خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

روستاییان با مهاجرت به شهر‌ها به حاشیه‌نشین‌های فقیرتر تبدیل می‌شوند

کد خبر : ۶۹۹۵۷۴

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مردم فقیر روستایی با مهاجرت به شهر‌ها به حاشیه نشین‌های فقیرتر تبدیل می‌شوند

به گزارش ایلنا، «علیرضا محجوب» گفت: مردم فقیر روستایی با مهاجرت به شهر‌ها به حاشیه نشین‌های فقیرتر تبدیل می‌شوند

وی در گفت و گو با خانه ملت در رابطه با ضرورت توانمندسازی روستاها به منظور  پیشگیری از گسترش مناطق جدید حاشیه‌ نشین گفت: حاشیه نشینی یکی از علت‌های اصلی دگردیسی و دگرگونی بافت‌های جامعه است، مهاجرت مردم از روستا‌ها به شهر‌ها حاشیه نشینی را به عنوان یک پدیده بسیار نامطلوب در اطراف شهر‌ها و کلانشهر‌ها به وجود می‌آورد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: مردمی فقیری که از روستا‌ها به امید کسب درآمد و زندگی بهتر به تهران و شهر‌های بزرگ مهاجرت می‌کنند به حاشیه نشین‌های فقیر تر تبدیل می‌شود، این مهاجرت‌ها به دلیل خلاء برنامه ریزی و مدیریت صحیح در حفظ و تثبیت جمعیت روستایی بوجود می‌آید.

وی تصریح کرد: تنها با مدیریت و برنامه ریزی صحیح می‌توانیم، جمعیت حاشیه نشین‌ها را کنترل و از مهاجرت مجدد روستائیان به شهرها جلوگیری کنیم. خوشبختانه طرح‌هایی که اخیراً برای تقویت و توانمندسازی جامعه روستایی انجام شده است، در صورت اجرای صحیح و بلند مدت موثر واقع خواهند شد، در غیر این صورت تنها مانند مسکنی برای یک بیماری مزمن و کهنه عمل می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح  کرد: بازگشت مجدد مهاجران به وطن اصلی خود برای زندگی به دلایل گوناگون، که مهمترین آن توسعه زیر ساخت‌ها و امکانات زیربنایی برای فعالیت‌های اقتصادی و رشد و پیشرفت و اشتغال پایدار در منطقه مهاجر است، منجر به بروز پدیده مهاجرت معکوس می‌شود. برای رسیدن به این منظور  باید به توسعه روستایی بپردازیم، متاسفانه امروز بسیاری از روستاهای کشور از  امکانات بسیار خوبی برخوردار هستند اما جمعیت مهاجرت کرده به روستا باز نگشتند. توسعه روستایی عملی بلند مدت و ساختاری است و متاسفانه تاکنون هیچ برنامه‌ای برای توسعه روستاها وجود نداشته است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز