو و خوش‌قلب که در مسیر قهرمانی و کسب افتخار در دنیای وزنه‌برداری، هیچ‌گاه مغرور نشد و گذشته‌اش را فراموش نکرد. کسب نزدیک به 15 مدال ارزشمند مجموع (طلا، نقره و برنز) بازی‌های المپیک، رقابت‌های جهانی، بازی‌های آسیایی و رقابت‌های قهرمانی آسیا در رده‌های سنی پایه و بزرگسالان از بهداد سلیمی اسطوره‌ فوق‌سنگین تاریخ وزنه‌برداری ایران، در تاریخ این رشته ورزشی چهره‌ای ماندگار و جاودانه ثبت کرده است. به همین دلیل و با توجه به اینکه قوی‌ترین مرد وزنه‌برداری دنیا امروز (17 آذرماه 97) بیست و نهمین صفحه از کتاب پرافتخار زندگی‌اش را ورق می‌زند، بر خود واجب دیدیم تا در سالروز میلاد قهرمان طلایی وزنه‌برداری جهان و المپیک، یادی کنیم از روزگاری که بهداد سلیمی با پشتکار و اراده پولادین در آن رشد کرد و به بلندترین قله‌های افتخار در دنیای قهرمانی رسید.

آذرماهی بازیگوش!

بهداد سلیمی کردآسیابی روز ۱۷ آذر سال ۱۳۶۸ در استان مازندران و شهرستان وزنه‌بردار خیز قائمشهر در خانواده‌ای فرهنگی و تقریبا کم جمعیت دیده به جهان گشود. بهداد سلیمی سومین فرزند خانواده سلیمی است. او یک خواهر و یک برادر بزرگتر از خودش دارد که علاقه و عشق بسیار زیادی نسبت به آنها دارد. بهداد در دوره نوجوانی به‌خاطر انعطاف بدنی خوبی که داشت، استارت ورزش خود را با فعالیت در رشته ورزشی (ژیمناستیک) آغاز کرد. بهداد بعد از ژیمناستیک مدتی را هم در رشته کشتی فعالیت کرد اما چون نتوانست ارتباط خوبی با رشته ورزشی کشتی برقرار کند، خیلی زود بی‌خیال کشتی شد. بهداد بعد از اینکه قید کشتی گرفتن را زد، به واسطه یکی از دوستانش در کلاس درس استاد قاسم غزالیان یکی از مربیان بزرگ و ارزشمند استعدادیابی وزنه‌برداری ایران و استان مازندران حاضر شد و از همان موقع با تشویق استاد غزالیان به وزنه‌برداری علاقه‌مند شد و با حضور در این رشته فعالیتش را به صورت حرفه‌ای در وزنه‌برداری آغاز کرد تا در نهایت از کلاس درس حاج قاسم غزالیان در قائمشهر، ستاره‌ای بی‌بدیل در دسته فوق سنگین در دنیای وزنه‌برداری ظهور کند و تبدیل شود به فوق ستاره‌ای که سال‌ها در این رشته برای ورزش ایران افتخار و عناوین ارزشمندی کسب کند. بهداد سلیمی بعد از مسابقات جهانی 2010 آنتالیا با آلما نصرتی (خواهر کوچک آیدین نصرتی هم‌تیمی ملی‌پوش بهداد در رده سنی جوانان) در دوم فروردین ماه سال ۱۳۹۰ سر سفره عقد نشست و ازدواج کرد.

 

یک‌ضرب ‌زن مازنی

بهداد سلیمی بدون شک یکی از خوش تکنیک‌ترین وزنه‌برداران عنواندار تاریخ وزنه‌برداری ایران است. بهداد خصوصا در حرکت یک‌ضرب که تبحر و تخصص ویژه‌ای در آن داشت، بارها و بارها در قاره آسیا، رقابت‌های جهانی و بازی‌های المپیک به رکوردهای خیره‌کننده جهان حمله کرد و در اغلب موارد هم در مهار وزنه‌های سنگین و شکستن رکوردهای جهانی موفق بود. سلیمی در رقابت‌های وزنه‌برداری آسیا در تانگ لینگ چین در وزن فوق سنگین با مجموع ۴۵۸ کیلوگرم (۲۰۸ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۵۰ کیلوگرم در دو‌ضرب) برای نخستین بار در رده سنی بزرگسالان قوی‌ترین مرد آسیا شد و خط و نشان جدی برای رقبای خود در این وزن کشید. به‌واقع بعد از خداحافظی حسین رضازاده و دوپینگی شدن سعید علی حسینی دو چهره شاخص و قدرتمند وزنه‌برداری ایران در دسته فوق سنگین، شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که پدیده جدید وزنه‌برداری جهان در دسته فوق سنگین خیلی زود دوباره از ایران و استان مازندران ظهور کند اما سلیمی با پشتکار و اراده پولادین خود توانست خیلی خوب فعل خواستن را صرف کرده و خلا موجود در دسته ۱۰۵+ کیلوگرم وزنه‌برداری ایران را با قدرت مثال‌زدنی خود پر کند. سلیمی بعد از درخشش در رقابت‌های آسیایی و جان گرفتن در دسته فوق سنگین موفق شد در سال ۲۰۱۰ قهرمان وزنه‌برداری دسته ۱۰۵+ کیلوگرم جهان شود. به واقع بهداد دومین وزنه‌بردار ایرانی پس از حسین رضازاده بود که موفق شد مدال طلای دسته فوق سنگین دنیا را تصاحب کند. او در رقابت‌های جهانی آنتالیا با مهار وزنه 208 کیلوگرم در یک‌ضرب پس از یوگنی چیگیشف روس دوم شد و در دوضرب به واسطه مصدومیت چیگیشف وزنه‌بردار قدرتمند روس موفق شد با مهار وزنه ۲۴۵ کیلوگرم پس از ماتیاس اشتاینر معروف آلمانی دوم شود اما او به‌خاطر مجموع بیشتر نسبت به وزنه‌بردار آلمان‌ها موفق شد در اوج جوانی با ثبت مجموع ۴۵۳ کیلوگرم صاحب نخستین مدال طلایی رنگ جهانی خود در دسته فوق سنگین شود. بهداد سال بعد یعنی 2011 موفق شد در حرکت یک‌ضرب دسته فوق‌سنگین رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری در فرانسه، با بالا بردن وزنه ۲۱۴ کیلوگرمی رکورد جهانی این رشته را به نام خود ثبت کند و رکورد حسین رضازاده را در این وزن بعد از سال‌ها بشکند. سلیمی در سال ۱۳۸۹ به‌خاطر درخشش خیره‌کننده‌ای که در دنیای ورزش داشت صاحب نشان ملی جوان ایرانی شد. بهداد بعد از رقابت‌های جهانی فرانسه نیز در بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی موفق شد با ثبت وزنه ۲۱۰ کیلوگرم رکورددار بازی‌های آسیایی در این وزن لقب بگیرد. بهداد در دو ضرب نیز با مهار وزنه 255 کیلوگرم و مجموع ۴۶۵ کیلوگرم علاوه بر کسب مدال طلای اینچئون، رکورد بازی‌های آسیایی را هم جابه‌جا کرد و به نام خودش در تاریخ این رشته ثبت و ضبط کرد.

سلیمی پس از کسب سهمیه المپیک تابستانی در سال 2012 و بازی‌های المپیک لندن در روز سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ در دسته وزنی ۱۰۵+ کیلوگرم به مصاف حریفان خود رفت و با مهار وزنه ۲۰۸ کیلوگرم یک‌ضرب و ۲۴۷ کیلوگرم دوضرب با مجموع 455 صاحب نشان ارزشمند طلایی رنگ المپیک شد. بهداد سلیمی پس از کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا با در آوردن کفش‌هایش و بوسیدن تخته به نشانه خداحافظی، با دنیای حرفه‌ای وداع کرد.

 

بهترین رکوردهای شخصی سلیمی

یک‌ضرب: ۲۱۶ کیلوگرم در بازی‌های المپیک 2016 ریو

دوضرب: ۲۵۵ کیلوگرم در رقابت‌های جهانی 2014 قزاقستان

مجموع: ۴۶۵ کیلوگرم در رقابت‌های جهانی 2014 قزاقستان

 

بهترین عناوین المپیک جهانی و آسیایی

 مدال طلای المپیک 2012 لندن

 مدال طلای مجموع جهان در سال2010 ترکیه

 مدال طلای مجموع جهان در سال 2011 فرانسه

 مدال نقره مجموع جهان در سال 2014 قزاقستان

 مدال برنز مجموع جهان در سال 2017 آناهیم آمریکا

 مدال طلای بازی‌های آسیایی 2011 گوانگ‌ژو

 مدال طلای بازی‌های آسیایی2014 اینچئون

 مدال طلای بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا

 طلای قهرمانی آسیا 2009 تالدی کورگان قزاقستان

 طلای قهرمانی آسیا 2011 ‌تانگ لینگ چین

 طلای 2012 پینوگ تائک کره جنوبی

 مدال برنز جوانان جهان در سال 2008 کالی کلمبیا

 مدال طلای مجموع 2009 جوانان جهان بخارست رومانی

 مدال نقره 2008 جوانان آسیا در کره جنوبی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز