خبرگزاری کار ایران

سناتور آمریکایی:

نادیده گرفتن دخالت بن سلمان در قتل خاشقجی، «کوری عامدانه» است

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۲۶۹

سناتور آمریکایی نادیده گرفتن دخالت ولیعهد سعودی در توطئه و جنایت قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستان را «کوری عمدی» توصیف کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رأی الیوم،‌ «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی با انتشار مقاله­‌ای در روزنامه «وال استریت ژورنال» با عنوان «کنگره بر موضع‌گیری خود در قبال عربستان تأکید می‌­کند»، از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی انتقاد کرد.

وی افزود: «دخالت رژیم سعودی در جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد این کشور، حمله نظامی به یمن، محاصره اقتصادی قطر و ‌تلاش برای برکناری سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان و بازداشت او در سال گذشته در ریاض نشان‌دهنده بی توجهی این رژیم به معیارهای بین‌المللی است».

گراهام افزود:‌ «اگر چنین عملکردی از بن‌سلمان مغایر ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه نیست،‌ برای من سوال است که پس رفتارهای بی‌ثبات‌کننده چگونه خواهند بود؟».

وی هشدار داد که عدم محاکمه بن سلمان به مفهوم چراغ سبزی برای طاغیان و سرکشان به منظور از بین بردن مخالفانشان خواهد بود.

این سناتور آمریکایی گفت که کنگره رفتارهای خاندان سعودی در دوره اخیر را غیر قابل قبول می­‌داند.

در همین زمینه گراهام خاطر نشان کرد که مجلس سنا هفته گذشته با ارائه طرحی برای پایان دادن به حمایت آمریکا از حمله نظامی عربستان به یمن، موافقت کرد.

وی توضیح داد که او سال‌ها از نظام عربستان حمایت کرده و با نظر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در زمینه اهمیت استراتژیک ریاض برای کشورش موافق است اما درخواست واشنگتن از ریاض برای عدم ایجاد اخلال در معیارهای متمدنانه چیز زیادی نیست، این درخواست در مقابل قتل وحشیانه یک روزنامه‌نگار در مکان دیپلماتیک است که خشم جهانی را برافروخته و درخواست­‌های روزافزون جهانی را برای کشف جسد و عاملان اصلی این جنایت در پی داشته است.

ریاض پس از روایت­‌های متناقض سرانجام اعلام کرد که خاشقجی پس از شکست تلاش­‌ها برای اقناع او در بازگشت به کشورش، به قتل رسیده و جسدش قطعه قطعه شده است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اخیرا اعلام کرد به این نتیجه رسیده است که خاشقجی به دستور مستقیم بن سلمان به قتل رسیده است.  

اما ترامپ که روابط تنگاتنگی با ریاض دارد،‌ در صحت گزارش سیا ابراز تردید کرده و بر پایبندی خود به شراکت عمیق با عربستان تاکید کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز